După aproape cinci luni de şantier, portcontainerul MSC Flaminia a ieşit în probe de mare. Potrivit site-urilor de monitorizare navală, duminică spre luni noaptea vasul a stat ore bune la ancoră în largul portului Mangalia, a efectuat marşuri scurte cu viteză redusă şi probabil s-au efectuat inspecţii privind etanşeitatea navei în zona reparată.
Până la închiderea ediţiei conducerea Daewoo Mangalia Heavy Industries nu a dat publicităţii nici o informaţie oficială privind starea navei şi data când aceasta va părăsi România. Cert este că portul de origine al portcontainerului nu mai este Hamburg, Germania, ci Valleta, un port din Malta recunoscut pentru pavilionul de complezenţă. Nu se ştie cu exactitate care au fost motivele care au stat la baza deciziei de schimbare a drapelului german cu pavilionul de complezenţă, însă este foarte posibil ca armatorul german să fi vândut nava. În fine, cel puţin din punct de vedere estetic MSC Flaminia arată mult mai bine decât în momentul în care a sosit în România. Navei i s-au înlocuit complet trei magazii afectate iremediabil de foc, procedură ce a presupus confecţionarea unor structuri de oţel similare cu cele care au fost decupate din bordaj. Practic vasul a fost tăiat în două pe docul uscat şi i s-au înlocuit porţiunile stricate. Lucrările au fost evaluate la 22 de milioane de dolari.
Epopeea deşeurilor nedeclarate
„Flaminia“ a luat foc şi, ulterior, a explodat în vara lui 2012, în timp ce naviga în Marea Nordului. Nava a fost denumită de organizațiile ecologiste drept o „bombă plutitoare” pentru că a plutit zile bune în derivă iar focul putea fi văzut de la zeci de kilometri distanţă. Nici până în prezent nu se ştiu care au fost cauzele care au generat incendiul, însă nici una dintre autorităţile portuare din zona incidentului nu au agreat descărcarea navei fumegânde. Neoficial, peste 150 de containere încărcate cu mărfuri periculoase au fost afectate total sau parţial de incendiu. Până la urmă, armatorul a reuşit descărcarea containerelor depozitate pe puntea principală în Germania, însă restul containerelor din magaziile vasului au rămas la bord şi trebuiau descărcate la Constanţa. „Flaminia“ a sosit, în martie anul trecut, la Constanţa şi s-a trecut la descărcare până când s-a descoperit că o cantitate importantă de reziduuri nu a fost trecută în documente. A fost vorba despre 14.000 de tone de reziduuri nedeclarate, care ar fi trebuit să ajungă pe teritoriul României. În cele din urmă, la presiunea opiniei publice, descărcarea a fost oprită, iar vasul a ridicat ancora în noiembrie 2013 cu destinaţia Portul Lindoe, Danemarca, unde au fost neutralizate deşeurile respective. Vasul a revenit în România şi a intrat în februarie 2014 la reparaţii în DMHI. Printre mărfurile periculoase care s-au aflat la bordul vasului figurează clorhidrat, disulfiţi, gaze refrigerante, distilaţi de petrol, lichide corozive, substanţe toxice şi inflamabile, uleiuri auto, nitrometan şi altele.
De ce paradis fiscal?
Portul Valleta este binecunoscut pentru facilităţile acordate tuturor celor care vor să-şi înmatriculeze navele. Potrivit site-ului de servicii comerciale Valleta, „o navă este inițial înregistrată sub pavilion Malta pentru şase luni, perioadă care ulterior poate fi prelungită cu cel mult încă şase luni. În acest interval de timp toate documentele necesare pentru a obține o înregistrare permanentă trebuie să fie finalizate. Certificatul de Malta se reînnoiește anual prin plata impozitului pe tonajul brut”. Este o practică frecventă în shippingul mondial înmatricularea sub pavilion de complezenţă pentru că oferă avantaje majore armatorilor. Plătesc mai puţini bani şi scapă mai uşor de răspundere în cazul unui eveniment de navigaţie.
Flaminia, înainte şi după dezastru (sursa http://www.shipspotting.com/)