Un raport al Direcţiei de Control a Ministerului Transporturilor dezvăluie câteva tunuri date banului public prin contractele de dragare a Dunării, cu complicitatea fostei conduceri a Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi, companie a Ministerului Transporturilor.
În raportul de control nr. 25.304/04.07.2011 sunt analizate contractele pentru lucrările de dragare a Dunării derulate în perioada 2010-2011, valoarea totală a acestora fiind cifrată la 8.700.000 euro. Dragarea Dunării presupune asigurarea adâncimilor necesare pentru navigaţie prin scoaterea aluviunilor cu ajutorul „drăgilor” şi transportarea acestora în zonele de depozitare cu ajutorul „şalandelor”. Achiziţia a fost anunţată pe SEAP pe 23.04.2010 şi cele trei loturi de lucrări pe diferite tronsoane de şenal navigabil au fost câştigate de trei firme: Argus SA Cernavodă (12.903.300 lei), Comision Trade SRL Brăila (9.008.200 lei) şi Superquatro Grup SRL Galaţi (13.107.500 lei). O primă observaţie a inspectorilor de la Direcţia de Control a Ministerului Transporturilor a fost că la licitarea lucrărilor pe cele trei loturi, cele trei firme au prezentat ofertele astfel încât fiecare dintre ele să fie pe locul 1 la un lot, pe locul 2 la un alt lot şi pe locul 3 la alt lot. Astfel, Argos SA Cernavodă a fost locul 1 la lotul 1, locul 2 la lotul 2 şi locul 3 la lotul 3. Superquatro Grup Galaţi a fost locul 1 la lotul 2, locul 2 la lotul 3 şi locul 3 la lotul 1. Comision Trade Brăila a fost locul 1 la lotul 3, locul 2 la lotul 1 şi locul 3 la lotul 2. Firma Comision Trade aparţine fostului subprefect de Brăila, Florin Cârligea, afacerile Superquatro Grup sunt gestionate de Sterică Atanasiu, din clientela PSD, iar Argos Cernavodă e controlată de omul de afaceri Lucian Lazia.
AFDJ şi-a „umflat” cu 30% facturile plătite firmelor
Inspectorii de la Ministerul Transporturilor au descoperit că directorul general al AFDJ Florin Uzumtoma, schimbat din funcţie în urmă cu două săptămâni, a lucrat împotriva intereselor regiei pe care o conducea, împiedicând o măsurare precisă a cantităţii de aluviuni dragate, ceea ce era în avantajul celor trei firme. Uzumtoma ar fi trebuit să aplice Procedura Operaţională PO-75-01, în care se precizează că materialul dragat se determină prin prelucrarea cu un soft specializat a datelor rezultate din măsurătorile topohidrografice. Aceste măsurători se fac cu cele trei nave de tip „Donaris”, importate din Germania în mod special pentru a intra în dotarea AFDJ. Prelucrarea datelor măsurate de navele „Donaris” ar fi dus la determinarea cu mare precizie a cantităţii de aluviuni dragate. Numai că directorul Uzumtoma a introdus propriile instrucţiuni, prin care au fost „umflate” cu 30% facturile pe care AFDJ le-a plătit celor trei firme: „Echipa de control a constatat că în contractele subsecvente nu se specifică în mod explicit cum se face recepţia lucrărilor executate, respectiv cum se calculează volumul de material dragat. Acesta se stabileşte de către AFDJ pe baza instrucţiunilor interne nr. 7.026/03.03.2010 (…)”, se spune în raportul Direcţiei de Control a Ministerului Transporturilor, care a ajuns la concluzia că directorul AFDJ lucra: „Nu se specifică în nici un document cum se stabileşte procentul de majorare, formularea de până la 30% conducând la concluzia că se lucrează la înţelegere cu executantul”!
Regia a devenit „prestatorul” propriului prestator
Conform caietului de sarcini, firmele trebuiau să execute lucrările cu propriile drăgi şi şalande. În cazul contractului cu Superquatro Grup SRL Galaţi lucrurile nu au stat aşa. AFDJ-ul a făcut transportul aluviunilor în locul firmei, căreia totuşi îi plătea pentru aceste transporturi. De ochii lumii, fusese încheiat un contract de prestări servicii, prin care AFDJ devenea prestatorul propriului prestator. Spre exemplu, în perioada octombrie-decembrie 2010, AFDJ a efectuat transportul aluviunilor în locul Superquatro cu şalanda Iglicioara 6 de la punctul Albăneşti, primind de la Superquatro 12.492 euro.
Conform tarifelor AFDJ, valoarea acelor transporturi era în realitate de 40.425 euro, de 3-4 ori mai mare. Dar AFDJ a pierdut mult mai mult, pentru că în cadrul contractului de dragare îi plătea firmei Superquatro şi acele transporturi şi nu a plătit 12.000 de euro, cât încasase de de la Superquatro, ci de zece ori mai mult: 119.670 euro.