» Doar jumatate dintre agentiile de recrutare a navigatorilor functioneaza legal.
» Autoritatile statului nu misca un deget pentru rezolvarea situatiei.
Problemele marinarilor romani par imposibil de rezolvat. Statul nu controleaza in nici un fel domeniul crewingului, astfel ca, dupa zeci de cazuri de navigatori pacaliti de societati dubioase, autoritatile primesc noi sesizari referitoare la inselaciune. Practic, in ultimii cinci ani numarul firmelor de crewing autorizate de catre Ministerul Transporturilor a ramas sensibil acelasi, respectiv putin peste o suta, in timp ce societatile-fantoma reprezentate de diverse persoane fizice s-au inmultit. "Ministerul a autorizat anul acesta 112 companii de crewing. Nu se stie cu exactitate numarul societatilor care functioneaza fara autorizatie, insa sunt foarte multe", a precizat Adrian Mihalcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor. Cea mai optimista varianta, daca o putem numi asa, indica un numar al firmelor-fantoma care pacalesc navigatorii cel putin egal cu cel al societatilor autorizate. Scenariul cel mai plauzibil, raportat la repetatele sesizari de inselaciune si la faptul ca reprezentantii agentiilor ilegale sau chiar sediile propriu-zise "dispar" la scut timp dupa incheierea unor contracte profitabile, releva un numar de aproximativ 300 de firme dubioase ce ar functiona in judetele Constanta, Galati si Tulcea.
Fara nici o garantie
Societatile autorizate se obliga ca, in cazul in care apar diverse probleme la destinatie, iar marinarii nu se mai pot imbarca sau lucra la bordul navelor comerciale, sa asigure plata salariilor pe doua luni si repatrierea personalului ambarcat. De asemenea, se prezinta o garantie bancara in valoare de 100.000 dolari ce poate fi executata in situatii speciale. In cazul in care navigatorii opteaza pentru o societate neasigurata, plata salariilor si costurile repatrierii depind exclusiv de armator. Partea proasta este ca o buna parte dintre companiile autorizate, desi au depuse garantii, nu asigura repatrierea marinarilor care, odata ajunsi la armator, constata ca nu beneficiaza de prevederile contractelor de munca semnate in tara, nu au conditiile promise la angajare sau pur si simplu au fost inselati. Liderul SLN a primit sesizari cu privire la acest aspect.
Spaga, salariul pe o luna
In alta ordine de idei, societatile de crewing si reprezentantii acestora continua sa practice pe scara larga comisioanele la ambarcare. Piata "spagilor" nu s-a schimbat prea mult in ultimii ani. Salariul pe o luna sau doua returnat angajatorului este garantia ca navigatorul nu va avea probleme in voiaj.