Proprietarii terenurilor din judeţul Timiş, care urmează să fie expropriate pentru construirea tronsonului de autostradă Lugoj – Deva, sunt nemulţumiţi de preţurile „de batjocură” oferite de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) pentru pământurile naţionalizate şi ameninţă că, în cazul în care nu vor primi preţul corect, se vor uni într-o asociaţie care să se lupte în instanţă pentru dreptul la o justă despăgubire. „Preţul diferă de la o comuna la alta! Noi primim doar 1,15 euro pe metru pătrat, în timp ce în alte părţi, unde există anumite interese, oamenii primesc aproape 4 euro pe metru pătrat. Diferenţele sunt prea mari, deşi terenurile nu diferă ca şi calitate sau relief”, spune Maria Borchescu, proprietara unui teren în localitatea Sudriaş, ce urmează să fie expropriat.
Cer explicaţii autorităţilor
„Pentru soluţionarea acestei probleme ne vom adresa, în prima fază, companiei de autostrăzi. Vrem să ni se explice de ce unele pământuri sunt achiziţionate cu un euro şi altele cu patru euro! Cum s-a făcut această evaluare? Dacă nu se rezolvă nimic, ne vom constitui într-o asociaţie şi vom da compania în judecată”, ameninţă Mihai Cut, consilier local în comuna Traian Vuia. Scandalul exproprierilor pare să-l fi „contaminat” şi pe primarul altei localităţi pe unde urmează să treacă autostrada Lugoj – Deva. „Oamenii nu sunt de acord să vândă terenurile la preţul acesta! Evaluatorul a dat preţurile aşa cum a vrut el, fără nici o bază reală. O să ne judecăm şi o să demonstrăm că avem aceeaşi categorie de teren cu cel din comunele unde se decontează patru euro pe metru pătrat”, a declarat primarul Mănăştiurului, Ionel Curuţi.
Preţuri mai mari decât pe piaţa liberă
Pe de altă parte, unul dintre experţii care a evaluat terenurile de pe traseul viitoarei autostrăzi spune că preţurile oferite de CNADNR sunt de şapte, opt ori mai mari decât preţurile pieţei. „Tariful de despăgubire se face în funcţie de valoare de piaţă a terenului şi valoarea daunelor. Preţul unui hectar de teren arabil ajunge la 2,000 de euro în extravilan, însă, în funcţie de clasa de fertilitate, poate ajunge şi la 2400 de euro. Consider că nu am prejudiciat sub nici o formă proprietarii de teren”, precizează expertul Ioan Remus Ursulescu, care mai spune că-şi asumă în întregime raportul de evaluare. Procedura exproprierii este îngreunată şi din cauza lipsei actelor de proprietate. În foarte multe cazuri, vânzările au avut loc doar în baza unui act scris de mână şi asumat pe propria răspundere.
Valoarea contractului de proiectare şi execuţie a primilor 27,4 km de autostradă din tronsonul Lugoj-Deva este estimată la aproape 1,12 miliarde de lei, iar lucrările ar trebui să dureze patru ani şi jumătate (54 de luni). 85% din finanţare este asigurată din fondurile de coeziune de la Uniunea Europeană. În Timiş, în afară de municipiul Lugoj, încă opt comune şi oraşe din estul judeţului au intrat în programul de exproprieri în vederea construirii tronsonului de autostradă Lugoj – Deva. Este vorba de o suprafaţă de 102.038 metri pătraţi de teren, pentru a cărei expropriere vor fi necesari 3.131.546 de lei.