Dezamagita de cresterea lenta a industriei biocombustibililor, Comisia Europeana a aprobat o directiva ce prevede ca, pana in 2020, tarile membre sa foloseasca pentru transport biocombustibili in proportie de 10 la suta.
Motivati de subventiile generoase pentru dezvoltarea surselor alternative de energie si de o oarecare ingrijorare in ceea ce priveste viitorul planetei, agricultorii europeni au inceput sa cultive plante care pot fi transformate in combustibil, ceea ce inseamna mai putine emisii in comparatie cu benzina si motorina. Ei ii urmeaza pe fermierii americani, care cultiva plante din care se obtine biocombustibilul de mai bine de cinci ani, a informat cotidianul The New York Times.
Organizatia pentru Agricultura si Alimentatie (FAO) a ONU a indicat faptul ca boom-ul de biocombustibili ofera avantaje, dar implica si dezavantaje, printre care preturi mari si fluctuante la alimente. Pe unele piete, pretul la grau aproape s-a dublat. "Intr-un moment in care preturile agricole sunt scazute, introducerea biocombustibililor imbunatateste viata fermierilor si readuce viata in zonele rurale", a declarat Gustavo Best, expert al FAO din Roma. "Dar, pe masura ce scara creste, iar cererile pentru culturile de plante din care se produc biocombustibilii par a fi infinite, apar si efecte negative si de aceea avem nevoie sa mentinem semnalul de alarma pe culoarea galbena", a explicat Best. De asemenea, Josette Sheeran, directorul Programului Alimentar Mondial al ONU, a declarat ca biocombustibilii creeaza noi probleme. "O crestere a pretului graului ar avea un mare impact asupra noastra deoarece noi procuram cantitati mari de grau pentru hrana." Temerile sale sunt sustinute si de rapoartele furnizorilor. Potrivit acestora, in Europa, transformarea rapida a terenurilor pe care se cultiva grau sau orz in culturi de plante cu potential de biocombustibil, precum rapita, duce deja la un deficit de ingrediente folosite la fabricarea pastelor si a drojdiei de bere. Ceea ce se traduce prin preturi mai mari in supermarketuri.
Mai mult, unii experti sunt mai ingrijorati de impactul potential asupra consumatorilor cu venituri mici. In tarile in curs de dezvolare, trecerea la culturi de plante cu potential de biocombustibil, mai lucrative, destinate tarilor mai bogate, ar putea genera foamete si prejudicii aduse mediului, daca terenurile necultivate vor fi destinate tot plantelor pentru biocombustibil.