2.3 C
București
joi, 26 decembrie 2024
AcasăSpecialClujul mananca filme pe mamaliga

Clujul mananca filme pe mamaliga

Un maraton cu 150 de filme din peste 25 de tari, alaturi de concerte, expozitii, ateliere de arta si filmare, conferinte, spectacole de teatru in aer liber, party-uri cu VIP-uri, transforma Clujul intr-un veritabil templu, dedicat celei de-a saptea arte. Cu doar trei sali de cinema si una in aer liber, insa cu o organizare remarcabila, TIFF este un festival prezent pe piata europeana.
Filmul „A fost sau nu a fost”, al regizorului roman Corneliu Porumboiu, distins recent cu Premiul „Camera d'Or” a Festivalului de la Cannes, la sectiunea „debut”, si „Europa Label Cinema”, va deschide cea de a V-a editie a Festivalului International de Film „Transilvania” (TIFF), pe 2 iunie, la cinema „Republica” din Cluj-Napoca. Acest lung-metraj de debut al lui Porumboiu este prima pelicula romaneasca premiata in cadrul competitiei oficiale de la Cannes. Prezentata in sectiunea Quinzaine de Realisateurs, filmul este inclus si in cadrul competitiei finale de la TIFF.
Celalalta productie romaneasca selectionata la Cannes, „Cum mi-am petrecut sfarsitul lumii”, al lui Catalin Mitulescu, proiectata in cadrul sectiunii „Un certain regard”, pentru care actrita Dorotheea Petre a primit premiul de interpretare, este la fel prezent pe lista oficiala a productiilor candidate pentru Trofeul „Transilvania” de la TIFF. Povestea cinematografica a cineastului Tony Gatlif („cel mai bun regizor”, Cannes, 2004) filmata in Romania si intitulata „Transylvanie”, este cea care inchide sectiunea oficiala a Festivalului de la Cannes din acest an, precum pe cea de la Cluj-Napoca, in cadrul TIFF, pe data de 11 iunie, de la ora 18.00.

Stampila TIFF

Festivalul International de Film „Transilvania” este printre putinele produse culturale pe care Clujul a reusit sa si le impuna in ultimii ani, atat pe piata interna, dar si in strainatate. Festivalul, organizat de Asociatia Pentru Promovarea Filmului Romanesc, cu sediul in Bucuresti, este una dintre putinele embleme ale acestor vremuri cu care batranul burg transilvan a reusit sa iasa din cliseele ce i-au fost atribuite de opinia publica, ca oras tricolor, unde kitsch-ul a pervertit, printre altele, si simbolurile nationale.
Cu un buget ce abia trece in acest an de 800.000 de euro, TIFF a fost, este si va ramane un festival care se va desfasura la Cluj, dupa cum a precizat noul director al manifestarii, criticul si publicistul Mihai Chirilov. Vechiul director artistic al cunoscutului eveniment clutural, Chirilov, a trecut la comanda, inlocuindu-l pe regizorul Tudor Giurgiu, recent numit la sefia Societatii Romane de Televiziune.
Spre deosebire de anii trecuti, TIFF-ul are un numar mai redus de premii, dupa cum a precizat noul manager. El a motivat ca valoarea unui festival creste atunci cand juriul are de oferit un numar mai redus de premii, in competitia oficiala, fapt care va face ca selectia sa fie mult mai riguroasa si la un standard mai ridicat, in aprecierea filmelor castigatoare.
Anul acesta, juriul format din regizorul Radu Mihaileanu, actrita Anamaria Marinca, istoricul si criticul american David Robinson, regizorul Kornel Mundruczo din Ungaria si directoarea Centrului Islandez de Film, Laufey Gudjonsdottir, va acorda, pe langa Trofeul „Transilvania”, in valoare de 10.000 euro, doar trei premii: unul pentru regie, de 5.000 euro, oferit de „Castel Film”, altul pentru „cea mai buna interpretare”, de 2.000 euro, din partea agentiei de publiciate „Vitrina Advertising” si „cel pentru imagine”, care vine de la „Kodak Cinelabs” Romania.
„TIFF-ul vrea cu adevarat sa descopere noi regizori, nu sa recicleze altii deja descoperiti, pastrandu-si acea nota specifica, de o anumita traditie, dar si de inovatie”, a adaugat Mihai Chirilov. In ciuda unor comunicate de presa date de Ministerul Culturii privind privatizarea cinematografelor, ocazie cu care se discuta ca sala de la „Republica” ar putea fi trecut in proprietatea Consiliului Local, ca viitor spatiu destinat Filarmonicii „Transilvania”, ramasa pe drumuri de vreo patru-cinci ani, TIFF-ul nu va putea fi compromis si mutat de la Cluj, „fiind un festival care se "rostogoleste" impotriva vointei noastre”, dupa cum a precizat Chirilov.

