Printr-un simplu click dat pe site-ul NYTimes.com, informaţiile despre ce ai vizitat sunt trimise la mai multe de 10 companii, printre care Microsoft sau Gogole, dar şi alte firme mici de advertising. Instantaneu, aceste companii plasează reclame special pentru tine, iar informaţiile înregistrate se adaugă dosarului tău online, relatează publicaţia The Atlantic.
Nu este nimic dubios în legătură cu acest schimb subteran de informaţii. De fapt, acesta este ecosistemul favorabil conţinutului online gratis. O parte din informaţii îi ajută pe publicitari să îşi arate reclamele, iar cealaltă parte îi ajută să măsoare cât de bine au merg lucrurile. The New York Times este doar un exemplu, însă procesul este acelaşi pentru orice site. Orice mişcare faci pe internet este demnă de informaţie pentru cineva. Astfel, o mulţime de companii se asigură ca niciun pas pe care îl faci nu trece neobservat.
Chiar dacă sunteţi obişnuiţi cu ideea că informaţiile sunt colectate pentru advertising, numărul şi diversitatea companiilor v-ar putea şoca. Iată câteva nume dintr-o listă compusă de un jurnalist de la The Atlantic pe parcursul a 36 de ore: Acerno, Adara Media, Adblade, Adbrite, ADC Onion, Adchemy, ADiFY, AdMeld, Adtech, Aggregate Knowledge, AlmondNet, Aperture, AppNexus, Atlas, Audience Science. Acestea sunt doar cele de la litera „A”. Lista cuprinde un total de 105 de companii.
Chiar dacă numele mari precum Google, Microsoft, Yahoo sau Facebook se numără, şi ele, printre companiile care monitorizează, informaţiile esenţiale sunt prelucrate de firmele care rămân în umbră. Astfel, sunt afişate reclame pe care este cel mai probabil să dai click, acţiune de pe urma căreia se câştigă foarte mulţi bani.
Utilizatorii folosesc internetul fără să ia în considerare toate procesele de urmărire care au loc „în spatele scenei”. Spre exemplu, în timpul unei sesiuni online de cumpărături pentru o nuntă, deodată apare pe ecran o reclamă la inele. Unii utilizatori consideră o asemenea întâmplare ca fiind bizară. Se simt urmăriţi. Dar contează asta pentru cineva? Adevărul este că nu prea ştim ce să răspundem.