-0.2 C
București
luni, 18 noiembrie 2024
AcasăSpecialBirocraţia, redusă prin mijloace IT

Birocraţia, redusă prin mijloace IT

Punctul de Contact Unic electronic este o platformă prin care pot fi realizate, prin mijloace electronice, toate procedurile şi formalităţile necesare înregistrării, autorizării şi desfăşurării unei activităţi de prestare de servicii. Rolul de operator tehnic al PCU este îndeplinit de Centrul Naţional “România Digitală”, din subordinea Ministerului pentru Societatea Informaţională (MSI), care recent a demarat procesul de înrolare a autorităţilor publice locale, primăriile municipale şi consiliile judeţene, în platforma PCUe.

Prima primărie care a aderat în PCU electronic (www.edirect.e-guvernare.ro) este Primăria Municipiului Galaţi, care pe data de 28 martie a semnat protocolul de parteneriat cu Centrul Naţional “România Digitală”. Ca urmare a aderării primăriei la această platformă, gălăţenii şi societăţile comerciale care doresc să presteze servicii în municipiul Galaţi vor putea obţine cu o mai mare promptitudine, prin intermediul PCUe, avizele de la primărie pentru autorizarea activităţilor.

“Procesul de înrolare a Primăriei municipiului Galaţi în PCUe va parcurge următoarele etape: instruirea operatorilor, configurarea procedurilor în PCUe şi derularea procedurilor on-line pentru solicitanţii unor acorduri sau avize. Astfel, cel mai probabil până la sfârşitul trimestrului doi al anului, după configurarea proce­durilor, cetăţenii şi firmele vor putea avea acces prin intermediul PCUe la următoarele servicii: cererea acordului cerut prin certificatul de urbanism; cererea avizului preliminar pentru lucrări în carosabil; cererea avizului pentru lucrări edilitare în domeniul public şi privat al municipiului Galaţi; permisul de liberă trecere ­pentru autovehiculele destinate transportului de mărfuri şi utilajelor cu masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone pe raza municipiului ­Galaţi”, se spune într-un comunicat al Primăriei Galaţi.

Modelul european al ghişeului unic

Înfiinţarea PCU electronic este prevăzută de Directiva 2006/123/CE, referitoare la serviciile publice, a Parlamentului European şi a Consiliului Europei, emisă în vederea îndeplinirii unui program ambiţios de simplificare şi modernizare administrativă, prin reducerea prezenţei la ghişeu a solicitanţilor.

Directiva le impune instituţiilor administrative să-şi simplifice procedurile şi să creeze “interlocutori unici” pentru beneficiarii care doresc să obţină prin mijloace electronice autorizaţii, avize, certificări sau calificări. Conform actului normativ european, statele membre sunt obligate să creeze “ghişee unice” accesibile tuturor prestatorilor de servicii stabiliţi fie pe teritoriul naţional, fie pe teritoriul unui alt stat membru.

În perspectivă, strategia prevede ca la nivelul Uniunii Europene să existe un singur “ghişeu unic”, prin interconectarea platformelor PCUe din statele membre.

Reducerea birocraţiei şi centralizarea informaţiei

PCUe le oferă utilizatorilor o serie de avantaje, cele mai importante dintre acestea fiind reducerea costurilor şi a timpului necesar pentru soluţionarea cererilor, reducerea birocraţiei şi introducerea unui sistem de notificări privind soluţionarea solicitărilor în termenul legal. Alte avantaje sunt facilitarea cooperării rapide între instituţiile administraţiei publice locale şi oportunitatea realizării unui istoric centralizat al comunicării între instituţia care eliberează autorizaţiile, avizele, certificările şi alte instituţii.

Cele mai citite

Rezidențiat: Un sistem medical care strigă după ajutor

În timp ce peste 10.000 de candidați au susținut examenul de rezidențiat, România se confruntă cu un paradox cutremurător: avem un număr mare de...

Rezidențiat: Un sistem medical care strigă după ajutor

În timp ce peste 10.000 de candidați au susținut examenul de rezidențiat, România se confruntă cu un paradox cutremurător: avem un număr mare de...
Ultima oră
Pe aceeași temă