4.6 C
București
vineri, 10 ianuarie 2025
AcasăSpecialCHASSEUR ACOMPLI 06, final de stagiune

CHASSEUR ACOMPLI 06, final de stagiune

„Partida de vanatoare” s-a incheiat. Dupa zece zile de foc, pe aeroportul Mihail Kogalniceanu s-a lasat linistea. Pilotii francezi si romani au zburat, ieri, pentru ultima data impreuna. Sunt cunostinte vechi. Primul exercitiu mixt s-a desfasurat acum opt ani, tot la Kogalniceanu. Oaspetii stiu foarte bine care sunt posibilitatile aviatiei noastre, dar mai ales conditiile vitrege in care se antreneaza pilotii romani si tocmai de aceea ii respecta pe aviatorii nostri. La CHASSEUR ACOMPLI 06 s-au legat prietenii durabile. La urma urmei, toti fac parte din aceeasi mare familie a asilor aerului.

Pe 4 septembrie a inceput „invazia”. Fosta baza militara M.K. a renascut. 26 de aparate militare au aterizat in doar cateva ore, iar comandantii aplicatiei au organizat imediat primele sedinte tehnice din cadrul exercitiului bilateral CHASSEUR ACOMPLI. Colaborarea romano-franceza a debutat in 1998 cu exercitiul „Volfac”. La acea vreme escadrila constanteana era in plina forma, iar avioanele MiG 29 s-au descurcat excelent in fata aparatelor Mirage 2000 si Mirage F1. Romanii le-au intors apoi vizita francezilor in 1999 si 2000, in bazele Saint-Dizier si Colmar. Au urmat apoi alte aplicatii, organizate in mai multe baze aeriene din tara si din Franta. Se poate spune ca, cel putin in aviatie, francezii ne-au deschis usa spre NATO. Impreuna cu ei s-au executat primele proceduri dupa manualele occidentale in lupta aeriana, in bazele franceze romanii au pus pentru prima data piciorul intr-un centru de comanda NATO. Schimbul de experienta s-a extins si in domeniul rachetelor. Francezii i-au scolit pe romani in „sectorul” tintelor aeriene, dupa care le-au facut cadou mai multe avioane tinta comandate de la distanta si echipamente de evaluare a acuratetii tragerilor, astfel ca performantele divizioanelor antiaeriene din poligonul Cap Midia s-au imbunatatit vazand cu ochii. S-au mai facut antrenamente mixte in domeniul cautarii si salvarii cu ajutorul elicopterelor, un domeniu cu totul nou pentru o armata bazata pe conceptii sovietice. Rezultatele bune obtinute de militari la evaluarile facute in ultimii ani de catre oficialii NATO se datoreaza, in parte, relatiei stranse intre cele doua structuri armate.

Arta si… precizie in poligonul Malina

CHASSEUR ACOMPLI se traduce „Vanatorul implinit”. Dupa atatia ani de misiuni comune, denumirea se potriveste perfect. Pilotii au exersat absolut toate tipurile de zbor. Prima editie CHASSEUR ACOMPLI s-a desfasurat anul trecut. „Protagionisti” au fost opt Mig 21 LanceR si tot atatea Mirage. Anul acesta, numarul aeronavelor a crescut la 24 si li s-au adaugat doua elicoptere IAR 330 Puma. MiG-urile 21 au venit de la bazele aeriene Fetesti si Bacau. Cea mai interesanta parte a aplicatiei a avut loc in poligonul Malina din Galati. Pilotii si-au demonstrat maiestria in lupta aeriana, dar mai ales la tragerile de noapte cu munitie reala. Mirage 2000 este din acest punct de vedere un avion perfect. Sistemele moderne de detectie a tintelor, radarele de urmarire si mijloacele de foc de la bord, toate acestea in mainile unui pilot experimentat fac ca acuratetea tirului sa fie 100%. Ai nostri nu s-au lasat mai prejos. LanceR, varianta modernizata a MiG 21, mai greoi decat avionul francezilor, dar echipat cu munitie moderna, a facut praf tintele.

„21”, sfarsit de cariera

MiG 21 nu va supravietui operationalizarii complete a armatei. Peste doi ani va trebui inlocuit cu un produs mai modern, care sa corespunda noilor cerinte NATO. Intrat in dotarea aviatiei romanesti in anii 60 ca principal avion de lupta, „retrogradat” o data cu aparitia noilor modele MiG, trimis la scolile de pilotaj pentru instruirea „bobocilor”, a revenit in forta imediat dupa 1989. In mod miraculos, a supravietuit „copilului” MiG 23 Floger si „nepotului” MiG 29 Fulcrum, pentru ca in 2000 sa devina „vioara intai”, fiind supus unor cosmetizari in fabricile israeliene de profil, de unde a iesit proaspat vopsit si cu numele de „LanceR”, scris cu mare pompa pe fuselaj. Varianta de lupta aeriana si-a demonstrat de bine, de rau, utilitatea, insa modelul de bombardament la sol poate fi socotit un fiasco. Conceptia, comenzile, forma aerodinamica nu l-au recomandat niciodata pe „21” pentru zborul la joasa inaltime, situatie in care aparatul devine greu de controlat. De fapt, majoritatea accidentelor, in urma carora LanceR si-a capatat „renumele” de „cosciug zburator” s-au produs in cadrul unor evolutii la joasa inaltime. Dar cum nu generalii sunt cei care transpira la mansa si isi pierd viata incercand sa redreseze aparatul intrat in vrie, au fost ignorate toate aceste neajunsuri, iar programul LanceR a mers mai departe.
De-a dreptul hilar este faptul ca, desi se pregateste retragerea lui „21”, sefii aviatiei nu s-au decis inca asupra inlocuitorului. Nici macar nu s-au initiat contacte cu producatorii consacrati, ce sa mai vorbim de tatonari si negocieri.

