Măsuri speciale de siguranţă în portul Mangalia. Flancată de patru remorchere, nava „Flaminia” a trecut ieri dimineaţă de farul digului de nord şi a intrat în docul 3 din şantierul Daewoo Mangalia Heavy Industries. Operaţiunile au început la 8:45 şi s-au încheiat la 10:06. Pentru că este cu doar un centimetru sub lungimea maximă admisă pe şenalul navigabil, 300 de metri, MSC Flaminia a fost manevrată cu mare grijă. Odată intrat pe porţile şantierului, portcontainerul va poposi patru luni la reparaţii. Potrivit DMHI, întreaga secţiune a navei afectată de puternicul incendiu din urmă cu doi ani va fi înlocuită. Navaliştii vor realiza un segment de corp identic cu porţiunea afectată, vor tăia bucata de corp mistuită de flăcări şi vor suda în locul acesteia noua secţiune. Lucrarea este destul de delicată, dat fiind complexitatea unei nave de asemenea dimensiuni, dar mai ales din cauza problemelor de mediu pe care le-a avut nava.
Din super-portcontainer, „sicriu“ plutitor
MSC Flaminia este o navă nouă şi complet automatizată. Face parte din clasa Post-Panamax, a fost construită în 2011, are o lungime de 299,99 metri, 85.823 tdw şi o capacitate de 6.750 de containere. Un adevărat monstru al apelor, care în 2012 a devenit cunoscut pe plan mondial, nu pentru că este o minune a tehnicii navale, ci în urma unui incendiu dubios. „Flaminia“ a luat foc şi, ulterior, a explodat în vara lui 2012, în timp ce naviga în Marea Nordului. Nici până în prezent nu se cunosc cauzele care au generat incendiul, însă nici una dintre autorităţile portuare germane şi britanice nu au agreat descărcarea navei fumegânde. Până la urmă, armatorul a reuşit descărcarea containerelor depozitate pe puntea principală în Germania, însă restul containerelor din magaziile vasului au rămas la bord şi trebuiau descărcate la Constanţa.
„Flaminia“ a sosit, în martie anului trecut, la Constanţa şi s-a trecut la descărcare până când s-a descoperit că o cantitate importantă de reziduuri nu a fost trecută în documente. Descărcarea a fost oprită, iar vasul a ridicat ancora în noiembrie 2013 cu destinaţia Portul Lindoe, Danemarca, unde au fost neutralizate deşeurile nedeclarate. Surse neoficiale au precizat că reparaţia vasului în docurile D.M.H.I. costă 20 milioane dolari.
În magaziile navei s-au aflat, în timpul ultimului voiaj, câteva sute de containere care, în urma incendiului, au devenit extrem de toxice.
Printre mărfurile periculoase de la bordul MSC Flaminia figurează clorhidrat, disulfiţi, gaze refrigerante, distilaţi de petrol, lichide corozive, substanţe toxice şi inflamabile, uleiuri auto, nitrometan şi altele. Daewoo Mangalia Heavy Industries va tăia, pentru 20 milioane dolari, nava în două şi va înlocui porţiunea din corp distrusă de incendiu. După finalizarea reparaţiilor, „Flaminia” se va întoarce în Atlantic.
90 milioane dolari, asigurare de vreme rea
Potrivit Lloyds List Australia, suma totală pusă în joc în cazul MSC Flaminia este de 90 milioane dolari, 40 de milioane reprezentând asigurarea propriu-zisă a navei, iar restul, poliţa pentru containerele distruse. În conformitate cu Lloyds List, 1.000 din cele 2.900 de containere de la bordul vasului au fost avariate în incendiu. Armatorul a solicitat asiguratorului daună totală, caz în care toţi proprietarii containerelor vor fi despăgubiţi.
Flaminia a intrat în portul Mangalia