Un număr de 94 de şcoli şi grădiniţe din cele 568 unităţi şcolare de stat existente în judeţul Galaţi, nu deţin autorizaţie sanitară, pentru că le oferă elevilor şi profesorilor condiţii specifice Evului Mediu. În total, 127 de unităţi şcolare de stat nu au obţinut autorizaţia sanitară, din diferite motive. Statistica este total diferită în ceea ce priveşte unităţile şcolare de învăţământ particular, toate şcolile şi grădiniţele particulare din judeţul Galaţi având autorizaţie sanitară.
Potrivit statisticii prezentate de Inspectoratul Şcolar (IŞJ) Galaţi la recenta şedinţă a Colegiului Prefectural, principalele motive pentru care cele 94 de şcoli de stat, 16,5% din total, nu au obţinut autorizaţia sanitară este lipsa condiţiilor elementare de igienă. Astfel, 34 de spaţii şcolare nu au fost autorizate din cauza lipsei unei surse de apă potabilă, alte 29 din cauza lipsei apei curente, iar în cazurile altor 21 de unităţi şcolare de stat nu a fost acordată autorizaţia sanitară din cauza unor dotări insuficiente la grupurile sanitare sau din cauză că nu se respectă normele elementare de igienă.
La cele 94 de şcoli cu condiţii medievale se adaugă alte 40 de şcoli neautorizate, pentru că funcţionează la parter de bloc (6) sau în clădiri inadecvate pentru activitatea didactică (6), care abia şi-au depus dosarul pentru obţinerea autorizaţiei (14) sau care sunt în curs de autorizare (14).
Alte trei unităţi şcolare nu au obţinut autorizaţia din cauza lipsei autorizaţiei PSI, a infiltraţiilor prin tavane şi pereţi sau din cauza iluminatului natural insuficient.
Reparaţiile de şcoli, subfinanţate sistematic de primării
Principala cauză a situaţiei dezastruoase în care se află aproximativ 20% din şcolile gălăţene este subfinanţarea de care „beneficiază” infrastructura şcolară din partea primăriilor. Potrivit situaţiei prezentate de inspectorul general al IŞJ Galaţi, prof. Laura Marin, în cadrul Colegiului Prefectural, cu privire la „modul de asigurare la nivelul bugetelor locale a sumelor privind lucrările de investiţii şi reparaţii în unităţile de învăţământ“, reabilitarea infrastructurii şcolare este finanţată doar în procent de 16-20% faţă de necesar. Din totalul sumelor solicitate de unităţile şcolare pentru investiţii au fost alocate doar 16%, iar la capitolul reparaţiilor curente, din totalul sumelor solicitate au fost alocate numai 20%.
Evident, situaţia cea mai gravă este la şcolile din mediul rural: „Ca o caracteristică generală se observă că, în mediul rural, alocaţiile pentru reparaţii curente şi igienizări sunt foarte mici sau chiar nule, unităţile de învăţământ trebuind să efectueze aceste lucrări cu personalul existent în şcoală.
Tot în mediul rural, o serie de unităţi şcolare afirmă că nu au făcut propuneri de sume pentru lucrări de reparaţii întrucât cei de la primărie refuză astfel de adrese, pe motiv că oricum nu sunt bani, (Priponeşti, Tuluceşti, Nicoreşti). În municipiul Galaţi, lucrările de reparaţii şi investiţii nu mai sunt evidenţiate în bugetele unităţilor şcolare. Aceste cheltuieli intră doar în grija primăriei. Unele unităţi şcolare reclamă faptul că nu sunt înştiinţate asupra lucrărilor ce urmează a se efectua şi nici asupra sumelor alocate. Totuşi, în acest an bugetar, în municipiul Galaţi au fost alocate sume importante pentru reparaţii şi investiţii”, se spune în raportul IŞJ Galaţi.
Ruine şcolare, în aşteptarea HG-urilor
O situaţie aparte este cea a unităţilor şcolare de stat la care reabilitările sau modernizările au fost începute în baza unor finanţări guvernamentale acordate prin hotărâri de guvern. În cazurile a 11 unităţi şcolare la care au fost alocate sume pentru obiective de investiţii, fie începute în anii precedenţi cu finanţare iniţială prin HG, fie obiective noi, au fost alocate fonduri pentru continuarea investiţiilor. În cazurile altor 8 unităţi şcolare, din Tecuci, Bălăbăneşti, Balinteşti, Puricani, Aldeşti şi Pechea, la care au fost demarate investiţi în baza alocărilor financiare pe bază de HG vor ajunge în ruină, pentru că nu au mai fost alocaţi banii necesari pentru continuarea investiţiilor.