Aderarea la Uniunea Europeana aduce speranta in comunitatile mai sarace din judetul Constanta si din intreaga tara. Dupa integrare, acestea vor beneficia de sume extrem de importante, care vor putea fi folosite in programe de dezvoltare. Suma totala alocata este de aproximativ 4 miliarde de euro pana in anul 2013, la care se adauga cofinantarea de la bugetul de stat. Reprezentantii Ministerului Transporturilor au organizat ieri un seminar in Constanta, pentru a prezenta oportunitatile integrarii in UE.
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului si Agentia pentru Dezvoltare Regionala Sud-Est au organizat ieri la Constanta, la sediul Bibliotecii Judetene, seminarul regional cu tema „Programul Operational Sectorial de Transport 2007-2013” (POS Transport). La eveniment au participat reprezentanti ai administratiei publice locale, ai administratiilor portuare, aeroporturilor, organizatiilor non-guvernamentale, mediului de afaceri, institutelor de cercetare si multiplicatori de informatie europeana. In cadrul acestei manifestari a fost prezentat si Programul Operational Regional (POR). Programele operationale sunt documente aprobate de Comisia Europeana pentru implementarea acelor prioritati sectoriale si/sau regionale din Planul National de Dezvoltare care sunt aprobate spre finantare prin Cadrul National Strategic de Referinta (HG 497 din aprilie 2001).
Campanie informativa
Programul Operational Sectorial de Transport este un document ce stabileste prioritatile, obiectivele si criteriile de alocare a fondurilor europene pentru dezvoltarea sectorului transporturi in Romania. Potrivit afirmatiilor lui Septimiu Buzasu, secretar de stat in Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, seminarul face parte dintr-o campanie informativa care se va desfasura pana la sfarsitul anului 2006, in toate regiunile de dezvoltare ale Romaniei, si reprezinta o continuare a actiunilor de informare initiate in vara anului 2005.
Portul Constanta, obiectiv strategic
Scopul acestei campanii este prezentarea instrumentelor structurale de care va beneficia Romania odata cu integrarea in Uniunea Europeana, a modului de accesare a acestor fonduri comunitare nerambursabile, precum si definirea prioritatilor, obiectivelor si criteriilor de alocare a fondurilor europene pentru dezvoltarea sectorului transporturi in Romania pentru perioada 2007-2013. „Incepand cu anul 2007, tara noastra va beneficia de fonduri structurale si de coeziune; una dintre conditiile pentru a accesa aceste fonduri este sa se faca publicitate acestora. Fondurile de coeziune se refera la programe nationale, iar Regiunea Sud-Est, din fericire, este inclusa in aceste programe. Portul Constanta este punctul terminal al celor doua coridoare si eforturile noastre vizeaza finantarea infrastructurii, Coridoarele IV si VII, astfel incat sa incurajam transportul inter-modal”, a precizat Septimiu Buzasu.
Cofinantare de la bugetul de stat
Bugetul total alocat Programului Operational Sectorial de Transport 2007-2013 va fi de 3.853 miliarde euro, din care 3.275 miliarde euro reprezinta sprijinul financiar al Uniunii Europene, restul fiind cofinantat de la bugetul de stat. Investitiile in sectorul de transport vor avea un impact semnificativ asupra dezvoltarii pietei interne si a economiei romanesti in ansamblul ei.
Proiectele propuse spre finantare au in vedere modernizarea si reabilitarea infrastructurii de transport, promovarea transportului inter-modal, imbunatatirea sigurantei traficului pentru toate modurile de transport si minimizarea efectelor adverse ale transporturilor asupra mediului. Strategia regionala va da prioritate regiunilor ramase in urma si zonelor mai putin dezvoltate din cadrul regiunilor mai prospere.