Premiera in armata aerului. Pentru prima data in istoria Fortelor Aeriene postdecembriste, la mijlocul lunii septembrie va fi organizata o licitatie „civila” pentru comercializarea a 45 de aeronave militare scoase din uz.
Fortele terestre au inceput sa vanda inca de anul trecut tehnica militara. Fosta armata a Dobrogei are destule autocamioane si autospeciale, ce au devenit inutile o data cu desfiintarea a mai bine de jumatate din unitatile militare din judetul Constanta. A urmat apoi marina, care a „tras pe dreapta” aproape 30 de nave si de luna trecuta se incearca comercializarea acestora. Acum a venit randul aviatiei. Baza 86 Aeriana Fetesti are in gestiune cinci avioane de recunoastere si bombardament Hong 5. Acestea au facut parte dintr-o subunitate de cercetare ce a functionat pana in 2001 in baza militara. Lor li s-au mai adaugat inca patru aeronave de acelasi tip, ce apartin de baza de la Bacau, dar sunt gestionate de unitatea militara de la Fetesti.
Prima strigare
Intreaga afacere se deruleaza prin regia Romtehnica. Ea se ocupa de absolut tot: caiete de sarcini, analiza de oferte, incasarea taxelor si vanzarea propriu-zisa. Hong-urile au acelasi pret de pornire, 28.477,28 RON, aproximativ 9.000 de euro, suma cu care iti poti cumpara un autoturism nou autohton de clasa medie. Saltul de supralicitare a fost fixat la 10% din valoarea initiala. Aparatele au fost demilitarizate, respectiv li s-au demontat armamentul si sistemele specifice misiunilor militare. Starea lor poate fi considerata buna, insa trebuie facute reviziile si sunt sanse aproape zero ca acestea sa se mai desprinda vreodata de la sol. Principala problema in procesul de reabilitare este lipsa pieselor de schimb si a personalului calificat. In mainile unor colectionari de astfel de aparate, Hong-urile ar putea deveni totusi exponate statice. O alta varianta este valorificarea lor la punctele de colectare a deseurilor. Si cum majoritatea materialelor utilizate la avioane sunt aliaje de aluminiu, activitatea ar putea deveni rentabila. Licitatia publica cu strigare este programata pentru 14 septembrie.
Un „21”-
jumatate de miliard
Romtehnica mai vinde si parcul rece al bazei aviatice de la Craiova, unde ruginesc 36 de aparate MiG 21. In acest caz pretul este aproape dublu, in functie de starea avionului si uzura acestuia. Si in acest caz saltul de supralicitare a fost fixat la 10% din pretul initial.
Unele la groapa de fier vechi, altele la aplicatie
Desi constituie „grosul” licitatiilor, MiG 21 ramane calul de bataie al fortelor aeriene. Recent incheiatul exercitiul romano-american Viper Lance 2006, desfasurat pe Aeroportul Mihail Kogalniceanu, a demonstrat ca varianta modernizata a lui „21” este, in mainile pilotilor de la Baza 86 aeriana Fetesti, un aparat competitiv, care s-a batut de la egal la egal cu modernul F 16. Cum insa peste doi ani armata nu va mai avea nici o posibilitate de prelungire a resursei de zbor la acest tip de aparat, este necesara inlocuirea lui. Inca nu s-a stabilit „urmasul” lui „21”, insa cel mai probabil se va opta pentru un avion de conceptie americana, poate chiar F 16.