6 C
București
miercuri, 25 decembrie 2024
AcasăSpecialCosmarul fara sfarsit al marinarilor romani

Cosmarul fara sfarsit al marinarilor romani

Calvarul prin care trec majoritatea navigatorilor in cautarea unui loc de munca este bine cunoscut opiniei publice. Spagile grase pe care le percep agentiile care-i trimit pe marinari la munca in strainatate nu schimba cu nimic lucrurile: oamenii sunt pacaliti si de obicei ajung la bordul unor nave care l-ar face pe orice inspector de capitanie sa-si puna mainile in cap. Nici una dintre guvernari nu a reusit sa combata, ori cel putin sa controleze intr-un fel, domeniul crewingului. Principalul vinovat de aceasta stare de fapt este statul. Lucrurile sunt foarte clare – nu exista o lege care sa-i protejeze pe navigatori de tepele trase de agentiile de crewing. In prezent detin autorizatie de functionare din partea Ministerului Transporturilor 98 de astfel de societati. Numarul lor se modifica de la an la an, in functie de indeplinirea conditiei de baza, respectiv depunerea unei garantii bancare in valuta de pana la 100.000 dolari. Valoarea acesteia variaza direct proportional cu numarul marinarilor trimisi pe navele straine. De obicei, pentru fiecare navigator angajat, agentia trebuie sa asigure plata salariilor pentru cel putin doua luni plus cheltuielile de repatriere. Specialistii estimeaza ca, pe langa cele aproape 100 de agentii acreditate, functioneaza fara nici un fel de autorizatie alte 120 de societati de crewing.

Cazul „Vega”

Victor Moldoveanu este comandant de cursa lunga. La sfarsitul anului trecut omul a semnat, alaturi de alti marinari, un contract de ambarcare cu agentia Libra din Constanta pentru motonava „Vega”. Salariul era 1500 de doari pe luna. Numai ca, la fix o luna de la perfectarea actelor si cu putin timp inainte de ambarcare, agentul solicita comandantului semnarea unui nou contract, pentru o alta nava, „Mela”. Lui Moldoveanu i se prezentase vasul ca fiind un pescador modernizat, numai bun sa care peste pentru toate insulele grecesti. Odata plecat spre Grecia, comandantul avea sa constate contrariul. Pescadorul era de fapt o ambarcatiune de mici dimensiuni, carpita in graba. Echipajul care asigurase pana atunci functionarea navei, format din georgieni, a parasit in graba vasul, suparati ca nu fusesera platiti pentru ultimele doua luni. Ambarcatiunea nu putea pleca in cursa. Comandantul ne-a declarat ca motoarele aveau probleme si conditiile de la bord erau inumane.

Nava-fantoma

Comandantul si ceilalti romani ce trebuiau sa formeze echipajul de schimb s-au intors in tara. Nu mai vor sa auda de Libra, mai ales ca aceasta agentie este autorizata si trebuia sa respecte prevederile contractuale. De fapt, nimic dintre cele prezentate de Libra nu au fost adevarate. Pescadorul s-a dovedit a fi o barcuta, portul Pireus, unde trebuia sa fie efectuat schimbul de echipaj, s-a trasformat peste noapte in Volos, la fel si pavilionul vasului a devenit din maltez georgian. Practic, in afara de numele agentiei si, bineinteles, al semnatarului, nimic nu mai corespundea. Nu este nici primul, nici ultimul caz in care navigatorii sunt pacaliti. Daca, de bine, de rau, numarul navelor comerciale care tranziteaza portul si care nu corespund prevederilor legale s-a redus simtitor, ar fi timpul ca organismele abilitate sa faca curatenie si in zona crewingului.

Prinde orbul, scoate-i ochii!

Adrian Mihalcioiu, reprezentantul ITF pentru Romania si liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor, considera ca singura solitie de rezolvare a acestor probleme este implicarea directa a institutiilor statului. O modalitate ar fi ca agentiile de crewing sa fie obligate sa obtina acordul ITF la intocmirea contractelor. Acestea din urma sunt de fapt marul discordiei, pentru ca majoritatea marinarilor, desi cunosc bine legislatia, se lasa usor pacaliti de armatori si agentii. Conform liderului ITF, cel mult 10% dintre agentiile ce functioneaza cu avizul ministerului corespund de fapt standardelor occidentale. Asta inseamna ca din totalul firmelor din domeniu de la Constanta doar 5% sunt, in realitate, cu adevarat agentii de crewing. Restul sunt simple tunuri trase de diversi speculanti pe seama naivitatii oamenilor. „Contractele sunt fictive. Sistemul acesta nu este grozav, dar deocamdata e singurul pe care il avem”, a conchis Mihalcioiu.

Cele mai citite

Atracții turistice care-și închid porțile în 2025

Unele muzee, situri naturale și hoteluri și-au luat rămas bun pentru totdeauna în acest an, cum ar fi emblematicul club parizian Chez Michou Călătoria globală...

Interes major pentru Autostrada Litoralului: 11 companii în competiție pentru contractul de miliarde

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a subliniat că lucrările vor fi realizate la standarde europene, proiectul fiind finanțat din fonduri europene și de la bugetul...

Atracții turistice care-și închid porțile în 2025

Unele muzee, situri naturale și hoteluri și-au luat rămas bun pentru totdeauna în acest an, cum ar fi emblematicul club parizian Chez Michou Călătoria globală...
Ultima oră
Pe aceeași temă