Nu de mult am publicat o ampla ancheta consacrata salubrizarii Capitalei, activitate considerata afacerea secolului. Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice, intr-un comunicat de presa, confirma in cea mai mare parte dezvaluirile noastre, in urma unui control si taios raport.
Contractele de prestare a serviciilor de salubritate in municipiul Bucuresti au fost prelungite cu incalcarea prevederilor legale in materia achizitiilor publice, fapta cu atat mai grava cu cat cadrul normativ in vigoare specific domeniului gospodaririi comunale prevede in mod expres ca, pana la nivelul lunii martie 2008, autoritatile publice locale aveau obligatia de a dispune reorganizarea serviciului public de salubrizare, cu atribuirea noilor contracte in conformitate cu prevederile O.U.G. nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii.
In urma analizei documentelor puse la dispozitie de catre toate primariile controlate au fost evidentiate o serie de incalcari, atat ale legislatiei in domeniul achizitiilor publice, cat si ale legislatiei specifice in domeniul gospodaririi comunale, dintre care unele istorice, care au fost perpetuate de-a lungul anilor, cu acordul de vointa al autoritatilor locale, se arata in comunicatul de presa al ANRMAP.
La data de 10.01.1997, intre Consiliul General al Municipiului Bucuresti S.C. RER-RWE ECOLOGIC SERVICE S.A. Bucuresti si REBU s-a incheiat un contract de prestari de servicii, avand ca obiect salubrizarea municipiului Bucuresti. Durata initiala a acestui contract a fost stabilita pe o perioada de zece ani de la data semnarii, cu drept de prelungire. La expirarea contractului acesta ar fi urmat sa se prelungeasca automat pe o perioada egala, cu exceptia cazului in care, cu 6 luni inainte de expirarea duratei initiale a contractului, autoritatea contractanta, respectiv Primaria Municipiului Bucuresti, ar fi notificat prestatorul cu privire la vointa de a nu mai prelungi contractul.
La data de 8.07.1999, Consiliul General al Municipiului Bucuresti a emis hotararea nr. 163 care prevedea reorganizarea serviciului public de salubritate, prin organizarea de licitatii pentru sectoarele 2, 3 si 6, iar pentru sectoarele 1, 4 si 5 activitatea in discutie urmand sa fie prestata in continuare de catre S.C. REBU S.A.
Ca urmare a acestei hotarari, in cursul anul 1999 Primaria Municipiului Bucuresti, in calitate de persoana juridica achizitoare, a incheiat contracte cu S.C. SUPERCOM S.A. (contractul nr. 1128/25.10.1999 privind prestarea serviciilor de salubritate in sectorul 2 pe o perioada de 5 ani cu drept de prelungire), cu S.C. ROSAL SERVIS S.R.L. (contractul nr. 24165/9.11.1999 privind prestarea serviciilor de salubritate in sectorul 3 pe o perioada de 5 ani cu drept de prelungire) si cu S.C. URBAN S.A. (contractul nr. 1153/1.11.1999 privind prestarea serviciilor de salubritate in sectorul 6 pe o perioada de 5 ani cu drept de prelungire).
Referitor la contractul incheiat intre Consiliul General al Municipiului Bucuresti si S.C. REBU S.A., in perioada 2001-2002, s-au schimbat partile contractante pe calea unui act aditional la contractul initial, incheiat sub forma unui contract de novatie, beneficiarul prestatiei fiind inlocuit cu un nou beneficiar, respectiv cu Primaria Sectorului 1 Bucuresti si Primaria Sectorului 4 Bucuresti. Acelasi lucru s-a intamplat si in cazul contractelor incheiate pentru salubrizarea sectoarelor 2, 3 si 6. La nivelul Primariei Sectorului 6, contractul de novatie nu a putut fi gasit in arhiva in vederea prezentarii acestuia echipei de control a A.N.R.M.A.P.
