Părinții sunt tentați să-și trimită copiii la școală de la vârste tot mai mici, scurtându-le perioada de joacă în favoarea scrisului, cititului și matematicii.
Totul pleacă de la dorința de a-i pregăti pentru lumea competitivă în care trăim, spune Hanne Rasmussen, președintele LegoFundation.
Părinții și școlile deopotrivă nu înțeleg suficient de bine valoarea jocului din copilărie, este de părere Rasmussen. Învățarea timpurie prin joacă îi ajută pe copii să își dezvolte creativitatea, empatia și să se descurce în diferite situații. Însă atât părinții, cât și guvernele vor să-i trimită pe copii cât mai repede la școală ca să învețe să citească și să facă exerciții la matematică. Potrivit reprezentanților Lego, beneficiile învățării prin joacă au fost dovedite în ultimii ani, însă părinții nu sunt la curent cu aceste informații. Reprezentanții companiei doresc să crească felul în care este percepută joaca drept proces de învățare în rândul opiniei publice, dar și a guvernelor, o misiune destul de provocatoare, pusă la îndoială de autorități și de mulți educatori, scrie The Guardian.
Schimbarea mentalității părinților
Fundația Lego, care este veche de 29 de ani și a fost fondată generos cu un sfert din profiturile impozitate ale companiei, devine însă tot mai persuasivă și țintește o schimbare de mentalitate asupra educației din întreaga lume. „Contribuția noastră în lume este de a contesta status quo-ul prin redefinirea jocului și reimaginarea procesului de învățare“, potrivit misiunii fundației. Parte a acestei misiuni este un proiect denumit „Catedra de Lego“, pentru care fundația a pus la dispoziție 4 milioane de lire sterline și s-a aliat cu Universitatea Cambridge, alături de care va dezvolta, începând cu luna aprilie, un centru de cercetare asupra rolului pe care joaca îl are în educația și dezvoltarea copiilor. Cei mici vor fi împărțiți pe grupe, vor crea povești cu ajutorul pieselor lego, apoi le vor scrie pe hârtie, activități care le vor dezvolta abilitățile necesare pentru a spune povești, a lucra în echipe, prin cooperare și interacțiune.
Efectul competiției globale
De asemenea, fundația inten-ționează să extindă acest proiect și cu alte universități prestigioase, precum Harvard și MIT. Ținta acestui proiect este de a oferi studii bazate pe cercetare academică asupra procesului de învățare prin joacă și a beneficiilor acestuia, dar și pentru a defini mai clar ce anume funcționează și cum poate fi valorizat mai bine.
„Peste tot în lume vedem părinți care alocă foarte multă energie pentru a face tot ce-i mai bun pentru copilul lor, dar joaca nu se regăsește pe listă, pentru că nu știu suficient despre beneficiile ei. Problema nu este că părinții nu vor tot ce-i mai bun pentru copil, dar competiția globală, creșterea economică sunt factori care pun presiune pe părinți și pe guverne și asupra modului în care devenim relevanți peste 15 ani sau chiar acum“, cred reprezentanții companiei. Pe de o parte statele se tem să nu le rămână tinerii în urmă și forța lor de muncă să ajungă irelevantă în competiția internațională, iar părinții vor să le asigure copiilor un viitor sigur, iar asta se obține printr-un job sigur și bine plătit. Astfel încât toată lumea e tentată să se concentreze pe anumite abilități specifice de la vârste tot mai fragede.
Cele cinci tipuri de joacă
Lego identifică cinci tipuri de a ne juca: fizic, simbolic, cu reguli, cu obiec-te și prin a ne preface, indicând și ce beneficii și deprinderi obținem prin fiecare dintre ele. Chiar și jocurile pe tabletă sau alte dispozitive electronice – sursă de vină, dar și de respiro pentru mulți părinți – îi pot ajuta pe cei mici. Desigur, este vorba de acele jocuri care îi stimulează pe copii să gândească prin interacțiune. Prin joacă ne deschidem și încercăm lucruri noi și avem o energie pozitivă, spun cei de Lego. Studiile care vor avea loc la Universitatea Cambridge se vor desfășura pe o perioadă lungă de timp și vor analiza efectul jocurilor asupra minții și cum ne ajută să învățăm.