5.8 C
București
sâmbătă, 21 decembrie 2024
AcasăSpecialCel mai mare faliment industrial din istoria SUA: General Motors devine "Government...

Cel mai mare faliment industrial din istoria SUA: General Motors devine „Government Motors”

» Dupa ce timp de 77 de ani a fost lider mondial in domeniul constructiei de automobile, fiind detronata in 2008 de Toyota, compania centenara "General Motors" – unul dintre simbolurile americane – si-a declarat ieri oficial falimentul, statul preluand 60% din actiuni.

In schimbul a 30,1 miliarde de dolari din fondul federal de salvare, administratia americana va prelua 60% din actiunile companiei "General Motors", iar statul canadian si provincia Ontario (unde constructorul american de automobile detine mai multe unitati de productie) vor prelua alte 12% din actiuni, platind 9,5 miliarde dolari. "General Motors" se transforma astfel in "Government Motors", comenteaza experti si analisti americani si internationali, subliniind ca, prin amploarea interventiei statului si a obiectivului preluat, acesta este un moment definitoriu pentru capitalism.

Administratia Obama afiseaza un optimism debordant, estimand ca, in 60 pana la 90 de zile, din "cenusa" a ceea ce a fost pana nu demult un simbol american va iesi "un nou General Motors", "mai flexibil si capabil sa fie competitiv". Casa Alba si Trezoreria dau asigurari ca nu vor abuza de pozitia de actionar majoritar, vizand in primul rand succesul comercial, nu o implicare excesiva in rutina companiei. In ghidul de "principii de management" emis inainte de preluarea "General Motors" apare insa precizarea ca "in cazuri exceptionale", in care asistenta furnizata de stat sectorului privat este substantiala, Administratia isi rezerva dreptul de a stabili conditii care sa asigure protejarea contribuabililor, sa promoveze stabilitatea financiara si sa incurajeze cresterea, ceea ce poate insemna inclusiv constituirea unui consiliu de administratie cu o "viziune pe termen lung sanatoasa", subliniaza o analiza realizata de AP.

Riscurile planului de relansare
"Cel mai dificil, pentru stat, va fi sa lase gestionarea problemelor de zi cu zi conducerii companiei. Tentatia de a influenta decizia pentru un produs sau altul din consideratii politice, si nu comerciale, va fi mare", avertizeaza Jeremy Anwyl, de la Centrul de cercetare specializata Edmunds.com, citat de AFP. Administratia Obama a propus deja noi standarde de eficienta energetica a automobilelor, pe care noua "General Motors" va trebui sa le respecte. Printre conditiile impuse de stat se numara si producerea unui nou automobil mic, intr-una dintre uzinele ce ar urma sa fie dezafectate, masura prin care se spera ca procentajul automobilelor de fabricatie americana vandute in SUA va creste de la 66% la peste 70%.

Dar, avertizeaza expertii, preocuparile ecologice ale Administratiei Obama nu corespund tendintelor pietei auto, in conditiile in care scaderea pretului petrolului si combustibililor derivati a dus la scaderea cererii de automobile cu consum mic. GM intentiona sa contracareze imaginea de producator de "monstri", mari consumatori de benzina si poluanti, producand un automobil electric, Chevrolet Volt, dar costul de productie de 40.000 de dolari, comparativ cu 25.000 pentru popularul hibrid Toyota Prius, ar putea sa transforme acest proiect intr-unul sinucigas.

» Trezirea din visul american
Succesul companiei infiintate in 1908, la Detroit, de William C. Durant a adus prosperitate in intregul Midwest american, angajarea la aceasta companie insemnand un loc de munca pe viata, care putea fi mostenit de copii, si un salariu garantand tot confortul clasei medii: posibilitatea de a cumpara o casa, chiar si o casa de vacanta la care se putea ajunge cu automobilul cumparat in rate si cu pret special, si un vas de agrement, asigurari medicale si pensii garantate. "Inceputul sfarsitului" acestui vis s-a inregistrat in anii ‘80, o data cu delocalizarea unora dintre uzinele GM in Mexic si in Asia. De la 440.000 de salariati in SUA, in 1981, efectivul a scazut la 62.000 in 2008.
Planul de relansare a noii GM, cu statul actionar majoritar, prevede inchiderea a 11 unitati de productie si trecerea altor trei in somaj tehnic. Pana in 2011, numarul angajatilor va fi micsorat pana la 38.000. GM are probleme si cu fondul de pensii, ajungand sa solicite preluarea acestuia de catre stat, dupa eliminarea unor privilegii.

» Marci vandute
Potrivit planului de restructurare, GM se va concentra asupra celor patru marci principale – Chevrolet, Cadillac, Buick si GMC –, urmand ca Saab, Saturn, Hummer si Pontiac sa fie vandute. Potrivit Wall Street Journal, GM a gasit in ultimul moment cumparatori pentru cateva dintre filialele sale nedorite, printre care compania germana Opel (pentru care si-a exprimat interesul un consortiu condus de compania canadiana de piese auto Magna International Inc.) si marca Hummer (al carei cumparator nu a fost facut public).

Cele mai citite

Dan Șucu a oferit răspunsul pe care toată lumea îl aștepta: „Am studiat acest fenomen”

Dan Șucu, în vârstă de 61 de ani, este noul patron al clubului italian Genoa, după ce a plătit 40 de milioane de euro...

Răzvan Burleanu, despre Dan Șucu: „Contribuie la schimbarea percepţiei despre ţara noastră”

Dan Șucu, principalul acționar al clubului Rapid București, a devenit acționar majoritar al clubului italian Genoa CFC, marcând o premieră pentru România prin integrarea...

Donald Trump dorește ca statele membre NATO să își crească cheltuielile pentru apărare la 5% din PIB

Echipa președintelui ales al SUA, Donald Trump, a informat oficialii europeni că intențiile sale includ cererea ca statele membre NATO să își crească cheltuielile...
Ultima oră
Pe aceeași temă