2.9 C
București
luni, 2 decembrie 2024
AcasăSpecialCatastrofa evitata la Otopeni

Catastrofa evitata la Otopeni

» O tragedie de proportii ar fi putut avea loc duminica, pe Aeroportul Otopeni, dupa ce o aeronava a companiei TAROM ce se pregatea sa decoleze a lovit o masina aflata pe pista.

» Potrivit raportului preliminar al comisiei de ancheta, incidentul se datoreaza lipsei de coordonare dintre turnul de control si firma care se ocupa de intretinerea balizelor, proprietara vehiculului avariat.

» Avionul avea 170 km/h in momentul impactului si a fost grav avariat.

» Nici o persoana nu a fost ranita in urma coliziunii. Noua din cei 117 pasageri au renuntat la zborul in Egipt.

» Pentru evitarea unor situatii similare este nevoie de instalarea urgenta a unui radar pentru supravegherea miscarilor pe suprafata de manevra a aeroportului.

 

 

Raportul preliminar al anchetei indica faptul ca accidentul a avut loc din cauza coordonarii necorespunzatoare intre turnul de control si echipa de interventie la balizaj. Anuntul a fost facut de catre Alexandru Ciuca, presedintele comisiei de investigatie a accidentului si director in Ministerul Transporturilor. Altfel spus, turnul de control a dat unda verde echipajului de pe avion sa decoleze. In acelasi timp, a autorizat o echipa de intretinere a balizelor sa efectueze lucrari pe pista, in conditii de ceata densa. Aeronava – un Boeing 707 cu 117 pasageri la bord si sase membri ai echipajului – se pregatea sa decoleze cu directia Sharm-el-Sheikh. In urma impactului nu s-au inregistrat victime, avionul fiind insa serios avariat.

Turnul de control, principalul vinovat
Filmul incidentului a fost explicat, in amanunt, de catre Alexandru Ciuca in cadrul unei conferinte de presa.
Echipa care a intrat pe pista era formata din patru salariati si doua autovehicule. Una dintre masini era la 600 de metri de pragul pistei, iar cealalta se afla la 1.500 de metri fata de acelasi prag. Echipa a comunicat ca in urmatoarele doua-trei ore urmeaza sa curete balizele si ca pot elibera pista in 30 de secunde daca este nevoie.
La ora 10.57, echipa "Balizaj" a primit aprobarea din partea turnului de control pentru a intra la lucru pe pista 08. Doua minute mai tarziu, turnul de control a solicitat echipei de balizaj sa elibereze pista, intrucat urma sa decoleze o aeronava. Pista a fost eliberata la ora 11.04. Peste numai cinci minute, echipa de balizaj, care se afla la punctul de asteptare de pe calea de rulare "Golf", a fost reautorizata de catre turnul de control sa intre la pista, pentru continuarea lucrului la curatatul balizelor. La ora 11.25 aeronava ROT 3107 cu destinatia Sharm-el-Sheikh a fost autorizata de turnul de control sa se alinieze pe pista 08, fiindu-i permis sa decoleze. In doua randuri, turnul de control a chemat "Balizajul" si a intrebat daca pista este libera. Nu a primit nici un raspuns. Cel mai probabil, la ora 11.27 aeronava a intrat in coliziune cu unul dintre autovehiculele echipei de balizaj aflate pe pista. Aeronava a iesit lateral din pista, pe partea stanga si s-a oprit la 137 m lateral fata de axul pistei. Dupa oprirea aeronavei, echipajul a procedat la evacuarea de urgenta a pasagerilor.
Acestia au fost ulterior preluati si transportati la terminalul aeroportului, in vederea acordarii asistentei necesare.
Ca o ironie, la un minut dupa incident, un alt membru al echipei de balizaj a comunicat turnului ca pista nu este libera, pe ea aflandu-se o masina. Era prea tarziu.

"Echipajul a actionat corespunzator"
Potrivit raportului final, echipajul a actionat corespunzator, atat in procesul intreruperii decolarii, cat si al evacuarii pasagerilor, conform procedurilor standard. Masina folosita de echipa de balizaj nu avea in functiune sistemul de girofaruri. La ora producerii evenimentului, pe Aeroportul International "Henri Coanda" erau in vigoare procedurile de operare in conditii de vizibilitate redusa. Evenimentul nu s-a soldat cu victime umane sau cu ranirea unor persoane, dar aeronava a suferit deteriorari substantiale. Pasagerii din avionul accidentat au fost imbarcati intr-un alt avion al aceleiasi companii, care a decolat, in aceeasi zi, la peste patru ore de la incident. Noua din cei 117 pasageri care s-a ciocnit la decolare au renuntat la zbor, astfel ca in noua cursa inspre Sharm-el-Sheikh au fost imbarcati doar 108 pasageri.

Masuri tardive la aeroport

functia de secretar de stat la ministerul Transporturilor pe probleme de aviatie este vacanta de opt luni. Ministrul Ludovic Orban a anuntat ca va da sanctiuni dupa finalizarea anchetei. Orban a intervenit pe langa directorul general al TAROM pentru ca acesta sa puna la dispozitia pasagerilor o alta aeronava si un alt echipaj care sa ii transporte la destinatie.
Autoritatile au decis ca este necesar sa puna in aplicare masuri prin care sa se evite producerea unor evenimente similare.
S-a recomandat reevaluarea imediata a procedurilor de lucru pe pista, astfel incat in conditii meteo defavorabile sa se limiteze prezenta persoanelor pe pista. Ar mai fi necesare, spun specialistii, instalarea de urgenta a unui radar pentru supravegherea miscarilor pe suprafata de manevra a aeroportului si implementarea unui sistem de dirijare si control a deplasarilor pe suprafata de miscare a aeroportului.

PRECEDENT

» Istoria se repeta
Proasta organizare de pe aeroporturile romanesti a fost dovedita, in urma cu putina vreme, si la Aeroportul Baneasa. Jurnalisti de la saptamanalul "Academia Catavencu" au penetrat sistemul de securitate de pe Baneasa si au patruns nestingheriti pe pista, unde au amplasat niste asa-zise bombe artizanale. "Intrusii" s-au plimbat nestingheriti atat cu masina, cat si pe jos pe pista aeroportului. Au filmat si au facut fotografii pe pista de rulare in timp ce avioanele decolau. Dupa ce au filmat in voie, s-au apropiat de cisternele cu kerosen. In final, au montat o bomba de jucarie pe aripa unui Boeing.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă