» Consiliul National al Audiovizualului (CNA) a stabilit ca posturile de televiziune si de radio private pot cere taxa de acces politicienilor aflati in campanie electorala numai la emisiunile de promovare si pentru reclamele electorale.
» In ciuda opozitiei televiziunilor, accesul politicienilor la emisiunile de dezbatere electorala va fi gratuit. In timp ce posturile se plang ca astfel de emisiuni nu au audienta si nu-si justifica banii cheltuiti, CNA a insistat ca publicul nu se poate uita la "comedii facute pe bani".
Posturile private de televiziune si de radio vor putea, pentru prima data, sa conditioneze accesul candidatilor aflati in campanie electorala la emisiunile de promovare, prin plata unui tarif unic. Fiecare post isi poate stabili suma de bani pe care o va percepe pe timpul alocat fiecarui politician intr-o astfel de emisiune. Suma va fi negociata cu partidele, trebuie sa fie aceeasi pentru toate si va fi facuta publica. Exceptie vor face emisiunile de dezbatere din timpul campaniei electorale, unde accesul candidatilor va fi gratuit. De asemenea, posturile pot cere bani pe reclamele electorale, care pana acum erau difuzate gratuit. Grupajele de reclame platite pot fi inserate si in emisiunile de dezbatere, cu conditia sa respecte regula celor 12 minute de publicitate pe ora.
Conform unui studiu EPRA, aceasta practica este specifica tarilor din Estul Europei si din Balcani, in timp ce majoritatea tarilor din Europa Occidentala interzic publicitatea politica platita (cu exceptia Austriei, Finlandei si Olandei).
"Aceasta noutate care inseamna posibilitatea candidatilor de a-si plati timpii de antena, spre deosebire de campaniile precedente, nu vine dintr-o initiativa a CNA, ci din legea votata de Parlamentul Romaniei", le-a explicat Rasvan Popescu, presedintele CNA, reprezentantilor posturilor tv prezenti la sedinta de ieri. Decizia CNA vine sa clarifice formularea vaga a unui articol din legea privind alegerile uninominale (35/2008), votata de majoritatea parlamentarilor, in care se spune ca posturile private pot percepe candidatilor sau partidelor aflate in campanie tarife pentru emisiune si pentru unitatea de timp alocat.
Reprezentantii posturilor de televiziune au cerut, insa, ca si emisiunile de dezbatere din perioada campaniei sa aiba aceeasi regula, a tarifului de acces. Atat membrii CNA, cat si cei ai unor organizatii nonguvernamentale din domeniul mass-media s-au opus. Gelu Trandafir, membru CNA, ne-a explicat ca trebuie sa existe o distinctie intre emisiunile de promovare electorala si cele de dezbatere. In primele, posturile pun la dispozitia candidatilor si partidelor spatiu de emisie si tehnica, fara vreo contributie editoriala. "Accesul partidelor si candidatilor poate sa se faca evident pe bani, in limita timpilor de antena, in functie de ora de difuzare. Posturile au posibilitatea sa isi recupereze o parte din costurile de productie", spune Trandafir. In schimb, emisiunile de dezbatere "intra in responsabilitatea editoriala totala a posturilor, iar accesul contra cost ar fi fost discutabil. Ce fel de dezbateri ar mai fi fost acestea?", socoteste Gelu Trandafir.
Ioana Avadani, directorul Centrului pentru Jurnalism Independent, sustine ca articolul de lege de la care s-a declansat intreaga discutie este "efectul lobby-ului posturilor de televiziune. Dar a incerca sa-ti acoperi cheltuielile din banii candidatilor mi se pare nedrept. In plus, in emisiunile de dezbatere, moderatorul are dreptul sa intervina sau sa intrerupa invitatii. Daca s-ar fi platit accesul, cum si-ar mai fi permis moderatorul sa faca asa ceva?". Avadani considera ca aceasta decizie a CNA va avea avantajul de a scoate la lumina niste bani pe care, pana acum, politicienii ii plateau mascat posturilor, sub forma de contracte pentru costuri de productie. De altfel, mai multi membri ai CNA ne-au declarat ca "acesti bani se dadeau oricum, dar pe sub masa. Acum vor iesi la suprafata macar o parte dintre ei".
Sumele de bani care vor intra in conturile marilor posturi de televiziune din clipurile electorale nu le vor aduce profituri exuberante, in schimb s-ar putea dovedi un colac de salvare pentru posturile locale sau de mica acoperire. "Posturile locale vor fi mult mai interesate sa acopere campania electorala, in comparatie cu cele generale, pentru ca la ei nu prea exista publicitate comerciala", a explicat Ioan Onisei, membru CNA. In schimb, marile posturi nu isi pot modifica grila de publicitate atat de usor, pentru ca ea este contractata cu mult timp inainte si ocupata cu publicitatea comerciala.
Pozitie
Interesul public si corectitudinea emisiunilor de dezbatere nu ar fi avut de suferit, daca ar fi fost platite de politicieni, considera George Chirita, directorul executiv al Asociatiei Romane de Comunicatii Audiovizuale: "Pentru interesul public, avantajul ar fi fost ca un candidat care isi cumpara timpul de antena are posibilitatea sa se prezinte in conformitate cu propriile lui decizii. Uneori sunt situatii in care prestatia sau intrebarile moderatorilor sunt penibile. Publicul ar fi avut un acces mai direct la candidati".