Regele Mihai e obișnuit cu secretele, mai mult sau mai puțin tenebroase, care i-au dat în ultimii ani strălucirea efemeră a liderilor care nu mai cred în minuni. Mereu grav și trist, Mihai și-a acceptat soarta, încercând să găsească soluții pentru viitorul monarhiei de operetă pe care cei din jurul său o joacă luându-se cam prea în serios.
Nicolae, nepotul de sânge al Regelui, a fost adus în România nu doar pentru a le da speranță monarhiștilor, ci și pentru a trasa un nou contur Casei Regale, încremenită în clișeele secolului trecut, renegată de tot mai mulți români din cauza relațiilor amicale interesate cu foștii fruntași PSD, Ion Iliescu și Adrian Năstase, și atinsă de morbul mercantilismului trasat de Radu Duda, soțul primei născute.
Nicolae are 29 de ani, a fost crescut și educat în Marea Britanie, mama lui este a doua născută, iar tatăl e diplomat. Are o fire sportivă și, prin contrast cu bunicul rege, e zâmbitor și volubil. În vreme ce Mihai poartă, ca o mască, toate încercările prin care a trecut în aproape un veac de existență, Nicolae e senin și părea dispus, cel puțin în 2012, când s-a stabilit în România, să accepte corsetul unei vieți în vitrină, fără șansa de a ajunge cu adevărat la putere vreodată.
Regele Mihai a crezut că Nicolae putea deveni modelul liderului din noua generație, lipsit de aroganță și de morgă, corect, implicat în viața cetății, fără ambițiile și oportunismul politicienilor care în mod obișnuit aleargă după funcții pentru a-și atinge scopuri personale. Schimbând ceea ce e de schimbat, Nicolae ar fi putut fi, în zilele noastre, ceea ce Mihai a încercat și nu a reușit: un lider fără compromisuri, care, cu timpul, asimilând lecțiile istoriei, ar fi avut ceva de spus.
De ce s-a schimbat planul? De ce Regele Mihai refuză să le spună „supușilor“ săi ce greșeli a făcut Nicolae? Cât de grav a alunecat tânărul și de ce nu poate fi iertat? Cine pe cine a trădat în această poveste, care duce încă o dată în ridicol Casa Regală? Nu s-a putut adapta Nicolae jocului de dublu preferat de Radu Duda, scenograful și regizorul care i-a dat Regelui Mihai doar rolul de marionetă?
Acest muzeu înghețat al formelor încremenite, Casa Regală, începuse să se dezghețe, fiindcă Nicolae e un tânăr sociabil, pasionat de natură și ecologie, care știe cum să lucreze cu copiii și care avea câteva idei, probabil spontane, despre cum să aducă „regalitatea“ printre oameni. Probabil că ieșirile sale în lume au început să-l pună în umbră pe Radu Duda, ambițiosul prinț consort, cel care deține controlul comunicării cu exteriorul, omul-orchestră al Casei Regale. Duda, actorul transformat în colonel, aspirant ratat la fotoliul prezidențial, vrea să rămână primadona Casei Regale: l-a marginalizat pe Rege, a trecut-o pe Margareta, moștenitoarea lui Mihai, la departamentul entertainment, transformând-o în scriitoare de cărți de bucate, iar acum a scăpat și de Nicolae.
Nicolae nu-și dorea să plece, dar a plecat ca un gentleman, fără să arunce vreo undă de îndoială asupra bunicului său, demonstrând, poate, o dată în plus, că ar fi meritat rolul. Casa Regală, cu toate suișurile și coborâșurile istorice, ar fi putut învăța din erorile mai vechi sau mai noi, s-ar fi putut transforma într-un simbol istoric și moral, poate chiar într-un model pentru politicieni, dar a preferat să rămână o butaforie. România ar fi avut nevoie de un tipar apropiat de ideal, nu neapărat ca o alternativă politică, ci mai degrabă ca o formulă de comparație. Regele a abdicat de prea multe ori de la drumul drept și, în cele din urmă, iată că a renunțat la un viitor simbolic, în fața unui prezent precar.