Renate Weber, Avocatul Poporului, FOTO : Facebook

Avocatul Poporului declară starea de confuzie

Avocatul Poporului i-a cerut recent premierului Florin Cîțu să justifice de ce 20 de hotărâri emise în 2021 de Comitetul Național pentru Situații de Urgență (CNSU) nu sunt publicate în Monitorul Oficial, amintind că aceasta este condiție obligatorie pentru intrarea în vigoare.

Cătălin Șerban 0 comentarii

Actualizat: 05.04.2021 - 08:51


Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu că nici una din cele 20 de hotărâri ale CNSU din acest an nu a fost publicată în Montorul Oficial. Însă, în timp ce hotărârile 1-11 și 15-20 au fost publicate pe site-urile oficiale, hotărârile 12, 13 și 14 nu sunt nici măcar pe site-urile oficiale.

„Se poate reține o încălcare a prevederilor art. 31 din Constituție privind dreptul la informație și a celorlalte dispoziții legale incidente”, spune Avocatul Poporului, Renate Weber, într-o scrisoare deschisă, adresată premierului Florin Cîțu și CNSU.

Potrivit Avocatului Poporului, deși conform legii publicarea în Monitorul Oficial a actelor normative este obligatorie, „am constatat că hotărârile adoptate de CNSU de la începutul acestui an și până în prezent, având ca obiect starea de alertă, fie măsurile luate pe durata acesteia, nu au respectat regimul publicității actului normativ”.

 Premierul Florin Cîțu s-a declarat surprins de poziția Avocatului Poporului care a anunțat că face o anchetă deoarece deciziile privind situațiile de urgență nu au fost publicate în Monitorul Oficial. Poate este momentul să dăm un restart în cadrul instituției, a spus Cîțu.

Prim-ministrul consideră că este nevoie de o schimbare la vârful instituției Avocatul Poporului.

„Mă surprinde opinia Avocatului Poporului, poate este momentul să dăm un restart. Toate măsurile au fost comunicate public, mă surprinde.”, a declarat Florin Cîțu.

Ulterior, Avocatul Poporului a precizat că nu vizează Hotărârile de Guvern privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României, care întotdeauna sunt publicate în Monitorul Oficial.

CNSU nu emite acte cu putere de lege, ci doar propuneri către Guvern care le poate transforma în HG

Nu este prima dată când Avocatul Poporului reușește să aibă solicitări bizare, în demersurile întreprinse la adresa autorităților publice și, în special, a celor din puterea executivă, care să pună la îndoială capacitatea doamnei Renate Weber de a înțelege sensul unor legi.
La începutul lunii martie 2020, Renate Weber cerea Președintelui României instituirea stării de urgență, lucru neobișnuit pentru instituția Avocatului Poporului, îndrituită constituțional prin art. 58 să apere drepturile și libertățile fundamentale ale cetățenilor.
La numai câteva zile de la această solicitare, după declararea stării de urgență, Avocatul Poporului, luând act de instituirea stării de urgență pe teritoriul României, s-a sucit la aproape 180 de grade și a anunțat că monitorizează cu atenție aplicarea acestei măsuri.

Sigur, interpretarea anumitor situații și acte normative de către această instituție a ridicat mereu suspiciuni de partizanat politic cu majoritatea parlamentară care, în iunie 2019, a decis și votat numirea doamnei Renate Weber în funcție. Iată că a venit și momentul în care Avocatul Poporului stârnește confuzie prin încercarea de a arăta că toate hotărârile CNSU de anul acesta nu produc efecte prin nepublicarea lor în Monitorul Oficial al României, așa cum o parte însemnată a presei și a opiniei publice s-a repezit să concluzioneze.
De data aceasta doamna Avocat al Poporului se face că nu a citit cu atenție legile și că se află în situația disperată de a atrage atenția asupra iminentei revocări, depășind cu mult sfera partizanatului politic cu care ne obișnuise.
OUG nr. 21/2004,  privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență, la articolul 20 litera o), așa cum fusese adăugat anul trecut, spune clar că una din atribuțiile CNSU este de a propune Guvernului spre aprobare Metodologia unitară de evaluare a pagubelor în situații de urgență/la dezastre, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
Deci, CNSU nu emite acte cu putere de lege în situații de urgență sau la dezastre, ci doar face propuneri executivului care, dacă le consideră oportune, le aprobă prin hotărâre de guvern.
Spre exemplu, CNSU a adoptat și înaintat spre aprobare guvernului hotărârea numărul 20/25.03.2021 prin care, ulterior, s-au introdus noi restricții pentru limitarea efectelor pandemiei de Covid-19. Această propunere a CNSU a fost transpusă de executiv în Hotărârea nr. 348 din 25.03.2021 pentru modificarea și completarea anexei nr. 3 la HG nr. 293/2021 privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 14 martie 2021. HG 348  a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 308 din 26 martie 2021, intrând în vigoare și producând clar efecte juridice.
În schimb, Avocatul Poporului iese în afara jocului, fără efecte.

Comentarii