Un document intern al Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) indică faptul că deschiderea autostrăzii Sibiu-Orăștie se face doar electoral și subliniază riscurile la care se supune proiectul ca urmare a deschiderii traficului.
Raportul consultat de RL subliniază că există riscuri majore de alunecări pe 6 din cei 22 de kilometri ai autostrăzii. Aceste alunecări pot fi eliminate doar prin lucrări de profilare a pantei conform geometriei din proiect, prin drenajul apelor subterane și al celor pluviale, prin lucrări de protecţie a taluzurilor, o îmbunătăţire a terenului prin metoda deep-mixing, prin lucrări de susţinere din dreptul căii ferate de la km 63. În loc să facă mai întâi aceste lucrări și de abia apoi să se toarne asfaltul, de teamă că nu va putea deschide autostrada înainte de alegerile de duminică, CNADNR a preferat să ordone constructorului să toarne mai întâi asfaltul. Multe dintre lucrările premergătoare așternerii asfaltului sunt departe de a fi terminate.
Potrivit raportului, stadiul lucrărilor este următorul:
profilări ale pantei conform geometriei din proiect – 80%,
lucrări de drenaj al apei subterane – 37% ,
lucrări de drenaj al apei pluviale – 0%,
lucrări de protecţie a taluzurilor – 0%,
lucrări de îmbunătăţire a terenului prin metoda deep-mixing – 12%,
lucrarea de susţinere din dreptul căi ferate km 63 – 19%,
alte lucrări auxiliare – 60%.
Riscurile, punct cu punct
Aceste lucrări neexecutate pot pune în pericol corpul autostrăzii mai ales prin darea în circulaţie, cu inducere de vibraţii care pot provoca alunecări majore. Mecanismul poate duce la degradarea corpului autostrăzii prin apariţii rapide de fracturi ale sistemului rutier. Ulterioara refacere va presupune întreruperea circulaţiei şi costuri duble.
CNADNR și ministrul Transporturilor, Ioan Rus, nu par însă sensibili la astfel de argumente. Pentru ieri au fost anunțate deschiderea traficului, dar și sosirea ministrului pe autostradă într-un soi de vizită de lucru. Mai mult, ziariștii prezenți vineri la orele prânzului pe autostradă au fost anunțați că va veni să taie panglica inclusiv premierul Victor Ponta, aflat în ultima zi de campanie electorală. Acum trei ani, într-o situație similară, fostul premier Emil Boc și ministrul de atunci al Transporturilor, Anca Boagiu, au inaugurat autostrada Arad-Timișoara, făcută și aceea de mântuială (asfalt turnat iarna la temperaturi de îngheț). La unu-doi ani după inaugurare au început lucrările de cârpire a autostrăzii ca urmare a faptului că asfaltul turnat iarna s-a crăpat, iar apa infliltrată în corpul autostrăzii a provocat deformări ale acesteia.
„Având în vedere faptul că în momentul de faţă, pe zonele afectate de alunecări de teren, situate între km 57+160 – km 62+475 şi km 63+485 – km 65+850, a fost turnat deja covorul asfaltic, constatăm nerespectarea etapelor de execuţie impuse prin proiect pentru a se asigura condiţiile de siguranţă şi stabilitate. În acest sens, facem referire la documentul «Tehnologia Deep-Mixing. Etape de Execuţie», cât şi la Caietele de Sarcini corespunzătoare diferitelor tipuri de lucrări ce prevedeau executarea covorului asfaltic numai în condiţiile în care lucrările de excavaţii, drenaj al apei subterane şi pluviale, îmbunătăţire a terenului şi protecţie a taluzurilor ar fi fost finalizate. Nerespectarea acestei ordini prevăzute în proiect atrage după sine invalidarea premiselor care au stat la baza elaborării proiectului şi, în consecinţă, a garanţiei stabilităţii şi siguranţei în zonele respective”, se arată în documentul ținut la secret de către CNADNR. Narcis Neaga, directorul general al CNADNR, dă asigurări că siguranța traficului nu va avea de suferit. ”Asfaltul se toarnă pe drum, alunecările au loc pe versanți. Siguranța traficului este OK. Riscurile sunt minimizate la maxim, chiar dacă nu poți garanta nimic 100%”, afirmă el.