Cumparatorii din Romania au platit in 2009 cu pana la 6% mai mult pe bunuri de uz curent fata de anul precedent si au consumat mai mult acasa, pentru a face economii.
Gospodariile au resimtit scumpiri medii de 6% anul trecut, potrivit unui studiu GfK. Asta, cu toate ca datele BNR arata o inflatie de doar 4,74% in 2009, din care cea mai mare parte este pusa pe seama cresterii accizelor la tigari si carburanti. Prima jumatate a anului 2009 a debutat cu un avans al consumului casnic in valoare mai accentuata fata de perioada similara din 2008, in principal din cauza majorarii cu pana la 9% a sumei platite de consumatori pentru cosul de cumparaturi. "Dupa acest prim avant curajos, in a doua jumatate a anului comportamentul de cumparare al gospodariilor a fost unul mai temperat. Cresterea valorii platite la un act de cumparare fata de a doua jumatate a anului 2008 a fost de doar 3%, pe fondul unei usoare cresteri a frecventei de cumparare", a comentat Raluca Raschip, director Departament Consumer Tracking GfK Romania.
Romanii au preferat sa consume acasa
O tendinta importanta sesizata in 2009 a fost orientarea consumatorului roman catre consumul casnic. Dintre produsele alimentare de baza, consumul de ulei a crescut cu aproape 4%. "Consumatorii au gatit mai mult in cadrul gospodariei, tendinta sustinuta de cresterea cantitatii de ulei achizitionate la nivel de gospodarie, in timp ce numarul de cumparatori a ramas constant. Cresterile au fost influentate cu siguranta si de scaderea puternica a pretului mediu platit pentru ulei, o diferenta de pana la 24% in 2009 fata de 2008", se arata in studiul GfK.
Printre produsele "de rasfat" pe care consumatorii si le-au permis, in ciuda contextului economic mai putin favorabil, se situeaza cafeaua macinata si prajita. Potrivit GfK, producatorii au sustinut acest consum prin promotii axate atat pe valoare adaugata, cat si pe pret, rezultatul fiind tradus intr-o frecventa de cumparare mai mare si, implicit, intr-un consum mai ridicat. Mai mult, importanta cafelei vrac a fost mai mica, gospodariile preferand cafeaua ambalata.
si la bere consumul casnic a crescut simtitor, cu 9%, in contextul scaderii ocaziilor de consum pentru categoriile din afara casei. "Activitatile agresive de promovare i-au convins pe consumatori sa achizitioneze categoria mai des si in cantitati mai mari la un act de cumparare. Preferintele consumatorilor au fost destul de clare in ceea ce priveste tipul de ambalaj: PET-ul si berea ambalata la cutie fiind achizitionate cel mai mult", se mai arata in studiu.