Mirage 2000, clasa de lux

Aparatul Mirage 2000 este o adevarata bijuterie. A intrat in serviciul Fortelor Aeriene Franceze pe 2 iulie 1984 si, desi are peste 20 de ani vechime, este considerat unul dintre cele mai performante avioane din lume. Construit pe sistemul aripa delta, cu motor puternic si forma aerodinamica ce permite aproape orice fel de evolutii acrobatice, Mirage 2000 s-a vandut foarte bine la export. Aparatul a fost modernizat continuu, astfel ca astazi exista nu mai putin de 17 variante. Poate executa o gama variata de misiuni, vanatoare la mare altitudine, atac la sol, bombardament in orice conditii meteo, interceptare, inclusiv atacul cu bombe nucleare (Mirage 2000 N). Dispune de sisteme de realimentare in aer, astfel ca poate participa la operatiuni militare departe de baza si in interiorul liniilor inamice. Din pacate, potentialul acestui tip de aparat nu a putut fi pus in valoare in nici o operatiune a coalitiei in zona Golfului Persic din cauza unor… posibile confuzii. Statele arabe au cumparat un numar mare de aparate Mirage 2000 si exista pericolul ca fortele coalitiei sa le confunde cu avioanele francezilor, situatie in care misiunile Armatei Aerului ar fi devenit prea riscante. Oricum, pilotii romani au fost de-a dreptul incantati sa zboare cu Mirage 2000. Cei mai entuziasmati au fost „bobocii”, care nu au mai „prins” MiG-urile 23 si 29, retrase din motive greu de inteles din dotarea Fortelor Aeriene Romane imediat dupa anul 2000. Tinerii piloti nu au decat experienta anticului „21”, un aparat vechi de 40 de ani, care este un adevarat „fier de calcat” in comparatie cu „bibeloul” Mirage 2000. Si cum saptamana trecuta s-a zburat in echipe mixte, aviatorii nostri au putut pilota „francezul”.

In asteptarea „clientilor” NATO

Fosta Baza Aeriana 57 Mihail Kogalniceanu era cotata drept cea mai moderna din tara. Pozitionarea in apropierea litoralului si obiectivele industriale strategice din judetul nostru au facut ca unitatea militara sa fie socotita obiectiv prioritar. Singurul lot de 18 MiG 29 achizitionate din fosta URSS a fost dislocat la Kogalniceanu. Retragerea din serviciu a acestui model de avion a insemnat si restructurarea unitatii. Regimentul de aviatie a fost desfiintat, jumatate dintre piloti s-au lasat de meserie, iar mana de oameni ramasa a fost transferata la cea mai apropiata baza, Borcea. In prezent pilotii constanteni fac naveta saptamanal la Fetesti si piloteaza LanceR-ul. Infrastructura de la Kogalniceanu a intrat de mai multi ani in atentia armatei americane, iar acum baza functioneaza in regim de „hotel”. Hangarele si atelierul metalic sunt bine intretinute, astfel ca oricand unitatea poate fi predata la „cheie”. Singurul loc unde accesul interzis este zona buncarelor, unde au fost inghesuite MiG-urile 29 retrase din uz si asupra carora se indreapta intotdeauna privirile pilotilor straini.

Cele mai citite

Partidul bulgar „Renașterea” cere alipirea Macedoniei și sudului Basarabiei la Bulgaria

Partidul extremist „Renașterea”, din Bulgaria, a scris joi, pe pagina de Facebook, un comentariu referitor la revendicări teritoriale. Pornind de la declarațiile recente ale...

Zelenski vrea trupe occidentale în Ucraina pentru „forţarea Rusiei la pace”

Preşedintele ucrainean Volodimir Zelenski a estimat joi că o eventuală desfăşurare de trupe occidentale în Ucraina ar ajuta la "forţarea Rusiei la pace" şi...

Tanczos Barna: ANAF investighează modul de finanţare a campaniei electorale a candidatului la preşedinţie Călin Georgescu

Ministrul Finanţelor Publice, Tanczos Barna, a declarat, joi seară, că ANAF, alături de organele judiciare, investighează modul de finanţare a campaniei electorale a candidatului...
Ultima oră
Pe aceeași temă