Majoritatea firmelor alese de către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), fie prin licitaţii, fie prin aşa-zise negocieri, aparţin regilor asfaltului, liderilor politici de la nivel central sau local, unor afacerişti cu bune conexiuni dar fără legătură cu domeniul şi chiar unor şefi ai companiei de stat, arată situaţia acestor contracte trimisă marţi seară de către firma de stat. Publicarea listei are loc după o solicitare în acest sens făcută de primul-ministru Victor Ponta.
Liderii politici
Cel mai sugestiv caz este cel al secretarului general PSD, Liviu Dragnea. Potrivit sitului de internet romaniacurata.ro, firma teleormăneană Tel Drum care a primit contracte de 30 de milioane de lei, fără TVA, a aparţinut iniţial CJ Teleorman, dar a fost privatizată în 2001, la scurt timp după ce Dragnea devenise preşedintele Consiliului Judeţean. Tel Drum a fost cumparată de un prieten din copilărie al lui Liviu Dragnea care a vândut-o ulterior, după numai câteva luni, lui Mugurel Sorin Gheorghieş şi Liviu Lucian Dobrescu, fosti colegi de facultate cu Liviu Dragnea.
Tel Drum a primit contractele pe secţiile d e drumuri naţionale Bucureşti Sud( împreună cu Gecor SRL, în valoare de 14,45 milioane lei), Alexandria (8,75 milioane lei) şi Slatina (împreună cu Alexcor Trading SRL, contract de 6,05 milioane lei).
Nici Alexcor Trading, o altă firmă care se va ocupa de deszăpezire nu a venit din neant. Firma este deţinută de Cornel Ciocan, fratele consilierului judeţean PSD, Dan Ciocan , ultimul candidat la funcţia de deputat din partea acestui partid la Caracal. Firma a primit contracte pe secţia de drumuri Râmnicu Vâlcea. Potrivit ziarului Evenimentul de Olt, împotriva lui Cornel Ciocan, DNA a început o anchetă penală în 2010, iar la începutul lunii noiembrie 2012 el a fost condamnat la 8 ani de închisoare de către Tribunalul Bucureşti.
Tot la capitolul politicieni care pun mână la deszăpezire mai trebuie menţionată firma Ritorsa Trans care a primit contracte în valoare de 12 milioane de lei, fără TVA pe secţiile Alba şi Satu Mare. Firma este deţinută de Gavril Biriş, consilier judeţean PSD. El trebuia să şi candideze pentru un mandat în Parlament din partea acestui partid însă a pierdut nominalizarea migrând ulterior la PP-DD.
La capitolul cercetaţi penal mai trebuie amintit cazul omului de afaceri Sorin Ţerbea din Târgu Mureş. Acesta a fost arestat pentru 29 de zile în luna septembrie alături de şeful arbitrilor într-un dosar de corupţie în fotbal datând din 2010. Firma sa, Salubriserv a primit un contract de 10,5 milioane lei, pentru deszăpezirea drumurilor naţionale pe raza judeţului Mureş.
O altă firmă cu contracte importante este Gecor deţinută de Gheroghe Cuşă, unul dintre apropiaţii fostului senator Cătălin Voicu, judecat şi condamnat în primă instanţă pentru fapte de corupţie. Gheroghe Cuşă are încheiate cu CNADNR, în diverse asocieri, mai multe contracte de dezăpezire pentru iarna 2012-2013 în valoare de aproape 38 de milioane de lei.
Consilierul judeţean buzoian din partea PSD, Dumitru Dobrică, a primit şi el contracte în valoare de 9 milioane lei, fără TVA, pe raza judeţului său.
Şi angajaţii CNADNR ştiu să deszăpezească
Deszăpezirea secţiei de drumuri naţionale Tr.Severin este făcută de firma Via Vita Construcţii SRL, deţinută cel puţin în urmă cu un an de către Sorinel Duducea, care este chiar şeful de secţie. valoarea contractului este de 2,2 milioane lei.
Din aceeaşi categorie mai trebuie menţioonat contractele primite de Office Construct, firmă despre care presa a relatat că est deţinută de Ovidiu Mihalache, fiul unuia dintre foştii şefi al Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Timişoara. Firma a primit contracte în sumă totală de 8 milioane lei, fără TVA pentru curăţarea drumurilor pe două secţii.
Regii asfaltului şi zăpezilor
Cât priveşte firmele care realizau tradiţional deszăpezirea drumurilor naţionale, au apărut unele noi au dispărut altele vechi. Firmele lui Dorinel Umbrărescu, Spedition UMB şi Tehnostrade îşi menţin supremaţia cu contracte totalizând 30 de milioane lei, fără TVA, obţinute împreună cu o firmă italiană sau individual. Contractele privesc curăţarea a şase secţii de drumuri din Moldova.
Printre deszăpezitorii tradiţionali se regăsesc Costel Căşuneanu (două secţii, contracte de 19 milioane lei prin firma Pa&Co), Ovidiu Tender un contract prin firma timişoreană Corporate Management Solutions, Marcel Butuza de la firma braşoveană Vectra Service prin Consal (firmă căreia Butuza i-a cesionat acţiunile), piteşteanul Gheorghe Axinte de la Argecom, prezent prin firma Simarc.
O noutate în acest an este prezenţa unor firme fără legătură cu întreţinerea drumurilor. Astfel au câştigat contracte firma Via Carpatia Consult (care se ocupă de proiectarea drumurilor şi nu de contrucţia lor), Bimet, companie specializată în extracţia şi prelucrarea mineralelor (contract de deszăpezire a autostrăzii Transilvania obţinut împreună cu o firmă de transport, Pas Trans), Transporturi Auto Suceava, firmă specializată în transportul de persoane. Unele dintre aceste firme nu deţin nici măcar camioane pentru încărcarea zăpezii, darămite autofrezele necesare înlăturării cantităţilot mari de zăpadă. Potrivit datelor trimise recent de către CNADNR, firmele care au primit contracte de deszăpezire deţin în total 27 de autofreze mari şi late pentru întreţinerea celor 16.000 de kilometri de şosele naţionale. Oricum, marea parte a acestor utilaje datează din anii 60-70, unele (cum e cazul celor de la Direcţia Iaşi), fiind defecte.
Directorul CNADNR, Mircea Pop, nu a putut fi contactat ieri telefonic pentru a explica cum a făcut selecţia unor astfel de firme.