» Agresiunile din scoli nu sunt pedepsite in asa masura incat sa stopeze fenomenul.
» Jandarmii nu mai pot supraveghea institutiile de invatamant, din lipsa banilor.
Violenta intalnita in incinta unitatilor scolare este o problema majora, pentru stoparea careia nu s-a luat nici o masura drastica. Cazurile frecvente de agre-siuni intalnite in judetul Constanta nu au dus la implementarea disciplinei cu ajutorul unor reguli mai stricte. Urmarile acestor lupte sunt doar filmuletele postate pe internet care starnesc rasul publicului, si nu sanctiuni care sa diminueze fenomenul. ISJC pune accent pe educatia pe care elevii o primesc in scoala si doreste cresterea calitatii actului educational, declara Andreea Paunescu, purtatorul de cuvant al Inspectoratului scolar Judetean Constanta. Afirmatia este intarita doar de proiectele educationale ce s-au desfasurat in scoli si care au antrenat un numar mare de elevi, insa rezultatele nu au fost pe masura: aceleasi "lupte", acelasi limbaj de strada si aceeasi lipsa de respect pentru institutiile scolare. Marian Sarbu, inspector scolar general adjunct al ISJC, a declarat ca situatia a iesit de sub controlul inspectoratului deoarece elevii care creeaza probleme sunt predispusi la violenta. Acestia provin in cea mai mare parte din familii cu probleme sau au o stare materiala precara. Reprezentantii ISJC sunt de parere ca se pot diminua agresiunile verbale si fizice din scoli doar cu ajutorul unui psiholog ce poate sta permanent la dispozitia elevilor.
In prezent, scolile si liceele nu dispun de persoane specializate in domeniul psihologiei, ci au cate un consilier la mai multe unitati, care nu poate raspunde frecvent la solicitarile elevilor. In acelasi timp, psihologii se confrunta cu refuzul adolescentilor de a accepta ca au o problema, tineri ce confunda discutia cu un psiholog cu prezenta la psihiatru. Marian Sarbu a considerat ca primul pas care trebuie facut este depistarea copiilor cu predispozitie spre violenta. Psihologii intocmesc fise elevilor, insa acestea nu sunt de mare ajutor pentru ca nu sunt completate cu date personale; doar in acest mod se pot obtine raspunsuri sincere. Un rol foarte important il au si profesorii care trebuie sa semnaleze orice reactie neplacuta din partea elevilor pentru a preveni formarea unui viitor delincvent. Un studiu arata ca 3% din scolari sunt predispusi la violente. Acesti elevi sunt cei recalcitranti, inconjurati de scandaluri, cu probleme pe plan financiar sau cu parinti imorali, divortati, care nu acorda destula atentie cresterii copilului. Acesti elevi resping tot ceea ce este legat de unitatea scolara: nu-i intereseaza deloc invatamantul, nu inteleg nimic de la profesori si nu reusesc sa se integreze intr-un colectiv. In zonele rurale sunt intalnite cele mai frecvente cazuri pentru ca aici nivelul de trai este extrem de scazut, iar elevii necesita sprijin si indrumare pe plan educational. Marian Sarbu este de parere ca o parte din elevi provoaca scandalurile doar din placerea de a fi vazuti, de aici si nevoia de a filma incidentele neplacute. Tinerii din ziua de azi doresc sa se afirme prin violenta si din prea multa libertate ajung sa comita adevarate infractiuni. Zonele care pun cele mai mari probleme sunt cele marginale, precum Palas. Daca pana acum putin timp ii mai intimida prezenta jandarmilor, in prezent elevii nu mai sunt supravegheati in incinta institutiilor de invatamant. Prezenta jandarmilor in curtea fiecarei unitati scolare nu a mai fost posibila din motive financiare. Acestia trec doar din cand in cand prin preajma scolilor pentru a verifica daca activitatea elevilor se desfasoara fara probleme. Andreea Paunescu a declarat ca incidentele trebuie sem-nalate prin telefon si in urma acestora se va interveni rapid. Elevii ce au provocat nenumaratele violente in scoli au scapat nepedepsiti. Pentru stabilirea pedepselor se intocmesc consilii profesorale ce analizeaza faptele si iau decizii cu privire la modul cum vor fi sanctionati elevii. Cele mai mari pedepse au fost exmatricularea pe durata a trei zile sau scaderea notei la purtare. Daca inainte prezenta intr-un consiliu profesoral era o rusine, acum elevii au doar un alt motiv de lauda. Reprezentantii ISJC le recomanda directorilor unitatilor scolare sa colaboreze cu asociatia de parinti din scoala, precum si cu comitetul reprezentativ al elevilor pentru a obtine rezultate de durata si pentru a stopa agresiunile din unitatile de invatamant.
CONSECINTE
» nici o sansa
Inspectoratul scolar Judetean Constanta insista cu diverse activitati pentru a atrage un numar cat mai mare de elevi sa ia parte la o alta metoda de educatie. Pana in prezent concursurile si parteneriatele desfasurate in unitatile de invatamant nu au dat roade decat pe moment. Daca elevii ce au depasit clasa a VII-a sau a VIII-a nu mai au prea multe sanse sa fie reeducati, speranta a ramas la cei mici, carora li se acorda o atentie sporita. Acestia nu trebuie sa urmeze exemplul dat de colegii lor mai mari care nu vad in scoli decat un punct de intalnire pentru barfa. Reeducarea elevilor se poate face prin crearea unor activitati extrascolare.
» Afecteaza imaginea institutiei
"Nu consider ca putem indrepta un elev prin eliminarea acestuia dintr-un colectiv. Am avut cazuri in care am intervenit si am spus ca nu este necesara mutarea disciplinara, insa directiunea scolilor nu doreste prezenta unor astfel de elevi pentru ca aduce un prejudiciu imaginii institutiei. Apreciem ca se dezvolta foarte mult Centrele de Documentare si Informare din scoli unde sunt primiti elevii exmatriculati pentru trei sau cinci zile."
Marian Sarbu