Vanessa si Stefan

Daca anul trecut, invitata de onoare a fost o doamna a ecranului francez, actrita Annie Girardot, iar acum doi ani actrita Julie Delpy, la actuala editie va veni o remarcabila doamna a scenei si filmului britanic: Vanessa Redgrave. Si nu singura, ci impreuna cu fiul ei, regizorul Carlo Gabriel Nero. Acesta a reusit sa-si convinga mama sa joace in propriul sau film, „Fever” (Febra), pelicula ce va fi prezentata in premiera absoluta in Romania, in cadrul TIFF, proiectia fiind programata pentru 9 iunie, la Cinema „Republica”.
Printre spectatori vor fi prezenti si cei doi mai sus-amintiti, adica regizorul si protagonista, publicul avand chiar posibilitatea, ca in conferinta de dupa vizionare, sa-si spuna opiniile si intrebarile de fata cu invitatii speciali.
Anul acesta, premiul de excelenta este oferit actorului Stefan Iordache, care va fi in aceste zile la Cluj-Napoca, alaturi de publicul cinefil, cu ocazia revederii unuia din filmele reprezentative ale carierei sale artistice, „Cel mai iubit dintre pamanteni”. Proiectia speciala va avea loc pe 7 iunie, de la ora 20.30, in sala Cinematografului „Republica”, unde cei prezenti vor participa, alaturi de actorul bucurestean, la o sesiune de intrebari si raspunsuri.
Stefan Iordache ii urmeaza lui Gheorghe Dinica, laureatul de anul trecut al „excelentei artistice” de la TIFF, care va fi prezent si el la Cluj. Unul dintre cele mai recente filme ale lui va fi prezentat la si TIFF, in cadrul „Zilei Filmului Maghiar”, fiind protagonistul filmului „White Palms”, regizat de Szabolcs Hajdu, un alt invitat de onoare al acestei editii a festivalului. Proiectia va avea loc aer liber, in curtea interioara a cladirii „Echinox”, pe 7 iunie, incepand cu ora 22.00.

TIFF-ul nu „suna” niciodata de doua ori, la fel

Trecand de la poalele taranesti ridicate in aer, in stil Marilyn Monroe, sau la „zborul de noapte” al lui E.T. peste turma de oi adunata intr-o stana din Ardeal, spotul de prezentare din acest an a TIFF este o parodie cinematografica dupa o secventa mai fierbinte din celebrul film „Postasul nu suna niciodata de doua ori”. De-aici a rezultat si ideea cu palmele imprimate in still hollywoodian pe roata de mamaliga, ce a devenit emblema oficiala a editiei din acest an a festivalului.
E greu de crezut ca cei de la CNA, Consiliul National al Audiovizualului, vor admite pe posturile de televiziune prezentarea, in varianta prescurtata, a respectivului spot, care poarta evident amprenta sexista a imaginii parodiate dupa celebrul film mai sus-amintit. Insa, in viziunea lui Mihai Chirilov, nimic nu ar avea ce sa impiedice difuzarea pe canalale TV a respectivului spot publicitar, decat, poate, cultura cinematografica mai subtire a unora din respectivul consiliu.

