0.2 C
București
duminică, 19 ianuarie 2025
AcasăSpecialCentrele de colectare, raiul hotilor de fier vechi

Centrele de colectare, raiul hotilor de fier vechi

Politistii spun ca nu ii pot ancheta pe sefii punctelor de cumparare care incalca legea decat in baza unei sesizari, dar in ultimul an nu au primit nicio astfel de plangere. In judetul Constanta exista peste 200 de centre autorizate si cam tot atatea care functioneaza ilegal. Desi se stie ca majoritatea administratorilor primesc marfa furata, niciunul nu s-a ales pana acum cu dosar penal. Intrucat legislatia din domeniu este ambigua, inspectorii Garzii Financiare nu pot face altceva decat sa confiste fierul a carui provenienta nu poate fi justificata de catre sefii centrelor.

Patru tone dintr-o lovitura

Mii de tone de deseuri feroase sau componente CFR sustrase de infractori sunt vandute saptamanal la aceste sute de unitati care functioneaza pe raza judetului. Politistii se rezuma sa-i retina pe acesti hoti, dar niciodata nu fac dosare penale sefilor de unitati care cumpara aceasta prada. “Magnetii” prinsi in flagrant au recunoscut mereu ca urmau sa comercializeze fierul furat, dar oamenii legii nu au avut niciodata “curiozitatea” de a afla cum sefii de centre primesc cu atata usurinta aceste prazi, fara a cere documente de provenienta, asa cum cere legea. Se pare ca exista o adevarata retea, patronata de administratori de unitati, care isi cumpara linistea si ii incurajeaza pe hoti sa le aduca cantitati din ce in ce mai mari. Potrivit statisticilor facute publice de politisti si jandarmi, noua moda in domeniul sustragerilor de fier vechi este furtul cu masina, hotii reusind sa sustraga zeci de tone dintr-o lovitura, punandu-i astfel “in umbra” pe aurolacii care “sterpelesc” cateva zeci de kilograme. O retea specializata in astfel de operatiuni a picat de curand, mai mult din greseala, dupa ce o patrula a jandarmilor i-a suprins pe infractori in “timpul muncii”. Cei sase indivizi actionau in zorii zilei, la un depou din zona cartierului constantean Abator, si pana la venirea militarilor incarcasera aproape 4 tone de deseuri intr-un microbuz. Acesta a fost un caz fericit, pentru ca numeroase astfel de atacuri nu sunt depistate la timp si prada este vanduta fara probleme la unitatile specializate. Aceste centre de colectare a fierului vechi sunt controlate foarte rar de autoritati si, atunci cand minunea se intampla totusi, totul se incheie cu niste amenzi ridicole. La Cuza Voda functioneaza zeci de astfel de unitati, ai caror administratori apar regulat pe lista evaziunilor fiscale.

Jaful din triaje

Una dintre tintele preferate ale “magnetilor” este zona feroviara, hotii atacand in general triajele CFR slab pazite sau chiar marfarele care transporta deseuri prin zone rurale unde controlul autoritatilor lipseste cu desavarsire. Mai mult, unii infractori din judet nici nu se mai obosesc sa ajunga pana in zona triajelor si demonteaza pur si simplu sinele de cale ferata, punand in pericol siguranta traficului rutier. Cele mai multe dintre furturi sunt insa cele din triaje, cand hotii ataca vagoanele izolate care din anumite motive sunt trase pe o linie moarta. Majoritatea acestora au ca destinatie Portul Constanta, dar de cele mai multe ori ajung aici usurate de cateva zeci de tone. Singura temere a grupurilor de “magneti” este aceea de a nu fi suprinsi de vreo patrula a jandarmilor sau a celor de la Politia Transporturi, care sa se rataceasca prin zona. Uneori, cand constata ca marfarele sunt goale, hotii iau orice altceva intalnesc, de la piese uzate, la boghiuri si componente dezafectate, orice, numai din fier sa fie. Din cauza acestor sute, daca nu cumva mii de atacuri, SNCFR a inregistrat numai la Constanta pierderi de sute de milioane. Au existat, de asemenea, in jur de 60 de cazuri cand atacurile au fost de natura sa puna in pericol siguranta traficului feroviar, iar marfarele incarcate cu fier au fost la un pas sa deraieze pentru ca nu aveau pe ce sine sa se deplaseze!

Portul Constanta, atacat frecvent

Cea mai des afectata ruta feroviara este Fetesti – Medgidia – Constanta, traseu care zilnic este traversat de vagoane pline cu sute de tone de fier, a caror destinatie, cel putin pe hartie, este Portul Constanta. Zonele de stationare din port sunt extrem de numeroase si majoritatea se afla, evident, la marginea incintei, adesea in zone mai putin umblate ca Palas, Portile 3, 4, 5 sau 6. Nu este insa mai putin adevarat nici faptul ca in pericol sunt si garniturile parcate “in buricul targului”, ca Portile 1 sau 2, dar trebuie spus ca numarul infractiunilor este mai redus aici datorita unor firme de paza, angajate special.  Ramanand in sfera feroviarului, trebuie amintit un fenomen care ia amploare, si anume acela al trenurilor “furate” din mers. Astfel de atacuri s-au consemnat la Mircea Voda, intr-o zona in care trenurile de marfa sunt obligate sa incetineasca, permitand astfel aparitia unor bande care descarca din mers deseurile feroase.

