Nu mai putin de 50 de certificate de cazier fiscal in format electronic au fost eliberate in ultimele doua luni de Primaria sectorului 2, singura care a implementat acest sistem la nivelul administratiilor locale. In acest mod, timpul de asteptare pentru cetateni este redus de la 10 la 5 zile, favorizand operatiunile ulterioare de inscriere in sectorul activitatilor economice independente. Primii care beneficiaza de noul sistem sunt taximetristii si comerciantii, dar si agentii economici de vanzari. In baza actelor depuse de solicitant, administratia locala transmite urgent prin posta electronica documentele in format securizat la Directia Generala de Finante Publice a Municipiului Bucuresti. Dupa scanarea actelor, primaria va primi in termen de cinci zile lucratoare certificatul de cazier fiscal. „Am optat pentru implementarea cazierului fiscal on-line deoarece vine in sprijinul persoanelor care doresc sa fie autorizate din punct de vedere economic. Se reduc astfel timpul de asteptare si deplasarile necesare in asemenea cazuri intre institutii”, a declarat N. Ontanu, primarul sectorului 2.
Din punct de vedere legal, cazierul fiscal a fost organizat in scopul prevenirii si combaterii evaziunii fiscale. Totodata, s-a dorit si o mai buna administrare a impozitelor si taxelor datorate bugetului de stat, organele administrative putand urmari disciplina financiara a contribuabililor. Exista diferente intre actele solicitate persoanelor fizice, care sunt: copie dupa buletinul sau cartea de identitate; chitanta de plata a taxei pentru cazierul fiscal si o imputernicire de la avocat daca solicitantul este reprezentat de alta persoana. In cazul firmelor sunt solicitate: o copie dupa statutul societatii comerciale; copie dupa certificatul de inmatriculare; chitanta de plata a taxei de 50.000 lei pentru cazierul fiscal si o cerere tip. Daca documentul este eliberat in 10 zile, taxa se ridica la 50.000 de lei, in timp ce urgenta se taxeaza cu 200.000 de lei, in cazul primariilor care nu dispun de sistemul de eliberare on-line. Toate documentele solicitate se depun la registratura primariei, iar plata taxei se face la trezoreria judeteana sau de sector. Conform OG nr. 75/2001, la nivelul Ministerului Finantelor Publice se organizeaza un cazier fiscal national, in care se tine evidenta contribuabililor de pe intreg teritoriul tarii. Atat la nivel national, cat si la nivelul organelor fiscale teritoriale, cazierul fiscal este gestionat printr-o structura specializata constituita pe baza unui regulament de organizare si functionare a ministerului. Cazierul fiscal contine date privind sanctiunile aplicate contribuabililor in cazul incalcarii legilor financiare vamale si a celor care privesc disciplina financiara.