Să aprindă focul cu ajutorul lupei, să tragă cu arcul, să modeleze lutul, să se dea cu tiroliana, să traverseze podul indian sunt doar câteva dintre activităţile la care copiii participă în tabăra Ţara lui Andrei.
„Astăzi experimentăm ziua focului. Învăţăm să facem o baterie din monezi şi hârtie înmuiată în oţet, care se încarcă la lumina soarelui. E super. Mai devreme am reuşit să şi aprindem focul cu ajutorul unei lupe puse în soare. Nu ne plictisim. Aici este o altă tabără. Nu este ca celelalte.”, ne-a spus Bianca, una dintre fetele care a ajuns în Ţara lui Andrei împreună cu mai mulţi colegi de ai săi de şcoală, după ce proiectul depus a fost selectat şi declarat câştigător.
„Proiectul pe baza căruia am câştigat a fost «Nota 10 la reciclarea hârtiei». Am mers pe la oameni prin oraş, pe la blocuri, am încercat să le explicăm de ce este important să reciclăm hârtia şi am şi strâns hârtie. Unii ne-au luat în serios şi ne-au dat hârtie, că noi trebuia să strângem o anumită cantitate şi să o predăm pentru reciclare, alţii nu ne-au dat hârtie şi nici nu ne-au luat în serios. Important este că ne-am finalizat proiectul şi acum suntem în Ţara lui Andrei”, a completat Bianca.
Foc, apă, aer şi pământ
Fiecare zi a taberei este total diferită. Aici, elevii învaţă despre cum trebuie să protejeze natura şi cum să comunice cu ea. Sunt antrenaţi în diferite acţiuni care au ca temă cele patru simboluri ale Universului: apă, aer, foc şi pământ. Echipa focului învaţă cum să se folosească de razele soarelui pentru a prăji un ou cu lupa, de exemplu, echipa aerului învaţă să construiască paraşute, echipa pământ modelează cu mâinile diverse obiecte din lut, iar echipa apei află despre cât de uşor este să poluezi un râu şi cât de dificil este însă apoi să îl cureţi. Toate activităţile, care sunt în număr mult mai mare decât exemplele pe care vi le-am dat, sunt nu doar educaţionale şi interesante, ci îi şi ajută pe cei mici să fie mai aproape de toate elementele care ne înconjoară zi de zi şi care nu primesc atenţia noastră permanentă. Fiecare zi se finalizează prin redactarea, de către grupul de copii respectiv, a ştirilor despre toate activităţile la care au luat parte. Redactarea ştirilor se face la modul temeinic, pe parcursul fiecărei zile ai având la dispoziţie cameră de filmat şi aparat foto. Şi cum ştirile nu trebuie să fie lungi, copiii învaţă să sintetizeze şi să scoată în evidenţă cele mai importante şi semnificative momente pe care să le relateze în două minute. Pentru a putea trece prin toate cele patru elemente ale pământului, echipele experimentează în fiecare zi alt element şi se rotesc între ele.
Alungarea spiritului rău
Fiecare element este prezentat ca o povestioară, în sensul că un spirit rău a venit şi a furat aceste elemente şi fiecare grup trebuie să găsească, la sfârşitul zilei, cristalul care reprezintă apa, aerul, focul şi pământul. Dacă găsesc cristalul, atunci elementul este eliberat de duhul rău şi copiii au ajutat astfel la echilibrarea naturii. Din probele practice la care participă copiii nu lipsesc cele de a trage cu arcul, cu pistolul cu bile cu vopsea colorată, să se dea cu tiroliana, să traverseze podul indian etc., deci şi probe la care le este testată nu doar atenţia, ci şi curajul, copiii fiind învăţaţi să-şi depăşească propriile limite. Dar nici o clipă nu există vreun pericol, în tabără fiind instructori care sunt permanen atenţi la copii şi echipamentele de protecţie sunt, de asemenea, nelipsite. O tabără care aduce puţin cu cea a cercetaşilor.
Indicii şi Codul Morse
Organizatorii taberei Ţara lui Andrei încearcă, de asemenea, să le ofere copiilor şi o educaţie non-formală, deci să îi scoată din programul lor obişnuit de acasă, unde nu se întâlnesc cu astfel de situaţii. Tiroliana, de exemplu, are 40 de metri lungime şi este plasată la o înălţime de şase-şapte metri deasupra unui izvor, în pădure. Ca să ajungă la locul unde este plasată tiroliana, copiii trebuie să coboare şi pe un pod indian. Chiar dacă unii sunt uşor temători, ştiind că nu există nici un pericol, reuşesc să se elibereze de teamă şi, astfel, ziua în care sunt programate tiroliana şi podul indian devine cea mai aşteptată. Pentru că la fiecare probă copiii primesc unele indicii, care la final trebuie să îi conducă spre locul unde este ascuns cristalul elementului din ziua respectivă, deci să îl elibereze de duhul rău care l-a furat, din tablou nu lipseşte Codul Morse. Li se dă tipărit pe hârtie Codul Morse, cu legenda respectivă, şi li se spune şi cum se poate aplica, cu ajutorul mişcării braţelor pentru liniile şi punctele specifice fiecărei litere. Unii elevi din clasele a VII-a şi a VIII-a, mai glumeţi de felul lor şi receptivi la nou, deja s-au şi gândit să folosească
pentru copiat la şcoală şi Codul Morse.
„Încercăm să vedem şi ce putem descoperi la copiii care vin aici în tabără, ce posibilităţi au şi care le sunt limitele. În timpul săptămânii căutăm o zonă care a fost murdărită de turişti şi vinerea, când este ziua de ecologizare, îi învăţăm să sorteze deşeurile (sticlă, metal, plastic şi hârtie) şi apoi ei adună toate gunoaiele. O fac la modul foarte serios şi în timp record. Fiecare zi este ceva nou pentru ei. Îi învăţăm să folosească şi busola, să se orienteze în spaţiu, să confecţioneze un scăunel din materialele pe care le găsesc în pădure şi câteva sfori, îi învăţăm să se descurce în viaţă şi să protejeze natura.”, ne-a spus Alexandru Duma, coordonator echipă Outdoor în Ţara lui Andrei. Şcoala lui Andrei este un program de responsabilitate socială Petrom, care a demarat în 2009 în cadrul platformei oamenilor responsabili din România www.taraluiandrei.ro, şi îşi propune familiarizarea elevilor din şcolile generale cu noţiuni despre protecţia mediului şi implicarea lor în rezolvarea problemelor comunităţilor în care trăiesc.
Paşii de urmat
Elevii care doresc să participe la o asemenea tabără trebuie să intre pe pe site-ul www.taraluiandrei.ro, la secţiunea Şcoala lui Andrei şi să facă un proiect pe o problemă eco civică. Paşii de urmat sunt următorii:
Fiecare echipă va identifica o problemă în cadrul şcolii sau în comunitatea din care provine.
Împreună cu profesorul sau învăţătorul coordonator, echipa încearcă să găsească cea mai bună soluţie pentru rezolvarea problemei pe care a identificat-o.
Echipa va descrie problema identificată în comunitate, acţiunile, rezultatele obţinute şi va trimite dovezi ale implicării în rezolvarea problemei.
Poiectele vor fi inregistrate pe site-ul Ţara lui Andrei şi, la final, vor fi desemnate echipele care vor participa la Tabăra din Ţara lui Andrei.