» Disputele dintre sindicat si patronat s-au mutat in instanta, unde au fost inregistrate sute de dosare.
» Nemultumirile sunt legate de salariile mici si programul de lucru.
Scandalurile se tin lant la Chimpex. Dupa ce un om a murit si altul a fost ranit, sindicalistii acuza conducerea ca angajeaza oameni la negru pentru a acoperi necesarul fortei de munca. Disputele dintre doua parti au ajuns si in instanta, unde sunt inregistrate sute de dosare. Sute de fosti angajati au actionat in instanta societatea pe motiv ca au fost concediati pe nedrept, iar cei care au mai ramas se plang ca au un program greu si ca nu acopera volumul de munca. Totul a pornit in 1999, cand s-a decis privatizarea companiei "Chimpex", iar actionarul majoritar a concediat 460 de persoane.
Declinul societatii a continuat incet, dar sigur si la fiecare schimbare a conducerii s-a luat masura concedierii colective. Astfel, in 2004 au mai fost dati afara peste 200 de angajati, iar la inceputul acestui an inca 187. De fiecare data s-a invocat acelasi motiv: traficul maritim a scazut si se impune reorganizarea institutiei.
Societatea fiind specializata in operarea produselor chimice vrac, in special a ingrasamintelor, a fost afectata grav de criza industriei chimice romanesti, din anii ´90, iar la privatizare compania inregistra datorii uriase, de 90,5 miliarde lei vechi. Instalatiile sale erau invechite, iar volumul marfurilor manipulate scazuse dramatic. Din pacate, nu s-au schimbat prea multe de atunci. "Chimpex" a incheiat si anul 2007 in minus, raportand o pierdere de 5,6 milioane lei, cea mai mare din ultimii noua ani. Din analiza facuta de consiliul de administratie rezulta ca terminalul poate opera 3 milioane tone de marfa pe an, dar a lucrat la 45% din capacitate in 2006 si la 30% in 2007. In 2006, s-au operat 3.455 tone marfa pe cap de angajat, iar in 2007 doar 2.530 tone.
9 oameni la 10 dane
Sindicalistii acuza ca, pe zi ce trece, situatia se agraveaza la Chimpex si sa singurii care au de pierdut sunt angajatii. "Au ramas 9 oameni la 10 dane. Acestia nici macar nu sunt docheri, asa cum impun normele din domeniu, ci mecanici sau au alte specializari. Asta, pentru ca docherii au fost concediati. Ni s-a comunicat ca a scazut traficul si ca nu mai avem clienti, dar volumul zilnic de munca impune prezenta a cel putin 25 de oameni la dane. Nici macar nu poti sa pui un om la o dana. Au ajuns sa lucreze 12 ore cu 12 ore. Nu mai au timp sa se odihneasca sau sa stea impreuna cu familiile lor. Muncesc mult si sunt platiti prost", a declarat Florin Coman, liderul de sindicat al angajatilor de la Chimpex.
Acesta a adaugat ca sindicatul a facut sesizari la toate institutiile statului si ca a reclamat neregulile de la societatea portuara, dar ca amenzile date nu i-au speriat pe cei de la conducerea societatii. In replica, directorul Chimpex, Gheorghe Guta sustine ca s-a facut totul pentru salvarea societatii. Mai mult decat atat, acesta a declarat ca sapta-manal vin controale de la Inspectoratul Teritorial de Munca sau de la Administratia Portului Constanta si ca nu s-au descoperit probleme. Gheorghe Guta, director Chimpex: "Coman exagereaza. Saptamanal vin la noi inspectori de la diverse institutii si rareori gasesc probleme. Avem in instanta sute de procese cu ei. Ar trebui sa ne lasa sa ne facem treaba si sa nu ne mai trimita pe cap inspectii".
Concedieri in masa
Administratorii arata cu degetul spre piata, singura vinovata de aceste rezultate. Iata, spun ei, la nivelul portului Constanta s-a inregistrat o scadere a traficului de ingrasaminte de 10% in 2006 si de 11% in 2007. Iar la cereale scaderea a fost de 41% in 2007. Pe de alta parte, a crescut competitia dintre operatori pe aceste grupe de marfuri. Nici 2008 nu este un an mai bun. Portofoliul de clienti este mai mic, iar locul contractelor ferme, pe termen lung a fost luat de cele ocazionale. Compania si-a schimbat strategia, orientandu-se "spre cresterea eficientei si a calitatii serviciilor oferite, neexistand resursele si solutiile orientarii catre cantitate." Cu alte cuvinte, operatorul se multumeste cu traficul existent. In concordanta cu noua directie, administraorii au decis, pe data de 4 aprilie 2008, trecerea la concedierea colectiva. Din cei 392 de angajati ai companiei, 187 sunt disponibilizati. Interesant este faptul ca masura afecteaza in primul rand sectorul direct productiv. Printre cei concediati se numara 58 de docheri, 32 de masinisti, 18 lacatusi mecanici si 11 tractoristi. Administratia a anuntat ca, potrivit contractului colectiv de munca la nivel de ramura, cei concediati vor beneficia de 5 salarii de baza brute negociate.
CONSECINTE
» Terminalul pierderilor
Din 1999 si pana astazi, SC "Chimpex" a avut o evolutie economica sinuasa. Intrarea capitalului privat in terminal n-a reusit sa rezolve multe dintre problemele operatorului portuar. Compania a fost nevoita sa renunte la specializarea ingusta si sa-si diversifice activitatea. In scurt timp a devenit unul dintre jucatorii importanti de pe piata graului. Din 1999 si pana in 2006, "Chimpex" a reusit sa-si tripleze cifra de afaceri, dar patru din cei opt ani s-au incheiat cu pierderi. Situatia financiara contradictorie s-a reflectat in saracia investitiilor, fapt ce nu putea ramane fara urmari in ceea ce priveste pozitia societatii pe piata.
SPECIALISTUL
» Munca la negru
"Au ajuns sa angajeze oameni la negru. Ii vedem zilnic, dar e greu sa chemi atunci institutiile statului si sa ii prinzi in flagrant delict. Nu sunt asigurati din punctul de vedere al protectiei muncii. De la inceputul anului, au avut loc mai multe accidente, iar o persoana si-a pierdut viata. Nimeni nu a platit pentru aceste incidente. De fiecare data, mortul sau victima a fost de vina", a declarat Florin Coman.