In statiunea Mamaia, din loc in loc, intalnesti in fiecare sezon gherete cu carti. In acest an au aparut dupa mijlocul lunii iunie si, asa cum spun vanzatorii, nu vor pleca de pe litoral pana in septembrie, o data cu ultimii turisti. „Vremea nu a tinut cu noi. Nu avem prea multi clienti, pentru ca nu sunt foarte multi turisti deocamdata”, spune Viorel T., unul dintre angajatii pravaliilor cu carti. Daca afacerea nu ar fi fost profitabila, nu s-ar fi aflat insa aici, in mijlocul statiunii Mamaia, an dupa an. Sunt zile in care se vinde de peste zece milioane Ð zilele bune, dar si zile in care vanzatorii nu au altceva de facut decat sa se bronzeze o data cu turistii.
Cartarescu e „pe val”
In acest sezon, cartea care bate recordul de vanzari la malul marii este „Codul lui Da Vinci”, scrisa de Dan Brown. Kitsch sau capodopera, parerile sunt impartite. Cititorii considera insa ca este o lectura potrivita pentru vacanta. Autorii romani ocupa urmatoarele doua locuri in acest clasament ad-hoc al preferintelor estivale. Nu putea sa lipseasca Mircea Cartarescu, exponentul generatiei sale, cu volumul „De ce iubim femeile”. Carte „de buzunar”, care face parte dintr-o colectie special conceputa pentru a avea un grad cat mai mare de adresabilitate, atat prin pretul redus, cat si prin numarul de pagini. Carte care se citeste usor, intr-o seara, departe de muzica house si de terasele in care de multe ori rasuna manele. „E limpede ca adultii au nevoie de povesti. Numai ca zanele lor si-au scurtat rochiile, si-au taiat parul care le ajungea candva pana la calcaie si au invatat sa fie femei, ceea ce e mult mai complicat si periculos decat meseria de zana”. Asa suna recomandarea editurii Humanitas, menita sa incite la lectura povestirilor lui Cartarescu. Este, de altfel, cel mai bine vanduta carte de dupa razboi, cu peste 41.000 de exemplare vandute, dupa cum spune Gabriel Liiceanu, directorul editurii. Cel de-al doilea autor roman in voga este Dan Chisu, a carui carte, „Singur sub dus”, este o cvasifictiune romantata a vietii scriitorului, aflat la prima incercare literara.
Numai 10%
Vanzarile de carte vor continua, cu suisuri si coborasuri, pe tot parcursul verii. Cei mai fideli clienti sunt adultii. Chiar daca nu prefera beletristica, ei cumpara carti „utilitare” Ð de bucate, de tehnici de masaj sau de feng shui. Din cea mai recenta statistica intocmita de Institutul de Stiinte ale Educatiei, reiese ca 36% din elevi nu au citit nici o carte in ultimul an, iar alti 36% citesc maximum doua, pentru ca sunt obligati de profesori. Cei care mai pun mana pe o carte prefera romanele de dragoste, politiste si de aventuri.