Centrele de colectare, la un pas de locul faptei

Unitatile de achizitionare a fierului vechi au fost infiintate teoretic pentru ca unele persoane juridice din domeniu sa vanda aici marfa adusa legal din diverse zone ale tarii. Din acest motiv, locatia centrelor este cat mai aproape de triajele CFR. In mod surprinzator, cei mai multi clienti sunt insa persoane fizice, de fapt infractori care sunt primiti cu bratele deschide de catre administratorii acestor puncte. Desi legea obliga firma de colectare sa ceara documente de provenienta pentru marfa adusa si prevede ca vanzarea sa fie facuta cu eliberarea unor adeverinte de plata, toata operatiunea se face de fapt la negru. Sefii de centre prefera sa lucreze cu acesti hoti si nu raporteaza niciuna din tranzactiile ilegale. Ei profita si de faptul ca actiunile de control sunt foarte rare, iar atunci cand exista se soldeaza cu pedepse ridicole, amenzi de cateva milioane de lei. Activitatea subterana s-a dezvoltat extrem de mult in ultimii ani, motiv pentru care aceste puncte de colectare au aparut ca ciupercile dupa ploaie. Peste 40 de centre functioneaza in zona Medgidia, iar in intregul judet Constanta numarul lor depaseste 200. Exista si numeroase unitati care functioneaza ilegal, care nu apar in nicio evidenta a autoritatilor, dar unde hotii aduc lunar peste 10 tone de deseuri.

Politia asteapta sesizari

Pentru a afla de ce nu se ia nicio masura impotriva sefilor de centre care accepta fierul furat, ne-am adresat Inspectoratului de Politie al Judetului Constanta. Purtatorul de cuvant al institutiei, inspector Crina Chirea, a declarat ca, potrivit legii, IPJ Constanta este cea care trebuie sa le faca dosare penale administratorilor care incalca legea. Politistii pot face insa acest lucru doar in baza unei sesizari, care ulterior se dovedeste a avea baza reala. Problema este ca in ultimul an nu s-a primit nicio astfel de sesizare, drept pentru care oamenii legii nu au facut nimic pentru a stopa fenomenul. De ce anume ei nu se pot autosesiza pentru stoparea acestor operatiuni ilicite ramane un mister.

Ce spune Garda

Principala institutie care are responsabilitatea de a efectua actiuni de control la aceste centre este Garda Financiara. Directorul Cristian Radu ne-a declarat ca inspectorii unitatii verifica in fiecare an toate aceste centre inregistrate legal. “Administratorii au obligatia de a intocmi la fiecare achizitie borderouri care sa contina toate datele de identificare a vanzatorului, fie acesta persoana fizica sau juridica. In multe cazuri s-a constatat ca numeroase persoane trecute in acte fie nu mai exista, fie nu sunt cele care au efectuat efectiv operatiunea in cauza. In astfel de situatii, confiscam cantitatea de fier, dar nu le putem face dosare penale sefilor de centre, pentru ca legea nu prevede acest lucru. Noi colaboram insa cu politia pentru combaterea acestui fenomen”, a mai afirmat directorul Garzii. Cristian Radu sustine ca in acest sector de activitate s-a format un cerc vicios, foarte greu “de patruns”. De cele mai multe ori, actele de confiscare ale Garzii sunt contestate in instanta de catre administratorii centrelor. Deseori, intrucat este dificil de demonstrat starea lor de vinovatie prin intentie directa, acesti sefi de unitati castiga procesul cu Garda si isi continua linistiti afacerile ilicite. Potrivit inspectorilor, exista numeroase cazuri cand fierul sustras nu ajunge la centre, ci direct la exportatorii din Portul Constanta.  Astfel, cate o “prada” de 5, 6 sau 10 tone este depozitata in mormane de deseuri de sute de tone, astfel ca este imposibil de demonstrat de catre autoritati ca ultima achizitie este ilegala.

Cele mai citite

Preţurile apartamentelor din Bucureşti continuă să crească și cu 12.000 de euro într-o lună

Preţurile apartamentelor vechi cu trei camere din Bucureşti au înregistrat o creştere semnificativă la finalul anului 2024. Luna decembrie a adus o majorare de...

Preţurile apartamentelor din Bucureşti continuă să crească și cu 12.000 de euro într-o lună

Preţurile apartamentelor vechi cu trei camere din Bucureşti au înregistrat o creştere semnificativă la finalul anului 2024. Luna decembrie a adus o majorare de...

Un accident la schi din Spania a făcut zeci de răniți

Un accident de telescaun produs într-o stațiune de schi din nord-estul Spaniei, situată în Pirinei, în apropiere de granița cu Franța, a făcut sâmbătă...
Ultima oră
Pe aceeași temă