» Trei persoane si-au pierdut viata, iar 60
au fost grav ranite in accidentele de munca.
» Numarul real al incidentelor din domeniul muncii este mult mai mare, dar adesea victimele ascund adevarul.
Un nefericit "clasament" intocmit la nivel national plaseaza judetul Constanta pe locul intai (din top a fost exclusa capitala Bucuresti) in ceea ce priveste frecventa accidentelor de munca. In fiecare an, Inspectoratul Teritorial de Munca (ITM) Constanta ancheteaza sute de accidente de munca petrecute in aria de activitate si care s-au incheiat cu raniti si chiar muncitori decedati. Din pacate, 2007 se anunta a fi un an record din punctul de vedere al tragediilor petrecute in "campul muncii". Astfel, numai in primele cinci luni de zile ale acestui an, la ITM au fost inregistrate 63 de accidente de munca, din care trei au fost mortale iar restul s-au soldat cu incapacitate temporara sau totala de munca a victimelor. Cele mai multe accidente au avut loc in domeniul constructiilor si in Portul Constanta, la diverse firme care opereaza in aceasta zona. In ultimii ani, cele mai multe incidente s-au consemnat in santierul Naval Constanta. Numarul real al accidentelor de munca de anul acesta este insa mult mai mare decat cel consemnat la ITM. Acest lucru se explica prin faptul ca multe dintre victime sunt ranite in timp ce muncesc la negru pentru diversi beneficiari. In momentul in care inspectorii ITM demareaza o ancheta pentru a afla ce s-a intamplat, muncitorul ranit se fereste sa spuna adevarul si declara ca a lucrat gratis, in timpul liber, pentru un prieten. Povestea sa este sustinuta atat de cel pentru care muncea in momentul producerii evenimentului, cat si de firma la care era angajat legal.
Cauze multiple
In mai bine de jumatate dintre situatiile de anul acesta, accidentele au fost cauzate de erori umane, comise chiar de victime. Muncitorii nu respecta normele de protectie a muncii si se hazardeaza in diverse actiuni riscante, adesea pentru a grabi finalizarea lucrarii, chiar daca acest lucru implica riscuri majore. Pe langa graba, de multe ori evenimentul se produce si pentru ca muncitorul a consumat inainte bauturi alcoolice iar din acest motiv reflexele sale sunt mult incetinite. Uneori nu este insa vina victimei, ci a angajatorului sau. ITM a depistat numeroase firme care nu respectau normele de protectie a muncii si nu puneau la dispozitia echipelor, masurile si echipamentele de protectie prevazute de lege. In alte cazuri, muncitorii au fost raniti intrucat aparatele sau utilajele folosite in timpul lucrului erau fie defecte, fie foarte uzate, aspecte care pot conduce la producerea unei tragedii. Revenind la problema muncii la negru, trebuie spus ca ITM incearca sa reduca numarul accidentelor din acest sector prin depistarea si sanctionarea firmelor vinovate de astfel de practici. Chiar anul trecut, Inspectoratul a dat o amenda de peste 1,5 miliarde lei vechi unei societati care avea in jur de 80 de muncitori fara acte. Reprezentantii ITM Constanta ne-au declarat ca anul acesta, dupa modificarea legislatiei muncii, se aplica sanctiuni de 10 -15 milioane si celor care aleg sa munceasca la negru. Acestia pot scapa insa cu o amenda mai mica, jumatate din miniumul sanctiunii, daca platesc in termen de 48 de ore.
Decese in timpul programului
Anul acesta, trei persoane si-au pierdut viata in accidente de munca petrecute in judetul Constanta. In primul caz, un angajat al Comcereal Constanta a decedat prin asfixiere dupa ce a cazut in siloz, intr-o masa de cereale tratate chimic. Un altul a murit la spital, la 45 de zile dupa ce cazuse de la inaltime, in timpul orelor de serviciu. Ultimul caz a fost cel de pe 2 martie, care a avut loc in incinta santierului Naval Constanta (SNC). Voicu Serea, de 50 de ani, a decedat dupa ce a cazut de la o inaltime de peste sapte metri. Muncitorul se afla pe o magazie pentru a intinde un cablu de telefon, dar acoperisul a cedat sub greutatea sa iar omul s-a prabusit in gol. Peste 25 dintre accidentele soldate cu raniti au avut loc in Portul Constanta, iar in urma anchetelor s-a stabilit ca in cele mai multe dintre cazuri victimele au fost de vina. La firme precum SNC frecventa unor astfel de accidente ridica insa numeroase semne de intrebare, mai ales ca multi dintre cei care muncesc aici au acuzat adesea mai multe nereguli in ceea ce priveste protectia muncii.
CONSECINTE
» Pericol
Multi dintre cei grav raniti sunt muncitori din domeniul constructiilor care lucreaza la negru. Din acest motiv, ei se feresc de inspectorii ITM veniti sa ancheteze incidentul si spun ca isi ajutau un vecin sau prieten, in afara orelor de serviciu, pe gratis. Daca aceste afirmatii sunt sustinute atat de beneficiarul lucrarii la negru, cat si de firma la care este angajata victima, atunci ITM-ul nu poate face nimic. Previziunile pentru aceasta vara se anunta asadar sumbre intrucat in sezonul estival pe litoral muncesc sute de echipe de constructori, unele legal, altele la negru.
SPECIALISTUL
» Controale
la sAnge
"Inspectoratul desfasoara in fiecare an numeroase campanii de control in domeniul constructiilor. Anul acesta au fost deja trei ample actiuni de verificare, la care au participat echipe mixte formate din inspectori ai Serviciilor Relatii de Munca si Securitate si Sanatate. In aceasta vara vor fi efectuate numeroase controale pentru a preveni producerea unor incidente si pentru a combatre fenomenul muncii la negru. ITM dispune de un efectiv de 16 inspectori dar in sezonul estival suntem ajutati si de echipe ale unor inspectorate din tara. Astfel, vara trecuta au fost sase inspectori detasati special pe litoral, acestia urmand sa participe si la campania de anul acesta. De asemenea, vom fi ajutati si de cel putin trei echipe de la Inspectia Muncii."
Florentina Visan, purtator de cuvant ITM