Regia Autonomă de Transport București (RATB) va demara în 2015, cu sprijinul Primăriei Capitalei, o licitație pentru achiziționarea a 500 de autobuze, a declarat într-un interviu acordat Agerpres directorul general al regiei, Vincențiu Daniel Antonescu.
Directorul regiei a precizat că în planul regiei pentru 2015 se numără și fabricarea în uzina proprie cel puțin 10 tramvaie și modernizarea altor 10 pentru îmbunătățirea transportului public din București, despre necesitatea majorării tarifelor de călătorie, precum și despre posibilitatea introducerii unui sistem limitat de gratuitate pentru pensionari.
”Autobuzele pe care le avem cumpărate în anii 2006-2007 au îmbătrânit și în jur de 200 nu mai pot fi scoase pe traseu. Nu sunt probleme grave care necesită investiții majore ci doar de genul: lipsa unor curele care au cedat sau a unor radiatoare care au crăpat, elemente de caroserie și componente mecanice. Cred că dacă am avea în jur de 900 de autobuze pe traseu, adică un plus de 100 de autobuze față de ceea ce avem acum, ar fi suficient. Parcul nostru este de 1.000 de autobuze și dacă le-am putea scoate pe toate pe traseu cred că oamenii și-ar lăsa mașinile acasă”, a spus Antonescu.
De asemenea, directorul general RATB a declarat că nu este avantajos din punct de vedere economic pentru regie să se mențină preșul de 1,3 lei pe călătorie.
”Cred că din punct de vedere social ar fi mai bine ca acest preț să rămână pe loc sau transportul în comun să fie gratuit, de ce nu? Însă din punct de vedere economic, noi nu mai reușim să ne acoperim aceste cheltuieli. Din 2008 au crescut costurile cu carburanții, au crescut și costurile salariale dar și TVA. Încercăm să ținem un echilibru și pe partea salarială pentru că noi nu am intervenit în jos cum s-a întâmplat în alte ramuri ale economiei. Am păstrat oamenii pe aceleași salarii. Un bilet de călătorie a rămas tot la un preț de 1,3 lei, și, repet, pentru cei care își validează biletul de călătorie. Eu cred că o ajustare la 1,8 lei sau 2 lei pe o călătorie ar putea să ne mai resusciteze pe partea de încasări”, a subliniat drectorul RATB.
Vincențiu Daniel Antonescu a declarat că speră ca până la finalul lunii martie să se ajungă la o înțelegere cu Metrorex.
”Ne-am achitat toate datoriile față de Metrorex și acum suntem în negocieri, suntem la a doua întrevedere. Am venit și noi cu un draft de contract prin care le solicităm ca serviciul pe care îl prestăm să fie contra unui comision. Rămâne doar să ne înțelegem. Cred că se va reporni, cel mai probabil, spre sfârșitul lunii martie. Este până la urmă și un gest de imagine pentru cele două societăți față de călători”, a mai spus Antonescu.
Directorul RATB a discutat și despre o posibilă transformare a regiei în societate comercială.
”Cred că varianta cea mai corectă ar fi ca noua societate să rămână în continuare cu un acționar unic, respectiv Primăria Capitalei și abia după 4-5 ani, dacă există și alte variante de finanțare și de susținere să ne gândim la un alt scenariu. În aceste condiții, dacă Primăria ar fi acționar unic, am putea atrage și noi fonduri europene și ar reprezenta o gură de oxigen care ne-ar ajuta foarte mult la producția de tramvaie, la modernizarea și repararea parcului actual. Vom avea un alt grad de libertate. Evident că a fost făcut un studiu și se pare că aceasta este cea mai bună variantă: transformarea regiei într-o societate comercială cu acționar unic, Primăria Capitalei”, a subliniat directorul regiei.
Antonescu a subliniat importanța sprijinului acordat de Consiliul General și al Primăriei Capitalei.
”Cu sprijinul partenerilor noștri din Consiliul General și al Primăriei București ne-ar fi de un real folos multiplicarea benzilor unice pentru transportul public, care pe anumite bulevarde sunt deja implementate. De asemenea, ar fi nevoie și de o sincronizare a semafoarelor astfel încât vehiculele RATB să aibă prioritate în intersecții. Ne-ar ajuta foarte mult, tot cu sprijinul Consiliului General, construcția unor parcări la capete de linie, respectiv pe Autostrada București-Pitești, capăt de linie spre Militari, pe Autostrada București-Constanța, capăt de linie înspre Titan sau capătul liniei 21. Acolo ar putea exista pe viitor niște parcări pentru cei care tranzitează Capitala, dar și pentru bucureșteni, astfel încât aceștia să își poată lăsa mașina și să circule cu mijloacele de transport în comun, așa cum am văzut și cum se întâmplă în alte țări. Cred că așa am atinge și un alt aspect: cel legat de reducerea poluării. Reducând sursa de poluare, toți bucureștenii și cei care tranzitează Capitala ar avea șansa la un mediu mai curat”, a adăugat directorul RATB.