» Alba Iulia va avea un centru istoric in valoare de aproape
13 milioane de euro
» Investitia ar putea fi realizata in 18 luni si prevede reabilitarea zonei Cetatii Vauban
Consilierii locali din Alba Iulia au aprobat un studiu de fezabilitate privind reabilitarea centrului istoric pe traseele de est, sud si nord ale Cetatii de tip Vauban din oras. Potrivit primarului Mircea Hava, proiectul are ca scop punerea in valoare a zonei de santuri dintre cele doua randuri de ziduri defensive ale fortificatiei, prin crearea sistemului de acces, iluminat si dotari de agrement pentru fiecare traseu in parte.
Din cauza suprafetei mari, lucrarile se vor desfasura in doua etape.
"Este un proiect pe care noi l-am inceput de mult, pentru ca proiectele nu se fac asa de azi pe maine. O parte mare din Cetate va fi amenajata asa cum ne-o dorim cu totii, cu alei, cu trotuare, zidurile vor fi curatate, si tot ceea ce trebuie facut se va face. Pentru oras, inseamna aur acest lucru", a declarat primarul din Alba Iulia, Mircea Hava. El s-a aratat sceptic cu privire la o a doua etapa de dezvoltare a zonei. "Din pacate, schimbarea guvernului ne-a lasat fara cinci-sase milioane de euro pentru proiectul numarul doi, care ar fi insemnat investitii si in interiorul cetatii", a spus primarul.
Potrivit specialistilor Primariei, vor fi reabilitate caile de acces, iluminatul, alimentarea cu energie electrica pentru dotarile din zona si portiunile care inconjoara zona interioara a fortificatiei. In a doua etapa va fi amenajata zona interioara a fortificatiei.
Traseul estic, cuprins intre bastionul Carol si Sf. Capistrano, va avea alee pietonala si auto, rigole de piatra naturala de diferite culori, zone de odihna, parcaje, banci, jardiniere si o statie de asteptare pentru transportul turistilor (in apropierea Obeliscului).
Ocazional, pentru iluminarea unor obiective vor fi folosite efecte speciale. Spre exemplu, Poarta a III-a a Cetatii va fi luminata cu lumini laser.
Traseul sudic, cuprins intre bastioanele Eugeniu de Savoia si Sfanta Trinitate, va avea alei de promenada, piste pentru biciclisti, lampioane de diferite dimensiuni pentru iluminarea punctelor de atractie si spatii interioare in cadrul elementelor de fortificatie. In dreptul ravelinului Trinitarienilor va fi amplasat un ceas urban.
Intre bastioanele Sf. Trinitate si Carol, va fi amenajat traseul Nordic. Aici va fi amplasat mobilier urban personalizat, in functie de perioadele istorice pe care arhitectii incearca sa le recompuna. De asemenea, in proiect se mai afla realizarea unor lampioane pentru iluminarea pardoselii, reflectoare pentru zonele de fortificatie, panouri de informatii, statii de asteptare.