Unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură rutieră din Transilvania, Transregio Feleacu, a fost exclus de pe lista proiectelor finanțate în acest an. Și aceasta deși Comisia Europeană a alocat pentru finanțarea acestui proiect suma de 138 milioane euro.
Din punct de vedere tehnic, Guvernul nu ar fi trebuit să fie decât un intermediar pentru acești bani, pe care trebuia să îi transfere din bugetul Uniunii Europene înspre comunitățile locale care ar fi urmat să beneficieze de acest proiect. Însă proiectul nu este inclus în bugetul de stat pe anul 2017, ceea ce înseamnă că nu vor putea fi lansate licitațiile pentru pregătirea proiectului și nu vor putea fi făcute nici un fel de plăți. ”Este o sfidare fără precedent la adresa Clujului și a Transilvaniei”, a declarat fostul premier Emil Boc, primar PNL al Clujului.
El a adăugat că, în contextul în care proiectul Transregio Feleacu este prevăzut în MasterPlanul General de Transporturi, banii alocați de Uniunea Europeană nu vor putea fi utilizați de Guvern pentru altceva, decât dacă Executivul PSD-ALDE ar modifica MasterPlanul, ceea ce ar fi, practic, imposibil fără ca România să piardă sume importante de bani. Culmea absurdului este că Guvernul Grindeanu pedepsește, la pachet cu Cluj-Napoca și Florești, localități conduse de primari PNL, și trei mari comunități care au ales anul trecut primari PSD. Este vorba de Gilău, de Feleacu și de Apahida.
De ce este important proiectul
Proiectul de infrastructură rutieră Transregio Feleacu este important din mai multe motive. El ar urma să aibă o lungime totală de 38,4 kilometri, iar costul total estimat de autoritățile române ar fi 126 milioane euro, mai puțin decât alocarea oferită de Uniunea Europeană. Transregio Feleacu ar urma să se compună din două mari segmente. Primul este Gilău Vest – Cluj-Napoca Vest, cu o lungime de 14,1 kilometri și cu un cost estimat de 40,5 milioane de euro.
Acest segment ar urma să asigure legătura directă a Clujului cu Autostrada Transilvania. De asemenea, ar urma să degreveze cel mai aglomerat drum din România, porțiunea drumului european E60 dintre Cluj-Napoca și Florești. Floreștiul a devenit, cu peste 30.000 de locuitori, cea mai mare comună din România, iar o mare parte a floreștenilor face zilnic naveta spre Cluj-Napoca. Cel de-al doilea segment ar urma să lege cartierele Mănăștur, Zorilor, Bună Ziua, Gheorgheni, Mărăști și Someșeni și ar asigura transformarea centurii Bulevardul Muncii – Apahida dintr-un drum cu o singură bandă pe sensul de mers într-un drum cu câte două benzi pe sens.
Acest segment are o lungime de 24,2 kilometri și un cost estimat de 85,7 milioane de euro. El este important deoarece ar deservi cel mai mare aeroport din România din afara Bucureștiului, Aeroportul Internațional „Avram Iancu“ din Cluj, care ar urma să depășească în acest an pragul de 2 milioane de pasageri. De asemenea, ar deservi Parcul Industrial Tetarom II din Cluj, acolo unde se află fabricile concernului american Emerson, precum și Parcul Industrial Tetarom III din Jucu, acolo unde se află fabricile deținute de Bosch și de DeLonghi, precum și platforma logistică a companiei Karl Heinz Dietrich.
Fonduri aruncate pe drumuri fără trafic
Ministerul Transporturilor intenționează să reabiliteze în 2017 trei șosele din Teleorman și să execute niște lucrări minore pe centura Alexandriei, deși aceasta este într-o stare impecabilă, la care orașe mult mai mari nici nu visează.
Șoseaua Alexandria-Craiova va fi reabilitată între kilometrul 99 și kilometrul 222. În 2017, suma alocată este de 374 milioane de lei. În 2016, Guvernul Cioloș a cheltuit doar 322 de mii de lei, după ce, în 2015, Victor Ponta a decontat plăți de 391 milioane de lei pe acest drum, DN6.
Va fi modernizat și DN52, între Alexandria și Turnu Măgurele – orașul în care Dragnea deține un hotel. Această investiție, pe o lungime de circa 44 de kilometri, va costa 223 milioane de lei. Un calcul simplu arată că se vor cheltui în medie 1,1 milioane de euro pentru modernizarea unei șosele de câmpie, care nu presupune lucrări complexe.
Ministrul Cuc mai bugetează și 132,65 milioane lei pentru modernizarea șoselei Alexandria – Zimnicea, pe o lungime de 41 de kilometri.
În plus, centura Alexandriei va primi 1,97 milioane de lei pentru niște mici lucrări de reabilitare.