În zonele Constanţa şi Galaţi traficul feroviar de marfă a fost blocat aproape în totalitate, iar în restul ţării volumul transportat de marfă a scăzut la jumătate, potrivit reprezentanţilor Asociaţiei Transportatorilor Feroviari din România (ATFR).
„Viscolul care a blocat traficul a produs pagube atât prin consumul mai mare de combustibil, dar şi prin blocarea resurselor. Transportul de marfă a fost afectat în proporţiie de 90% în zone precum Galaţi şi Constanţa, iar în rest putem discuta de o blocare la jumătate a activităţilor.
Pagube mai mici au fost raportate pe zona tranportului de călători. La marfă, au fost alte probleme, au fost situaţii cu trei zile de staţionare şi cantităţile de combustibil consumat sunt foarte mari”, a declarat preşedintele ATFR, George Buruiană.
Cel mai afectat, transportul feroviar de marfă
Companiile de transport feroviar privat de marfă deţin o cotă de piaţă de 51%, în timp ce compnaiile de transport feroviar privat de persoane, au o cotă de piaţă de 5%.
Pagube însumând zeci de milioane de euro au avut, din cauza viscolului şi transportatorii auto. Din calcul Federaţiei Operatorilor de Transport (FORT), doar din combustibilul consumat ca urmare a staţionării camioanelor şi autocarelor în blocajele de pe drumuri naţionale pagubele au însumat 10 milioane de euro.
„Fără a lua în calcul alte pierderi, transportatorii au pagube de aproape un milion de euro pe zi din blocarea pe drumurile naţionale şi autostrăzi. Până acum, doar din combustibil s-au pierdut 10 milioane de euro. Pentru încălzirea camionului blocat se consumă 4-5 litri pe oră, iar motorul mai trebuie şi turat pentru a atinge anumiţi parametri de funcţionare. La 24 de valoarea combustibulilui consumat este de 4 milioane lei”, a precizat Augustin Hagiu, preşedintele FORT.
În România, există 24.000 de firme de transport marfă şi 3.800 de companii de transport de persoane. Numărul camioanelor înmatriculate este de 100.000.
Exporturile de flotă
Transportatorii spun că pierderile care le înregistrează în ultima perioadă sunt în mare parte datorate autorităţilor care nu iau la timp măsuri organizatorice pentru desăpezire. Pe termen lung, patronii firmelor de transport consideră că vor avea datorită vremii nefavorabile din ianuarie şi februarie pierderi care se vor ridica la zeci de milioane de euro.
„Încă de acum doi ani a apărut fenomenul exportului de flotă în spaţiul intracomunitar. Firmele îşi fac subsidiare, de exemplu, în Ungaria. Descărcarea fiscală pe TVA se face în Ungaria, iar camioanele sunt înmatriculate în Ungaria”, a mai menţionat Augustin Hagiu.
Un număr de kilometri mai mic parcurs într-o lună decât media eficientă de 8.000 -10.000 de kilometri înseamnă pierdere pentru un transportator. În februarie ca şi în ianuarie companiile de transport vor contabiliza activităţi mai reduse, susţine secretarul general al Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri (UNTRR), Radu Dinescu.
„În luna ianuarie, activităţile au scăzut cu 30%, iar in prima săptămână din februarie cu 25%. Situaţia este neplăcută pentru unii patroni care au camioane luate în leasing şi dacă nu realizează un număr minim de kilometri pentru amortizare plătesc vrând-nevrând ratele pe care le au. Lunar se adună cheltuieli cu asigurări, leasing, salarii şi dacă maşina nu înregistrează kilometri parcurşi rămâi cu pagubă”, a precizat Radu Dinescu.