In cazul Primariei Sectorului 1, la data de 28.07.2006 aceasta a notificat S.C. REBU S.A. asupra faptului ca nu doreste prelungirea contractului incheiat in anul 1997 si, prin urmare, acesta va expira conform prevederilor contractuale la data de 18.08.2007. Ca urmare a acestui lucru, Consiliul Local al Sectorului 1 hotaraste organizarea de licitatii, in conformitate cu prevederile O.U.G. nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, cu modificarile si completarile ulterioare. In cadrul licitatiei respective, S.C. REBU S.A. a depus o contestatie care a fost respinsa de catre Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor, insa ulterior fiind admisa ca urmare a atacarii deciziei C.N.S.C. la Curtea de Apel Bucuresti. Prin decizia civila nr. 1588/12.10.2007, Curtea de Apel Bucuresti a anulat in tot decizia C.N.S.C. si a hotarat anularea procedurii de atribuire. La data de 8.11.2007, Primaria Sectorului 1 a organizat o noua licitatie in baza prevederilor legale in vigoare.
Situatia primariilor sectoarelor 2, 3, 4 si 6 este diferita de cea a sectorului 1, in sensul ca, ulterior incheierii contractelor cu prestatorii de servicii, au fost incheiate o serie de acte aditionale la contractele initiale, prin care a fost modificata/prelungita durata acestora, pana in 2009, exceptie doar la "4", pana in 2017. Suplimentar s-au mai incheiat 20 de acte aditionale care vizeaza modificari de tarife, sume platite la "2"; 12 acte aditionale care vizeaza suprafetele servite, programul de deszapezire, sumele platite, la "3"; 18 acte aditionale care vizeaza modificari de tarife, sume platite la "4" si 17 acte aditionale care vizeaza modificari de tarife, sume platite, la "6".
Analizand derularea contractelor incheiate de catre Primaria Municipiului Bucuresti si preluate ulterior de primariile de sector, s-a constatat faptul ca incidente in materie de servicii de gospodarire comunala erau O.G. nr. 87/2001 privind serviciile publice de salubrizare a localitatilor, Legea nr. 326/2001 privind serviciile publice de gospodarire comunala, O.G. nr. 71/2002 privind organizarea si functionarea serviciilor publice de administrare a domeniului public si privat de interes local, Legea nr. 51/2007 privind serviciile comunale de utilitati publice si Legea nr. 101/2007 privind serviciul de salubrizare a localitatilor.
In baza prevederilor acestor acte normative, coroborate cu prevederile legislatiei specifice in materie de achizitii publice intrate in vigoare pe parcursul derularii contractelor incheiate, respectiv O.U.G nr. 60/2001 si, ulterior, O.U.G. nr. 34/2006, primariile sectoarelor 2, 3, 4 si 6 aveau obligatia de a inceta raporturile contractuale cu prestatorii de servicii la data expirarii contractelor initiale si de a organiza licitatii in vederea atribuirii contractului de servicii de salubrizare.
Prelungirea contractelor initiale dupa data de intrare in vigoare a actelor normative in domeniul achizitiilor publice invocate mai sus fara organizarea de licitatii constituie o incalcare a legislatiei in vigoare la data respectiva.
Autoritatile locale in cauza nu pot invoca prelungirea contractelor ori nerezilierea acestora legata de un potential litigiu cu posibile plati de daune interese intrucat, in cadrul tuturor acestor contracte, este prevazuta si o clauza de forta majora privind schimbarea legislatiei aplicabile, prin care autoritatea contractanta era exonerata de raspundere in cazul in care ar fi dat curs noilor reglementari legale.
Cele aratate mai sus sunt cu atat mai grave cu cat cadrul normativ in vigoare specific domeniului gospodaririi comunale prevede in mod expres faptul ca, pana la nivelul lunii martie 2008, autoritatile publice locale aveau obligatia de a dispune reorganizarea serviciului public de salubrizare, cu atribuirea noilor contracte, in conformitate cu prevederile O.U.G. nr. 34/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.