Mozaic de filme

Anul acesta, la TIFF, tara omagiata este Argentina, publicul avand, astfel, ocazia sa vizioneze cinci productii, dintre cele mai recente, ce au fost apreciate in diferite competitii internationale. „El Bonaerense”, „Nu tu esti de vina, ci eu”, „Custodele”, „Rondul de noapte” si „Vantul” sunt filmele propuse de organizatorii festivalului, cu mentiunea ca primele doua sunt cele mai bine cotate filme argentiniene din ultimii trei ani.
Pe langa competitia oficiala, unde sunt angajate 12 lung-metraje, la TIFF se mai pot vedea o serie de filme artistice si documentare, ori experimentale, grupate in diferite sectiuni precum „Supernova”, unde sunt prezentate, in premiera la noi, pelicule recent premiate la concursuri internationale, sau „Umbre”, cu o serie de scurt-metraje de groaza, fantastice sau ciudate.
In cadrul unei noi sectiuni, aparuta in acest an si denumita „Doc'n'roll”, organizatorii festivalului propun cateva vizionari, unice in Romania, precum un documentar inedit despre formatia „ABBA” sau ciudatul film „Screaming Masterpiece”, unde joaca si canta cunoscuta interpreta de muzica pop Bjork. La sectiunea „3×3”, adica trei regizori, fiecare cu trei filme, au fost alesi: austriacul Michael Glawogger, spaniolul Alex de la Iglesia si romanul naturalizat in Germania, Andrei Ujica. Ajungand la sectiunea „Fara limita”, spectacolul cinematografic ajunge undeva la marginea domeniului, unde imposibilul aproape ca devine posibil.
Cinefilii vor avea sa vada, cu aceasta ocazie, unul dintre cele mai proaste filme din acest an de pe piata americana, medaliat cu „Zmeura de Aur”, in regia lui John Mallory Asher, dar si productii ce au in palmares premii precum „Cesar” sau „Ursul de Aur”, ori cele ale Academiei Europene de Filme. Una din piesele de rezistenta ale festivalului este proiectia mega-productiei „The Kingdom”, semnata de celebrul regizor Lars von Trier, un film ce dureaza peste 9 ore, programat pentru ziua 6 iunie.
In cadrul sectiunii „Zilele filmului romanesc”, pe langa trei serii de scurt-metraje semnate de tineri cineasti, sunt prezentate filmele „Cum mi-am petrecut sfarsitul lumii”, in regia lui Catalin Mitulescu, „A fost sau nu a fost” a lui Corneliu Porumboiu, „Legaturi bolnavicioase”, realizat de Tudor Giurgiu, si „Un acoperis deasupra capului”, semnat de Adrian Popovici. In replica, la „Ziua filmului maghiar”, programata pe 7 iunie, vor avea loc proiectii speciale a lung-metrajelor „Taxidermia”, in regia lui Gyorgy Palfi, si „White Palms” a lui Szabolcs Hajdu, alaturi de cinci scurt-metraje, din creatia unor regizori din noul val.

Vanessa Redgrave, doamna scenei britanice

„Imi aleg rolurile cu foarte mare atentie, astfel incat la finalul carierei sa pot spune ca am acoperit o gama cat mai variata de personaje. Am pus in discutie o multime de chestiuni sociale si politice, atat pe ecran, cat si in viata de zi cu zi si am crezut ca odata cu prestigiul, voi avea puterea sa schimb lucruri, dar nu e deloc asa”, a declarat celebra actrita Vanessa Redgrave, invitata de onoare in acest an la TIFF.
Viata ei nu si-a dedicat-o doar carierei de pe scena sau ecran, ci si cauzelor sociale, fiind adeseori considerata o Jane Fonda a Marii Britanii. Cariera cinematografica, inceputa in 1958, aduna peste 100 de titluri de filme si o serie de prestigioase premii, de la cel pentru „Cea mai buna actrita”, la Festivalul de la Cannes din 1968, pentru rolul jucat in filmul „Isadora”, la „Oscar”-ul din 1978, pentru rolul titular din „Julia”, ori „Emmy”-ul din 2000, pentru rolul din „The Gathering Storm”.
Printre titlurile de glorie din filmografia ei se numara productii care fac parte din caseta de valori ale cinematografiei din toate timpurile precum „Blow-up” (regia Michelangelo Antonioni), „Howards End” (nominalizare la „Oscar” pentru cea mai buna actrita in rol secundar), „Yankeii” (alaturi de Richard Gere), sau „Girl, Interrupted” (avandu-le partenere pe Angelina Jolie si Winona Ryder). Cand in 1937 Laurence Olivier anunta de pe scena teatrului londonez „Old Vic”: „Doamnelor si domnilor, in seara aceasta s-a nascut o mare actrita!”, nu s-a inselat deloc. Vanessa Redgrave a devenit una dintre cele mai apreciate aparitii britanice in teatru si cinematografie.

