» A mai ramas o zi pana la decernarea marelui premiu la Cannes si toata lumea se intreaba cine va fi detinatorul trofeului anul acesta. Cele mai mari sanse le are francezul Jacques Audiard pentru "Un prophète", chiar daca situatia pare improbabila, dupa ce tot un francez a ridicat premiul anul trecut.
» Fanii festivalului sunt insa mai putin preocupati de ordinea clasamentului. Au venit din toata lumea si intretin o atmosfera nebuna pe strazile statiunii de la Marea Mediterana. Chiar daca gurile-rele zic ca Tarantino nu e in carti pentru "Palm
d’ Or", prezentarea filmului sau "Inglourious Basterds" a fost o adevarata sarbatoare.
» Sperantele romanilor se agata in aceasta seara de filmul "Politist, adjectiv" al lui Corneliu Porumboiu, candidat in sectiunea "Un Certain Regard". Critica de specialitate il da ca favorit, reprosand chiar faptul ca filmul romanului nu a fost selectionat pentru competitia oficiala.
Intr-un interviu pentru l’express, selectionerul festivalului, Thierry Fremaux, descria atmosfera de la Cannes, pentru cineva care nu a mai calcat pe Croazeta, astfel: "ferventa, pasionanta, nebuna".
Am ajuns la Cannes in "ziua Tarantino". Celebrul american era asteptat de mii de oameni in fata Palatului Festivalului pentru a-si sustine filmul "Inglourious Basterds", in competitia oficiala. Zeci de tineri se invarteau la intrarea in Palat cu foi A4 agatate de gat, pe care erau scrise cereri disperate pentru invitatii la premiera. "si eu sunt un bastard si am nevoie de invitatie", era mesajul unui pusti imbracat in smocking. Traieste in Paris, a venit pentru prima data la Cannes si e convins ca pana la urma va face rost de un bilet.
O alta tanara imbracata ca o mormona, dar cu un look excentric (e tunsa foarte scurt, blonda si poarta niste ochelari mari cu rame albe), tine in brate o pancarta cu chipul multiplicat al lui Brad Pitt. Vine din New York, si ea e pentru prima data aici si explodeaza de entuziasm. In ultimele zile a vazut trei filme, cu invitatii primite de le altii. Evelyn e brazilianca, are 25 de ani, poarta o rochie de seara care intre timp s-a cam ponosit si vrea invitatie. A prins cateva filme de cand a venit, dar isi doreste sa intre la o premiera cu marile vedete. "Inca n-am mers pe covorul rosu", imi spune cu un aer comic.
"Dar aseara am vazut-o pe Monica Bellucci. Ce frumoasa e…"
Pustii fac parte din spectacolul incredibil de la Cannes, completat, cateva ore mai tarziu, de aparitia "maestrului" Tarantino, care arunca multimea de fani in delir. Regizorul isi face aparitia pe covorul rosu in pasi de dans. Se opreste, pozeaza, face piruete, boxeaza. Intr-un interviu pentru CNN, povesteste ca-l intereseaza mai putin daca criticii spun ca filmul e bun sau prost, cat il interesaza ca fanii se inghesuie sa-i faca poze, sa-l salute sau sa-i vada filmul, motive suficiente sa fie fericit ca e la Cannes. Pentru filmul lui Tarantino este asteptat aici Brad Pitt (interpreteaza un rol principal in "Inglourious Basterds"). Iar cuplul de aur al Hollywoodului Pitt- Jolie apare la brat, in ciuda zvonurilor ca ea nu o sa vina si ca nici macar nu mai sunt impreuna. Sunt aici si lumea se calca in picioare sa-i vada.
Aproape de miezul noptii, invitatii ies din Palat. Pustii, care nu au reusit sa intre la film, stau inca afara. O fata trage de un cuplu de invitati la patru ace: "V-a placut filmul?". "Mult". "Mult?". "OK, foarte mult", raspund invitatii amuzati. "S-a aplaudat?" "Da". "Mult?"
