Inaltii prelati ortodocsi ar vrea sa controleze nu doar productia culturala din Romania, ci si pe cea din afara care, sub o forma sau alta, ajunge aici. Biserica Ortodoxa Romana (BOR), care a suportat fara cartire demolarea bisericilor si prigonirea preotilor in perioada comunista, ar vrea sa-si ia acum revansa, incercand sa-si impuna propria viziune asupra cartilor, filmelor sau pieselor de teatru care ar putea ofensa religia, oricare ar fi ea. Ideea cenzurii culturale gandite de Biserica Ortodoxa Romana a fost inclusa inca de anul trecut in Legea cultelor, lege promulgata de presedintele Basescu in ciuda criticilor venite din partea unor institutii occidentale influente. Inainte sa hotarasca promulgarea ei, seful statului primise insa din partea reprezentantilor Comisiei Statelor Unite pentru Cooperare si Securitate in Europa o scrisoare in care congresmenii americani vorbeau despre "gravele neajunsuri" ale legii, indemnandu-l sa o retrimita spre dezbatere Parlamentului. Traian Basescu a preferat atunci sa-si dovedeasca mai degraba prietenia fata de Biserica decat fata de Washington, desi Legea cultelor punea in discutie apriori orice carte, piesa de teatru, declaratie publica sau comentariu care i-ar fi putut deranja pe inaltii prelati, indiferent de cultul lor. Articolul 13 al legii interzice "orice forme, mijloace, acte sau actiuni de defaimare si invrajbire religioasa", precum si "ofensa publica adusa simbolurilor religioase".
Luand in serios aceasta lege, Patriarhia Romana a hotarat sa "dezaprobe" aparitia in romaneste, la Editura Polirom, a romanului "Versetele satanice", pentru care scriitorul britanic de origine indiana Salman Rushdie a fost condamnat la moarte printr-o fatwa, un decret al ayatollahului iranian Khomeini. Nu este foarte clar daca Patriarhul Daniel, considerat un fin intelectual, a citit romanul lui Rushdie, dar cei din jurul sau nu s-au jenat sa spuna ca nu-i intereseaza cartea, ci ideea ca ea este ofensatoare. In schimb, Murat Iusuf, muftiul cultului musulman, desi nemultumit de aceasta aparitie, a spus, elegant, ca "nu mai sunt de actualitate controversele" asupra "Versetelor satanice". Aparitia romanului, inspirat din viata lui Mahomed, scoate la iveala inapetenta inaltilor ierarhi ortodocsi fata de modernitate si amanarea sine die a sincronizarii cu bisericile occidentale.