» Interesul romanilor pentru dezbaterile politice televizate a fost foarte scazut in aceasta campanie electorala pentru alegerile locale.
» Fie ca i-au avut printre invitati pe Sorin Oprescu, Cozmin Gusa, Cristian Diaconescu, Victor Blaga sau Traian Basescu, emisiunile de profil au atras cu greu public in fata micului ecran.
» Telenovela "Inima de tigan", de la Acasa TV, aduna in schimb si de zece ori mai multi telespectatori decat programe precum "Meciul serii", de pe Realitatea TV, sau "Sinteza zilei", pe Antena 3.
Emisiunile electorale si dezbaterile politice difuzate de televiziunile nationale in campania pentru alegerile locale nu trezesc interesul prea multor romani. Daca, de exemplu, telenovela "Inima de tigan", difuzata de postul Acasa TV, aduna si 13-14 puncte de rating la nivel national, adica circa doua milioane de telespectatori, talk-show-urile politice strang in cele mai fericite cazuri peste 200.000 de privitori.
Angajam primar, dar pierdem spectatori
O data cu debutul oficial al campaniei, pe 5 mai, Pro TV l-a aruncat in lupta pe Cristi Tabara cu formatul "Angajam primar!", difuzat in fiecare dimineata, de la ora 9.05, de luni pana vineri. Candidatii trebuie sa sustina in fata electoratului un "interviu de angajare" in care expun motivele pentru care ar merita sa devina primar. Pe 19 mai, emisiunea a avut insa o audienta de numai 1,02 puncte. In urmatoarele doua zile, lucrurile au stat chiar si mai rau pentru postul din Pache Protopopescu: 0,65 puncte marti si 0,84 puncte de rating miercuri, audienta medie la nivel national, potrivit datelor oferite de GfK Romania, firma care monitorizeaza audientele.
Esecul "Meciul serii"
Realitatea TV a pariat pe emisiunea "Meciul serii", care propune un mix de politica si divertisment si este produsa de "guru-ul" formatelor romanesti, Valeriu Lazarov. Emisiunea a reusit sa atraga mai mult public doar la prima editie, pe 19 mai, cand in locul politicienilor au evoluat, "de proba", jurnalistul Liviu Mihaiu si analistul politic Iosif Boda. In intervalul 21.30-22.00, postul a atins un rating la nivel national de 1,5 puncte. De la ora 22.00, noua emisiune a fost intrerupta de o editie speciala cu Traian Basescu, invitat la "Fetele Cotidianului". Desi a stat ceva mai bine, nici macar presedintele nu a mai avut acelasi succes ca pe vremuri. Media acestei emisiuni a fost de 2,07 puncte de rating.
Marti, la Realitatea "Meciul serii" a inceput "pe bune", cu candidati reali – Cozmin Gusa si Ludovic Orban. Infruntarea dintre cei doi a fost privita insa doar de aproximativ 150.000 de spectatori si a adunat 0,96 puncte de audienta, iar miercuri infruntarea dintre Blaga si Orban a adunat doar 0,6 puncte de audienta.
Directorul de programe al postului Realitatea TV, Roxana Niculescu, nu se declara surprinsa de cifrele de audienta: "Nimeni nu se astepta sa facem varfuri de audienta cu emisiuni electorale despre alegerile locale. De ce s-ar uita bucurestenii la o emisiune in care sunt dezbatute problemele bacauanilor, de exemplu? Ne-am asumat acest lucru de la inceput, iar principiul dupa care ne-am ghidat nu a fost cel comercial, ci cel deontologic. Am vrut sa respectam, astfel, dreptul tuturor alegatorilor de a fi informati, fie ca stau in Bucuresti sau in alte judete ale tarii".
"Romania voteaza" la TVR, 200.000 de spectatori la nivel national
Tot pe 19 mai, la concurenta cu presedintele Basescu, Antena 3 a venit, ca de obicei, de la ora 22.10, cu "Sinteza zilei" si trioul Gadea-Cristoiu-Valentin Stan, dar pe medie, la nivel national, emisiunea nu a depasit 1,7 puncte de rating, adica aproximativ 250.000 de telespectatori.
