Cea de-a 87-a ediție a Salonului Auto de la Geneva, cel mai important eveniment de profil din Europa, și-a deschis porțile pentru jurnaliștii de specialitate, iar între 9 și 19 martie este invitat publicul larg.
Presa în căutare de senzațional se va concentra pe „bolizi de sute de cai“ sau „limuzine de lux“. Noi începem cu o plimbare printre premierele pământene, printre mașinile care fac volume și nu sunt doar aspiraționale.
Pentru a intra în atmosfera din ”capitala europeană a automobilului”, Geneva fiind supranumită astfel din cauza importanței Salonului Auto, care, pe lângă faptul că se numără printre cele mai importante cinci din lume, alături de Frankfurt, Paris, Tokyo și Detroit, este singurul organizat anual pe ”bătrânul continent”, trebuie precizat că halele de la Palexpo vuiesc după ”tranzacția secolului”. Până și femeile de serviciu cred că au auzit că PSA Peugeot-Citroën a cumpărat Opel și se întreabă ce urmează.
În rest, Salonul e ca în zilele de boom ale industriei auto. Cu excepția Tesla, care, deși a anunțat începerea producției Model 3 în iulie, nu a venit să se laude, toți marii producători sunt prezenți. Nu degeaba, de 112 ani, Salonul de la Geneva este podiumul netru unde tehnologia de ultimă oră și ideile inovative defilează împreună, sub forma conceptelor și a mașinilor de serie prezentate în premieră mondială. Organizatorii au contabilizat peste 140 de premiere mondiale și europene, însă RPM a numărat vreo 60, versiunile unui model neputând trece drept noutate. Sunt și ”avioane de șosea”, precum Ferrari 812 Superfast, și concepte emoționante, precum Pininfarina Fittipaldi EF7 Vision GT, și ”sufragerii pe roți”, precum Rolls-Royce Ghost -Elegance. Toate acestea, însă, vor constitui subiectul paginilor RPM din ziarul „România liberă“ Weekend Plus de vineri, 10 martie.
Dacia MCV Stepway – De la vis, la realitate
Pentru Dacia, se poate spune că Geneva este locul în care visele devin realitate. Logan-ul și MCV-ul au văzut lumina zilei la Paris, în 2004 și 2006. Însă, pe malul Lacului Leman, în 2006, Dacia a prezentat Logan Steppe, primul concept din istoria mărcii, care nu era altceva decât versiunea ”crossover”-izată a break-ului. Anii au trecut și, astăzi, MCV-ul Stepway este premieră mondială. Mașina are o gardă la sol mărită cu 50 mm și pășește pe urmele crossover-elor compacte de familie cu protecții laterale specifice, ornamentele dispuse în partea inferioară a barelor de protecție față și spate, precum și cu un calandru care amintește de SUV-ul Duster, al cărui prototip a fost lansat tot la Geneva, în 2009. Și dacă a venit vorba, și Lodgy tot în Elveția a făcut ochi.
DS7 Crossback – Primul SUV -franțuzesc cu parfum premium
DS, brandul premium legat ombilical de Citroën, prezintă primul SUV compact franțuzesc capabil să intre în luptă cu modele precum Audi Q5, Volvo XC60, Lexus NX, Mercedes GLC sau BMW X3. Chiar dacă design-ul părții frontale aduce a Audi, mașina are linii emoționante și un parfum a cărui rețetă doar urmașii lui Napoleon o cunosc. DS7 împarte platforma cu Peugeot 3008, model care luni, înaintea deschiderii Salonului de la Geneva, a primit titlul de ”Mașina Anului 2017”. În comparație cu 3008, însă, SUV-ul DS poate dispune și de tracțiune integrală. Dar nu de una convențională. Versiunea hibridă a lui DS7 are un motor pe benzină de 200 CP și două electrice, de 109 CP fiecare, puterea totală ajungând la 300 CP. Una dintre unitățile electrice antrenează puntea spate, conferind mașinii motricitate pe toate cele patru roți. DS7 hibrid are o autonomie electrică de circa 40 kilometri.
Rapid & Citigo facelift – Avalanșă de premiere la Skoda
Standul Skoda de la Geneva 2017 este animat de cele mai multe noutăți pe metru pătrat. După cinci ani de carieră, Rapid a primit blocuri optice față noi și parașocuri redesenate. Opțional, se pot monta faruri bi-xenon cu senzor de lumină, care ajustează intensitatea becurilor în funcție de viteză și lumina ambientală. Iar, în premieră, sub capotă se poate alege noul motor 1.0 TSI, în trei pistoane, de 95 CP sau 110 CP. Facelift-ul este valabil și pentru Rapid Sportback. Citadina Skoda Citigo crește cu aproape trei centimetri și primește parașocuri și calandru redesenate, o nouă paletă de culori și un interior revizuit, atât din punct de vedere estetic, cât și al echipărilor. Tot la standul Skoda, defilează, în premieră, versiunile Scout și Sportline ale SUV-ului Kodiaq, precum și cea mai forțoasă Octavie, RS 245.
