6.5 C
București
vineri, 20 decembrie 2024
AcasăSpecialBomba plutitoare, la porţile Constanţei

Bomba plutitoare, la porţile Constanţei

UPDATE. Sosirea portcontainerului MSC Flaminia la Constanţa a fost amânată cu două zile. Potrivit Autorităţii Navale Române, instituţia similară din Turcia a reţinut vasul la intrarea în strâmtoarea Dardanele pentru efectuarea unei inspectii de rutină. Acelaşi lucru îl vor face şi autorităţile române pe 30 martie, atunci când portcontainerul va ajunge în apele teritoriale româneşti.

 

Mult contestata reparaţie a port-containerului MSC Flaminia în şantierul DMHI Mangalia e pe cale să se producă. MSC Flaminia, denumită de presa din occident şi bomba plutitoare, din cauza containerelor cu substanţe periculoase de la bord, este avizată să sosească astăzi în apele teritoriale româneşti. Ieri, port-containerul se pregătea să treacă strâmtorile Bosforului şi, raportat la viteza de 14 noduri cu care nava navighează în Marea Neagră, voiajul Bosfor – Constanţa nu ar trebui să dureze mai mult de 12 ore. Containerele periculoase de la bordul vasului urmează să fie descărcate în terminalul Umex din Portul Constanţa de către o firmă specializată în operarea deşeurilor periculoase, care are sediul în Tulcea, după care port-containerul va pleca spre Mangalia, unde va intra în reparaţii la Daewoo Mangalia Heavy Industries.

 

Pericol de explozie

Flaminia a luat foc şi a explodat, în vara anului trecut. Părţile implicate în acest transport s-au chinuit să păstreze secretul asupra încărcăturii de la bord şi a condiţiilor în care s-a produs evenimentul. Avocaţii au solicitat „general average”, respectiv clauza de avarie comună, situaţie în care clienţii păgubiţi sunt despăgubiţi pentru a păstra tăcerea (de altfel, autorităţile internaţionale au primit reclamaţii privind mărfurile distruse). În plus, ce este cel mai important, comandantul vasului este îndreptăţit, potrivit clauzei, să ia orice măsură necesară, chiar şi aruncarea peste bord a containerelor, pentru a salva nava. Nu se ştie cu exactitate cât de periculoasă este nava, însă nici unul din porturile gemane şi britanice pe lângă care a trecut vasul nu i-a dat aviz de descărcare. Până la urmă armatorul a reuşit descărcarea containerelor depozitate pe puntea principală, însă restul containerelor din magaziile vasului au rămas la bord şi urmează să fie descărcate la Constanţa. Principala suspiciune care planează asupra vasului este prezenţa în magazii a câtorva zeci sau chiar sute de containere care, în urma incendiului, au devenit toxice. Printre mărfurile periculoase încărcate pe MSC Flaminia figurează clorhidrat, disulfiţi, gaze refrigerante, distilaţi de petrol, lichide corozive, substante toxice şi inflamabile, uleiuri auto, nitrometan şi altele. Aceste substanţe combinate şi expuse la foc, asta dacă nu cumva tocmai aceşti compuşi au corodat containerele şi s-au autoaprins, au fost la originea incendiului prelungit.

Comandant de navă: containerele s-au autoaprins

Potrivit specialiştilor, probabilitatea ca o astfel de navă să ia foc de la propriile instalaţii sau echipaj este foarte mică, dacă nu inexistentă. MSC Flaminia este un port container din clasa Panamax (300 de metri lungime) şi a fost construit în 2001 de DMHI Coreea.

„Toate port-containerele construite după anul 2000 dispun de sisteme sofisticate de detectare şi stingere a incendiilor. Toată nava este monitorizată. Nu avea cum să ia foc din cauza neglijenţei echipajului”, a explicat, sub protecţia anonimatului, comandantului unui port-container.

Este foarte probabil ca, în aceste condiţii, incendiul să fie generat de mărfurile periculoase depozitate în containere.

De ce România?

Conducerea Autorităţii Navale Române spune că armatorul a ales să repare nava în şantierul DMHI Mangalia, după ce acesta din urmă ar fi câştigat o licitaţie internaţională în acest sens. Atuul şantierului din România ar fi că vaporul a fost construit, în urmă cu peste 20 de ani, într-un şantier Daewoo din Coreea de Sud, iar investitorii coreeni deţin acum şi şantierul din Mangalia. Rămâne însă de văzut dacă nava intră în port. Autorităţile portuare spun că nu întotdeauna o navă care este avizată are şi dreptul de a acosat la chei. Echipe de specialişti din cadrul ANR şi ai Gărzii de Mediu au ca obiectiv verificarea navei înainte de a intra în port. Aceştia din urmă sunt abilitaţi să ia mostre de la bord şi să nu permită accesul dacă sunt depistate substanţe periculoase.

La rândul său, reprezentantul ITF România, Adrian Mihălcioiu trage semnalul de alarmă asupra pericolelor din containere. „Containerele sunt dezinfectate cu substanţe speciale înainte să fie urcate la bord. Persoanele care vor descărca şi desigila containerele trebuie să poarte costume speciale de protecţie”, a precizat Adrian Mihălcioiu, care a explicat că recent în rândul navigatorilor care lucrează la bordul port-containerelor s-au descoperit afecţiuni grave, generate de substanţele toxice cu care se impregnează interiorul containerelor. Asta fără să mai punem la socoteală toxinele rezultate din incendiu.

O „torţă” în Atlantic

Reamintim că MSC Flaminia a fost implicată în vara anului trecut într-unul dintre cele mai periculoase incidente navale. Aflată în marş în mijlocul Atlanticului, nava a luat foc pe 14 iulie din cauze rămase necunoscute până astăzi. Echipajul, format din cinci germani, trei polonezi şi 15 filipinezi a decis imediat să părăsească nava, după ce au înştiinţat autorităţile. Potrivit unor mărturi neoficiale ale membrilor echipajului, focul a izbucnit la centrul navei şi s-a extins repede. Containerele în flăcări pocneau rând pe rând din cauza temperaturilor ridicate iar sistemul sofisticat de stingere a incendiilor nu a făcut faţă. În loc să se scufunde, Flaminia a continuat să ardă ca o torţă, situaţie în care echipajul a fost nevoit să se întoarcă la bord şi, împreună cu navele pompier, a încercat să controleze focul. Incendiul a fost complet lichidat abia pe 28 iulie iar vasul a fost remorcat în tot acest timp de-a lungul coastelor Germaniei. Voiajul chinuit al navei s-a încheiat pe 8 septembrie 2012 în portul german Jade Weser. O dată cu ancorarea vasului au început însă probleme de mediu şi asigurarea navei. 

Cele mai citite

Pesimism în creștere: Românii își fac tot mai multe griji pentru economie și costul vieții

Un sondaj realizat de EY arată că pesimismul românilor este în creștere în 2024, comparativ cu anul precedent. Peste două treimi dintre respondenți (67%)...

Ce materiale de construcție sunt necesare pentru un sistem de conducte fiabil

Pentru a construi un sistem de conducte fiabil, alegerea materialelor depinde de aplicație (transport apă, gaze, lichide industriale, canalizare etc.), condițiile de operare (presiune,...

Dan Șucu a oferit răspunsul pe care toată lumea îl aștepta: „Am studiat acest fenomen”

Dan Șucu, în vârstă de 61 de ani, este noul patron al clubului italian Genoa, după ce a plătit 40 de milioane de euro...
Ultima oră
Pe aceeași temă