Dupa respingerea de miercuri a motiunii de cenzura initiate de PSD, Mircea Geoana a tinut sa transmita Guvernului, in logica unui Costachel Gudurau din "Telegramele" lui Caragiale, ca va avea din partea partidului pe care-l conduce nu numai o opozitie dura, ci o opozitie totala. Intrand in detalii, acesta a anuntat ca nici o lege si nici un fel de proiect al Cabinetului Tariceanu nu vor fi sprijinite de social-democrati. Fara doar si poate, amenintarea se referea in primul rand la proiectul de buget pentru 2008, care este asteptat sa ajunga in Parlament la sfarsitul acestei luni.
Din pacate, la acest capitol Executivul chiar are probleme. si asta nu pentru ca PSD ar fi pregatit sa prezinte o alternativa social-democrata mult superioara propunerii liberale, ci pentru ca este un guvern minoritar. Se pare ca dl Geoana n-a inteles chiar nimic din ceea ce inseamna buget pentru 2008 de vreme ce intentiona sa includa in lege devansarea datei de 1 ianuarie pentru majorarea pensiilor.
Neajunsurile bugetului de anul viitor tin, pe de o parte, de insasi proiectarea sa. In primul rand, se bazeaza pe o prognozare mult prea optimista a veniturilor, de 39% din PIB, in conditiile in care in ultimii patru ani acestea nu au depasit 30%. Aceasta va conduce la o serie de cheltuieli pe masura, iar indisciplina fiscala, care inseamna in principal realocarea unor fonduri de la investitii la cheltuieli curente, se va reflecta intr-o fragilitate a celorlalti indicatori macroeconomici. Din acelasi motiv, delegatia FMI a recomandat chiar un deficit sub 2%, adica o gestionare stricta a cheltuielilor pentru ca in situatia unei crize financiare externe Romania sa conteze pe rezerve sigure. In plus, in proiect a fost luata in calcul o tinta pentru absorbtia fondurilor europene de aproximativ 3 miliarde de euro, tradusa printr-un procent de 2,68% din PIB. Este adevarat ca suma de 3 miliarde de euro este consistenta, dar ea este in acelasi timp si una dintre cele mai fragile surse bugetare, dat fiind faptul ca se bazeaza pe o capacitate de absorbtie, eufemistic spus, discutabila. Practic, 2008 este un an-test pentru agentiile de plati si, ca atare, este timpuriu sa mizam de pe acum pe sume pe care nu stim in ce proportie le putem cheltui. Iar o prima consecinta a neindeplinirii programarii bugetare cu mai putin de 10% din ponderea fondurilor europene inseamna un deficit bugetar de peste 3% din PIB.
In al doilea rand, si propunerea de buget pentru 2008 este la fel de straina ca si precedentele de tot ceea ce inseamna finantari pe proiecte. Cu alte cuvinte, nu face legaturi intre politicile de dezvoltare si cele fiscale si da prea multa atentie cheltuielilor curente raportat la investitii. In ceea ce a prezentat ministrul de Finante miercuri Guvernului nu observam decat aceeasi alocare contabila pe domenii, care va nemultumi cu siguranta partidele politice chemate la negocieri. Iar de aici va porni cel de-al doilea set de probleme, determinate de discutiile si, in final, de trocul politic ce se va face pentru ca legea sa fie adoptata.
PSD vrea 3% pentru agricultura, 6% pentru invatamant si 1% pentru cercetare. Partidul Conservator sustine in continuare reducerea TVA la alimente, acordarea de medicamente gratuite unor categorii sociale defavorizate si majorarea bugetului Apararii. Dupa cum se vede, nici propunerile celorlalte partide nu sunt mai inteligente. Ca atare, nu putem vorbi de negocieri care pot aduce o plusvaloare proiectului de buget pregatit de Executiv, ci doar de trocuri politice pentru obtinerea majoritatii. Daca asa se va intampla, investitorii vor primi unul dintre cele mai negative semnale venite vreodata dinspre Guvernul Romaniei, adica dovada clara a unui guvern minoritar din ce in ce mai putin functional. Iar consecinta va fi cresterea primei de risc, care conteaza mult mai mult pe pietele financiare decat calificativele acordate de agentiile de rating. De aici pana la scumpirea tuturor imprumuturilor pe care statul roman le-ar putea angaja pe viitor de pe pietele externe nu va mai fi decat un pas.