BMW Seria 5 Touring – Afaceri utile
Chiar dacă e la graniță, Seria 5 este o pământeană aspirațională. Noul Seria 5 Touring a fost dezvoltat special pentru piaţa europeană, unde s-a bucurat de un mare succes de-a lungul a mai bine de 25 de ani, și duce la un nivel superior atributele clasice, precum aspectul distins, agilitatea și capacitatea de încărcare. Capacitatea portbagajului noului BMW Seria 5 Touring a crescut la 570 – 1.700 de litri şi oferă o sarcină utilă cu până la 120 kg mai mare, în funcţie de varianta de model (la 720 – 730 kg). Patru motoare cu tehnologie TwinPower Turbo, de ultimă generație, vor fi disponibile pentru început atunci când vor începe vânzările, în iunie 2017, în timp ce sistemul de tracţiune integrală BMW xDrive va fi oferit pe două modele încă de la lansare. Variante suplimentare, cu propulsie clasică şi cu tracţiune integrală, se vor adăuga gamei de-a lungul anului. Suspensia pneumatică spate, cu funcţie de autonivelare automată, face parte din echiparea standard.
Opel Insignia Sports Tourer – Fără adversar
În contextul proaspetei confirmări a trecerii Opel sub umbrela PSA, premiera mondială a noului Insignia Sports Tourer capătă noi valențe. Citroën C5 Tourer și-a cam trăit traiul, Peugeot 508 SW e și el ”bătrânel”, iar francezii nu prea dau semne să le înlocuiască. Conceptul Peugeot Instinct, prezentat și el aici, la Geneva 2017, trasează o linie, însă destul de vagă. Prin urmare, în cadrul PSA, Opel Insignia Sports Tourer nu are adversar. A doua generație a break-ului Insignia, botezat Sports Tourer, preia liniile rafinate ale ”fratelui” său sedan, Grand Sport, care, la rândul său s-a inspirat de la conceptul Monza din 2013, crește ușor, până la 4.986 mm, și este mai atletic și mai agil, cântărind cu până la 200 kg mai puțin, în funcție de versiune. Totodată, Opel a avut grijă și de latura practică. Noul break de clasă medie superioară oferă un volum de încărcare de până la 1.640 litri, cu peste 100 litri mai mare față de modelul anterior.
Suzuki Swift – Samuraiul ajuns la maturitate
Dacă prima generație a primului model Suzuki produs în Europa (1992 – 2003), la Esztergom, în Ungaria, a fost o mașină simplă și corectă, a doua generație Swift (2004 – 2010) s-a departajat clar de moștenirea modelului asiatic Cultus. Iar, din 2010, al treilea Swift european a sedus și mai mult, ajutat și de facelift-ul de la sfârșitul lui 2014. Acum, în cadrul celei de-a 87-a ediții a Salonului Auto de la Geneva, a cincea generație Suzuki Swift demonstrează că a ajuns la maturitate deplină. Noul hatch a crescut cu 10 mm în lungime (3.840 mm) și are un ampatament cu 20 mm mai mare decât vechiul model. La prima vedere, diferențele par mici, dar habitaclul este mai aerisit, iar pasagerii spate au, categoric, mai mult loc. Interiorul pune accentul pe ergonomie și pe materiale de mai bună calitate, inspirându-se de la fratele mai mare SX4 S-Cross. Iar pentru această clasă, lista de dotări este lungă. Noul Swift poate fi dotat inclusiv cu DSBS (Dual Sensor Brake Support – sistem de frânare automată), ACC (Adaptive Cruise Control – pilot automat adaptiv) sau sistem de ajustare automată a intensității farurilor. O noutate majoră vine și de sub capota noii citatide care, în premieră, va avea și o versiune hibridă, SHVS, cu un propulsor termic de 1.2 litri DualJet și un motor-generator care utilizează energia recuperată la frânare. Altfel, se poate opta pentru rafinatul 1.0 BoosterJet. Evident, cutia automată a rămas printre opțiuni, dar una nouă, cu șase trepte, iar tracțiunea integrală poate fi și ea bifată (singurul 4×4 din clasă).