Regimul comunist a afectat in mare masura viata tuturor confesiunilor religioase din Romania. Anul 1948 a adus o zestre considerabila BOR, prin actul abuziv al comunistilor de desfiintare a Bisericii Greco-Catolice.
Dupa acest act, discursul oficial al BOR s-a confundat mult timp cu cel al Partidului Muncitoresc/Comunist Roman. Argumentele bisericii majoritare s-au conturat furibund in jurul conceptului de unicitate si unitate, iar catolicii au devenit brusc unelte ale dusmanului unic: un Vatican pofticios, ahtiat dupa duhovnicia mareata a spatiului mioritic transilvan si la fel de lacom dupa proprietatile nascute in secolele trecute din sudoarea clasei muncitoare…
Absorbtia bunurilor greco-catolicilor in pantecele chitului s-a consumat demult, fara semne de indigestie nici la aproape 20 de ani de la caderea regimului comunist. Insusi actul Unirii cu Biserica Romei, de la 1700, a fost contestat. Acesta este prezent si astazi in cartile de Istoria Bisericii editate de BOR, sub denumirea de “Uniatie”, termen cu incarcatura peiorativa si malitie nedisimulata.
Biserica Ortodoxa a fost cuprinsa, insa, de o obsesie a grandorii si a multiplului dupa caderea regimului comunist. Mitropolitul ortodox al Clujului, Albei, Crisanei si Maramuresului, Bartolomeu Anania, a spus cu seninatate ca supravietuirea Bisericii Ortodoxe a trebuit realizata chiar cu pretul pactizarii cu regimul comunist.
Pentru mentinerea fostelor biserici greco-catolice in patrimoniul surorii mai mari s-a recurs la diferite inginerii, uneori chiar la propriu. Bisericile din Badon, judetul Salaj, ori din Ungheni, judetul Mures, nu au mai putut sa-i incapa pe credinciosii ortodocsi, astfel incat, dupa sistemul celebrelor matrioska ruse, BOR a decis sa construiasca biserici noi si sa le zideasca inauntru pe cele vechi construite de greco-catolici.
La Manastirea Nicula, in schimb, Biserica Ortodoxa a mai inaltat o biserica cu intentia de a o darama pe cea veche. Cu siguranta ca lacasele de cult noi ar fi putut fi construite si in alte locuri, fara a le inghiti sau darama pe cele vechi.
Bisericile matrioska sunt doar un tertip, frumos ambalat, care incearca sa ascunda cat mai adanc rusinea unui pact cu comunismul. Sau poate, in momentul de fata, Biserica Ortodoxa Romana, la adapostul unui numar confortabil de credinciosi, incearca sa recupereze bisericile daramate de Patriarhul Teoctist in acord cu autoritatile comuniste?