Cinci bărbaţi au fost condamnaţi la moarte şi alţi şapte au fost condamnaţi la închisoare pe viaţă, miercuri, de un tribunal din India, pentru exploziile multiple care au vizat trenuri din regiunea Mumbai în anul 2006, soldate cu moartea a 189 de persoane şi rănirea a peste 800, potrivit avocaţilor citaţi de agenţia de presă DPA în pagina electronică, scrie Mediafax.
Doisprezece persoane au fost găsite vinovate acum două săptămâni de către Tribunalul Special, pentru crimă şi conspiraţie în vederea comiterii de infracţiuni printre alte acuzaţii, unul dintre acuzaţi fiind achitat din lipsă de probe.
„Cinci persoane care au plasat bombe au primit pedeapsa capitală, iar restul, pedeapsa cu închisoare pe viaţă pentru diferite infracţiuni”, a spus K.P. Raghuvanshi, fostul şef al poliţiei antiteroriste din Mumbai (ATS).
Anchetatorii indieni au presupus că agenţia pakistaneză de servicii secrete (ISI) a plănuit exploziile şi că acestea au fost efectuate de grupul Lashkar-e-Taiba, cu ajutorul Mişcării islamice a studenţilor din India, a cărei activitate este interzisă. Autorităţile pakistaneze au respins aceste supoziţii.
Cincisprezece persoane acuzate de implicare în atacuri, inclusiv presupuşii organizatori, nu au fost prinse.
Avocaţii apărării i-au acuzat pe poliţişti că au falsificat probe împotriva unor musulmani nevinovaţi, în timp ce vinovaţii au scăpat nepedepsiţi.
„Curtea a examinat toate probele în detaliu”, a spus Raghuvanshi. „Anchetele echipei mele ATS au fost justificate şi reprezintă o formă de închidere a cazului pentru familiile victimelor şi pentru cei răniţi”, a adăugat el.
Avocatul apărării, Sharif Sheikh, a numit sentinţa drept „eroare judiciară”. Apărarea va face apel atât privind verdictul cât şi sentinţa, a spus Sheikh. În conformitate cu sistemul juridic indian, o hotărâre a instanţei poate fi contestată la Înalta Curte şi apoi la Curtea Supremă.
Potrivit poliţiei, bombele puternice folosite în exploziile din 2006 au fost ambalate în oale sub presiune.
Explozibilele au fost detonate în decurs de 11 minute, în regiunile Matunga, Mahim, Bandra, Khar Road, Jogeshwari, Borivali şi Mira Road, în timp ce majoritatea trenurilor erau în mişcare. Tribunalul Special a încheiat procesul în august 2014, după examinarea a mai mult de 200 de martori, inclusiv oficiali de rang înalt ai poliției și funcţionari.
Reţeaua de trenuri din Mumbai este printre cele mai aglomerate din lume, transportând între şapte şi opt milioane de navetişti zilnic.