La Antena 3, emisiunea Gabrielei Vranceanu Firea – "Eu cu cine votez" –, in care invitat a fost Sorin Oprescu, candidat la Primaria Capitalei, a obtinut o audienta de numai 0,69 puncte de rating, iar confruntarea dintre Cozmin Gusa si Ludovic Orban a adunat sub 100.000 de telespectatori.
Nici emisiunile de la postul public de televiziune nu sunt urmarite de prea multa lume. Miercuri, 21 mai, emisiunea "Romania voteaza" a fost urmarita la nivel national de aproximativ 200.000 de spectatori (1,25 puncte de rating). In schimb, tot miercuri, telenovela "Inima de tigan" aduna circa doua milioane de telespectatori, cu o audienta nationala de 11,44.
"Oferta televiziunilor depaseste cererea"
Analistii media cred ca sunt prea multe emisiuni politice la televizor, iar excesul devine obositor. Gabi Dobre de la Agentia pentru Monitorizarea Presei explica: "Oferta televiziunilor depaseste cererea care exista in randul publicului. Chiar si in afara campaniei electorale, televiziunile de stiri, principala scena a dezbaterii politice romanesti, au o oferta supradimensionata cand vine vorba de talk-show-uri politice: cel putin trei pe zi. In mare parte si acum, in campanie, avem de-a face cu aceiasi politicieni, aceiasi comentatori, aceleasi subiecte ca si inainte de campanie. Nimic nou de vazut". Gabi Dobre este insa impotriva a prea mult show: "Avem niste alegeri de nisa si, pana la un punct, e normal sa avem si ratinguri de nisa. Asta e o limita naturala a alegerilor locale, iar cand televiziunile incearca sa o depaseasca prin orice mijloace, in speranta ca vor obtine un rating mai mare, apar struto-camile de genul «Meciul serii» de pe Realitatea TV. O combinatie facila si nefireasca intre divertisment si politica, dovada televizata a faptului ca orice problema are cel putin o solutie proasta", crede Gabi Dobre.
Aceleasi personaje plictisitoare
Directorul executiv al Centrulului pentru Jurnalism Independent (CJI), Ioana Avadani, crede ca una dintre cele mai mari probleme ale acestei campanii electorale este ca prezinta, in mare, aceleasi personaje de care telespectatorul s-a cam plictisit. "«Electoratul telespectator» stie ca aceste dezbateri nu-i vor aduce informatii noi despre candidati. Candidatii nu sunt, in general, figuri noi; ei sunt cunoscuti publicului, cu bunele si relele lor, ceea ce face ca si confruntarea dintre ei sa aiba un element de deja vu. Ramane de vazut – si nu vreau sa speculez asupra acestei chestiuni acum – daca lipsa de interes fata de dezbaterea televizata anunta un dezinteres fata de procesul electoral, in general – si atunci am avea o problema chiar mai grava", afirma Ioana Avadani.
Pe de alta parte, directorul CJI admite ca televiziunile nationale au un handicap in alegerile locale, dar le lipseste si creativitatea pentru a depasi aceasta problema. "Televiziunile, cu aspiratiile lor de acoperire nationala, sunt cel mai putin pregatite pentru a raspunde acestor nevoi de informare strict locale si platesc pretul acestei nepregatiri in puncte de audienta. O alta parte a "esecului" emisiunilor electorale este manierismul lor: sunt, in genere, statice, fals confruntationale, putin interactive, mult talk si putin show."
Oamenii nu mai sunt atat de radicali in favoarea unuia dintre candidati
Catalin Chirila, producator executiv al emisiunii "Nasul", difuzata pe B1 TV, considera ca lipsa de interes a privitorilor pentru politicieni poate fi si un semn de normalitate. "Am senzatia ca oamenii nu mai sunt atat de radicali in favoarea unuia sau a altuia dintre candidati, ca acum patru ani. Pe de alta parte, nici candidatii nu sunt valorosi, nu atrag public", afirma Catalin Chirila. Acesta considera ca din acest motiv televiziunile trebuie sa isi puna la bataie creativitatea pentru a atrage telespectatori. "E important si cum impachetezi emisiunea, cum ii faci promo. Daca telespectatorul simte ca e o facatura, nu se uita", afirma producatorul executiv de la "Nasul". Potrivit acestuia, au fost si cazuri cand telespectatori dintr-un oras s-au uitat la emisiuni cu candidati din alt oras.