Stefan Iordache,
un rege scamator

A inceput sa joace in filme in 1963, iar de atunci in cariera sa artistica a reusit sa adune peste 25 de titluri cinematografice. „Eu sunt Adam” si „Hotel de Lux”, in regia lui Dan Pita, „Cel mai iubit dintre pamanteni”, semnat de Serban Marinescu, „Glissando” al lui Mircea Daneliuc, „De ce trag clopotele, Mitica?” de Lucian Pintilie sau mai recent „Faraonul” lui Sinisa Dragin sunt cateva din filmele unde Iordache a dat viata unor personaje de neuitat.
Rolurile sale din film sau de pe scena l-au transformat pe Stefan Iordache in personaj literar, un portret fidel al Regelui Scamator.

„Let's Go Digital”, o scoala in festival

Un numar de 15 tineri intre 14-18 ani, pasionati de cinema, vor avea sansa, ca pe durata festivalului, sa invete sa filmeze cu o camera digitala si apoi sa editeze un film de vreo 3 minute. Cursantii vor fi asistati de profesionisti in domeniu si vor deprinde sa foloseasca echipamente de ultima ora. La final, toate cele 5 filme, realizate in echipe de 3, vor fi prezentate intr-o proiectie speciala, votul celor din sala fiind hotarator pentru desemnarea cel mai bun film.
Timp de zece zile, tinerii (alesi in urma unei preselectii) vor trece prin toate furcile caudine ale nasterii unui film, toti pasii necesari realizarii unui film incepand cu scrierea unui scenariu si terminand cu editarea lui.

TIFF romanes

Gala finala a TIFF 2006 se va desfasura pe acordurile muzicale ale fanfarei „Ciocarlia” din satul Zece Prajini. Dupa 10 ani de peregrinari prin Europa, unde au deja editate 5 albume, „Diavolii ritmului”, dupa cum au fost numiti de presa britanica, muzicantii se intorc acasa, unde vor concerta, in premiera, in Romania, la inchiderea oficiala a editiei din acest an a TIFF, cu un concert in aer liber pe 10 iunie, desfasurat in centrul Clujului.
Cunoscuti ca cea mai „rapida fanfara” din lume, cei de la „Ciocarlia” au colaborat cu regizorul Fatih Akin, care a primit premiul „Ursul de Aur” de la Berlin pentru filmul „Gegen die Wand” (Cu capul in nori), prezentat in 2004 la TIFF.

Cele mai citite

România deschide ușa șoferilor non-UE: străini angajați pe Uber sau Bolt, din 2025

Germania a adoptat un model similar în primăvară, permițând susținerea examenului de calificare în 8 limbi, inclusiv română, ca răspuns la criza forței de...

Efectul Schengen: Prețurile locuințelor din zonele de graniță explodează

Intrarea României în spațiul Schengen cu frontierele terestre, de la 1 ianuarie, aduce schimbări și pe piața imobiliară, în special în zonele de graniță....

Economistul Bogdan Glăvan: România, un stat eșuat, în pragul colapsului financiar

Glăvan atrage atenția că o treime din cheltuielile statului român sunt acoperite din împrumuturi, ceea ce face economia extrem de vulnerabilă România se află pe...
Ultima oră
Pe aceeași temă