» Veterani precum Mazare sau Udrea, care au invatat sa atace politica si cu mouse-ul, sau novici ai internetului precum Voiculescu au inceput sa vaneze votul in retelele de socializare online Hi5 si Facebook.
» Prieteniile pe internet nu costa nimic si sporesc notorietatea candidatilor printre tineri, dar sociologii au indoieli in ceea ce priveste rezultatul: publicul-tinta fie e prea tanar ca sa voteze, fie nu da doi bani pe politica.
Printre candidatii care au descoperit reteaua Hi5 ii gasesti pe Cezar Preda, Anca Boagiu si Daniel Buda de la PD-L, pe Tudor Chiuariu si Cristian Adomnitei de la PNL sau pe "o doamna a invatamantului romanesc", cum este descrisa Ecaterina Andronescu de la PSD. Comunitatile online permit utilizatorilor sa-si creeze personalitati virtuale prin folosirea fotografiilor, textului, muzicii si imaginilor filmate si sa intre in contact unii cu altii ca sa-si faca prieteni, sa "agate" sau sa iasa din anonimat. Fie ca trimit spre pagini web de campanie electorala, fie ca incearca sa intre pe sub pielea "comunitatii" cu fotografii in care apar mai umani decat in presa, politicienii au reusit sa atraga fiecare sute de prieteni virtuali.
Elena Udrea sau Radu Mazare, primarul Constantei, nu indeamna explicit la vot si fac putine trimiteri la campul de bataie al politicii: pagina Elenei Udrea are drept fundal sigla PD-L, iar Mazare trimite adesea la pagina sa personala de internet sau pomeneste in jurnalul sau virtual de razboiul cu DNA. Intretinute chiar de ei sau de vreun fan inrait, profilele lor sunt, in schimb, intesate cu fotografii care merg la sufletul utilizatorilor de Hi5. Cu un decolteu care numai la vot nu te duce cu gandul, fie privind ganditoare printre niste jaluzele despre care sustine ca sunt chiar la ea acasa, fie alintandu-se intr-un costum de baie roz, Elena Udrea trezeste reactii adverse in comunitatea Hi5. In timp ce un prieten virtual o vede drept "cea mai desteapta femeie din Romania", altul ii recomanda sa isi suga burta mai eficient cand merge la plaja, iar un impatimit pune punctul pe i: "piesa de femeie".
Primarul Constantei, care a adunat 15.000 de "prieteni" pe unul dintre cele doua profile de Hi5 ce ii poarta numele, trezeste pasiuni printre fetele care ii admira fotografiile de la windsurfing sau cele cu jeep-ul sau militar. In timp ce unii constanteni il cearta pe Mazare pentru gaurile din asfaltul urbei, altii il vad pe primarul PSD drept "cel mai fain" si il asteapta chiar sa candideze la presedintie. Nici Udrea, nici Mazare nu par sa dea vreun semn de viata fanilor de pe Hi5, ceea ce i-a lamurit pe unii utilizatori ca fie nu ei se afla in spatele profilelor respective, fie "nu au timp de pierdut pe Hi5".
Cine se grabeste poate sa fie primul prieten online al lui Dan Voiculescu, presedintele fondator al Partidului Conservator, care asteapta deocamdata singur si trist un semn de la cineva in reteaua de prietenii Hi5. Are poze cu fani care il felicita in campania electorala, mesaje critice impotriva Guvernului si a lui Traian Basescu, dar si fotografii cu tata si cu Liana, persoana cu care "isi imparte viata". Voicu-lescu e convins ca a "ramas un om normal" si isi dezvaluie "micile secrete": nu gateste si-i plac sarmalele, mititeii si pestele. "Din fericire, cei care nu ma cunosc de regula isi schimba in bine parerea despre mine atunci cand ma cunosc", scrie Voiculescu in jurnalul sau virtual. Din nefericire pentru el, nici un utilizator de Hi5 nu vrea sa-l cunoasca. Sociologul Ovidiu Voicu sustine ca prezenta lui Voiculescu in lumea virtuala nu este credibila si este inadecvata.
Ceea ce il dezavantajeaza pe Voiculescu este ceea ce li se intampla si altor "utilizatori mai in varsta care sunt luati in deradere. Publicul online este foarte sensibil la manipulare", spune Voicu.
Despre unii tineri candidati care abia ies din anonimat pe scena politicii, e greu sa-ti dai seama daca folosesc reteaua Hi5 pentru agatat fete apetisante sau pentru campanie electorala. Cu sloganuri aiuritoare, de genul "Eu dau totul, tu dai votul" (Florin Melciu, PNL), "Ca sa nu iei plasa, voteaza geanta" (Daniel Geanta, PD-L) sau "Joc cu valoare adaugata" (Cornel Pieptea, PNL), listele de prieteni ale celor trei candidati aduna mai ales fete numite in argou "piese", care fie ling o acadea, fie isi pun in evidenta buzele, sanii sau fundul. Mai versati intr-ale imaginii publice, fostii ministri liberali Tudor Chiuariu si Cristian Adomnitei nu pica in ispita, in schimb aduna in jurul lor doar neutri sau partizani care ii scot drept faruri calauzitoare ale politicii romanesti.
Ovidiu Voicu considera ca "este dificil de masurat ce succes au aceste campanii pe internet atat timp cat nu se stie cati dintre utilizatori merg la vot". In plus, Voicu arata ca majoritatea celor care acceseaza aceste retele au pana in 25 de ani. Sociologul sustine insa ca acestia se impart in doua categorii: fie sunt adolescenti, cu varste de pana la 18 ani, care nu conteaza din punct de vedere electoral, fie sunt tineri care au intre 18 si 25 de ani, insa reprezinta "grupul cel mai dezinteresat de participarea la vot".
Costuri minime
Sociologul Mircea Kivu argumenteaza ca, fiind vorba de retelele sociale, "informatia ajunge la utilizatorii de internet fara ca ei sa o caute. Vin mesaje, se informeaza, iar campania isi atinge astfel scopul". Ovidiu Voicu spune ca "nu este un lucru rau sa-ti semnalezi prezenta pe internet, insa apar probleme atunci cand o faci intr-un loc nepotrivit, pentru ca vei fi taxat imediat". Mircea Kivu sustine ca principalul avantaj al retelelor sociale tine de gratuitatea utilizarii acestora: "Costurile sunt o nimica toata. Sunt cel mult cativa oameni care administreaza contul, care ar trebui platiti".
In plus, "prin utilizarea retelelor sociale se creeaza o oarecare implicare din partea candidatului", sustine Mircea Kivu. Pe de alta parte, Ovidiu Voicu mai arata ca este mai simplu "pentru un candidat care este mai putin cunoscut si care nici nu dispune de foarte multe resurse sa se integreze intr-o astfel de retea", mai ales pentru ca multi sunt "persoane necunoscute care alearga innebunite pe ultima suta de metri sa fie cunoscute".