Alternativa pentru cei care nu au acces la festival sunt filmele difuzate pe plaja noaptea si un spectacol al strazii ca nicaieri altundeva: de la inghititori de chibrituri la dansatori de breakdance, fachiri, pictori pe musamale, doamne dichisite care tricoteaza, asta in timp ce miile de invitati ultraeleganti se scurg spre si dinspre Palat.
Favoritii acestei editii: un francez, un german si o neozeelandeza
Dar Festivalul de la Cannes se apropie deja de sfarsit. In aceasta seara se acorda premiile competitiei "Un Certain Regard", iar maine seara se va desfasura gala finala. Pana acum, favoritul criticii de specialitate pentru "Palme d’Or" este de departe "Un prophète" al francezului Jacques Audiard (in ciuda argumentelor ca ar fi prea mult ca anul acesta premiul sa-l ia tot un francez, dupa ce in 2008, Laurent Cantet l-a castigat cu "Entre les murs"), urmat de "Bright Star" al lui Jane Campion si "Das Weisse Band" al germanului Michael Haneke.
Am prins la Cannes filmul lui Haneke si mi-a placut. E o poveste dura despre consecintele educatiei stricte a copiilor care au trait in familii protestante in Germania de dinaintea primului razboi mondial. "Este un film despre radacinile raului. Am vrut sa arat cum, atunci cand ne lasam condusi de principii si idealuri absolute, devenim inumani si monstruosi", a explicat el.
Mi-a placut si regizorul, care la conferinta de presa a ras mult si a luat peste picior intrebarile "absurde". Un ziarist german i-a spus lui Haneke ca are "Palme d’Or"-ul la usa. Regizorul a ras incurcat, nu parea strain de acest pariu, dar a raspuns scurt: "Ma magulesti". Tot la conferinta de presa s-au facut speculatii ca Isabelle Huppert, presedinta juriului, l-ar putea favoriza pe germanul care in 2001 i-a adus un premiu de interpretare aici la Cannes pentru rolul din "La Pianiste/Profesoara de pian". "Ar trebui sa o intrebati pe ea daca e jenant sau nu. Eu o cunosc, e o femeie inteligenta si serioasa. Va favoriza filmele care ii plac. Altele, adica…".
Cum sa furi o autostrada?, varianta franceza
Tot in competitia oficiala am vazut un film francez al carui subiect m-a amuzat. "À l’origine", filmul lui Xavier Giannoli, pleaca de la un caz real, petrecut in Franta acum mai bine de 10 ani. Un escroc incearca sa dea un tun din constructia unei autostrazi. si reuseste. Nu sa dea tunul, ci sa construiasca autostrada. Poate ar fi trebuit sa-l invitam pe Giannoli in Romania pentru documentare, desi cred ca sfarsitul filmului ar fi fost altul.
Marile dezamagiri ale festivalului au fost considerate la unison "Antichristul" lui Lars Von Trier si "Spring Fever" al chinezului Lou Ye. As mai adauga pe lista si "Cendres et sang", un film care ne intereseaza pe noi, romanii, fiind o coproductie franco-romana (finantata masiv de CNC), debutul in regie al lui Fanny Ardant, care concureaza pentru "Camèra d’Or" (premiul pentru cel mai bun debut).
Premiile "Un Certain Regard" se dau in aceasta seara
In competitia "Un Certain Regard", Romania isi pune sansele in aceasta seara in doua filme: "Politist, adjectiv" de Corneliu Porumboiu si "Amintiri din Epoca de Aur" de Cristian Mungiu. Porumboiu a fost primit cu mult entuziasm aici; criticul de la LA Weekly spune chiar ca filmul regizorului roman avea sanse mari in competitia oficiala; iar un ziarist de la BBC imi spunea ca Jeff Andrews, colegul sau, un "guru al cinematografiei", considera filmul lui Porumboiu cel mai bun din festival.