Ministrul Transporturilor spune că Uniunea Europeană îi cere taxă de autostradă. Aceasta va fi de 3-4 euro pe suta de kilometri de anul viitor.
Accesul pe autostrăzile din România se va face numai pe bază de taxă, a declarat ieri ministrul Transporturilor, Radu Berceanu. El spune că oficialii Comisiei Europene (CE) au cerut garanţii că autostrăzile construite din bani europeni vor fi întreţinute corespunzător şi au cerut indicarea surselor de finanţare în acest sens. „Contribuabilii europeni dau bani pentru autosrăzile din România, dar doresc să fie siguri că ele nu ajung în stare proastă. În mod sigur vom introduce taxe, care vor fi folosite pentru întreţinerea lor. Ca să vă dau o sumă, o să fie pe 100 km vreo 3-4 euro de autoturism. Ceva în zona asta. Acum facem nişte calcule, un studiu, pe care o să-l trimitem UE după ce va fi finalizat”, a spus ministrul. Taxele pe autostrăzile Bucureşti-Piteşti şi Bucureşti-Constanţa ar putea fi introduse „probabil” de anul viitor, spune Berceanu.
Ce nu ne zice Berceanu
Există câteva semne de întrebare. Directivele europene nu permit aplicarea vinietei pe şosele concomitent cu taxe pe autostradă, regula fiind taxarea clasei mai dezvoltate de drum. Taxarea unei autostrăzi nu se poate face dacă şoferilor nu li se oferă o rută alternativă gratuită. Potrivit unei propuneri de modificare a legislaţiei venite din partea Comisiei Europene nivelul taxelor trebuie stabilit de o autoritate independentă, ceea ce Ministerul, Transporturilor nu este. Românii ar trebui să poată alege între un sistem de taxare a autostrăzilor bazat pe timp (utilizatorul poate parcurge oricâţi km doreşte o anumită perioadă – similar actualei roviniete, sistem ce funcţionează în Austria) sau bazat pe distanţă parcursă, cum este în Italia. Cu 7,90 euro, în Austria un automobilist poate circula pe toate autostrăzile timp de zece zile, iar în Italia dă aceşti bani pentru parcurgerea o singură dată a 130 de kilometri de autostradă.