Un sfert de veac. De atât a fost nevoie pentru ca România să termine autostrada de 211 kilometri care leagă Bucureştiul de Constanţa. Primul tronson, Cernavodă-Feteşti, a fost inaugurat în 1987. Pe 29 noiembrie 2012 va fi dat în folosinţă şi ultimul tronson: Cernavodă-Medgidia. Pe acesta se circulă în prezent pe câte un singur sens, iar pe 29 noiembrie este anunţată şi deschiderea celorlalte două sensuri. Informaţia a fost furnizată neoficial de către reprezentanţii constructorului. Surse din PSD au confirmat data şi au afirmat că la tăierea panglicii este aşteptat prim-ministrul Victor Ponta, alături de parlamentari şi candidaţi USL. Victor Ponta a fost prezent şi la inaugurarea actualelor două sensuri de mers între Cernavodă şi Medgidia pe 19 iulie.
Amânare electorală?
O vizită realizată săptămâna trecută pe traseul autostrăzii ar fi demonstrat oricărui şofer că lucrările sunt gata. Stratul de uzură este turnat, despărţitoarele de drumuri sunt montate, marcajele rutiere şi panourile sunt de asemenea prezente. Echipele de muncitori mai aveau de lucru numai la consolidarea malurilor de pământ. Există voci care spun că inaugurarea oficială ar fi amânată pentru ultimele zile de campanie electorală.
Fără benzinării sau semnal la mobil
În ciuda inaugurării iminente, tronsonul Cernavodă-Medgidia nu va avea câteva dintre facilităţile unei autostrăzi adevărate. Este vorba despre staţii de combustibili, toalete, spaţii de refugiu şi chiar semnal GSM. Zeci de şoferi s-au plâns, de la inaugurarea tronsonului dintre Cernavodă şi Constanţa, că nu îşi pot folosi telefoanele mobile pe o bună distanţă din autostradă. E drept, inaugurarea de pe 29 noiembrie înseamnă practic deschiderea traficului pe patru benzi, ceea ce nu echivalează cu recepţia finală a lucrărilor.
Prima inaugurare, în 1987
După prima inagurare, cea a tronsonului Feteşti-Cernavodă din 1987, lucrările au bătut pasul pe loc mulţi ani. Au trecut aproape 20 de ani până când a fost gata o nouă porţiune importantă. Vorbim despre aprilie 2006 şi despre bucata dintre Cernavodă şi Constanţa. Tronsonul dintre Cernavodă şi Constanţa a fost împărţit în două. Cel care se va inaugura săptămâna viitoare fusese licitat şi câştigat iniţial de francezii de la Colas, dar contractul a fost reziliat şi licitaţia reluată. Actualii constructori, nemţii de la Max Boegl şi italienii de la Astaldi, au ca termen contractual de finalizare data de 3 ianuarie 2013. Costul total al acestei porţiuni este de 116 milioane euro.
Păzită cu arme de foc
O bună parte din Autostrada Soarelui va fi păzită cu arme de foc. CNADNR va scoate la licitaţie paza autostrăzilor, iar firmele care vor să se înscrie la licitaţiile pentru paza autostrăzilor trebuie să îndeplinească nişte condiţii speciale: să deţină săli pentru pregătirea profesională a agenţilor şi poligoane unde aceştia se pot antrena cu arme de foc. Toţi angajaţii care vor păzi autostrăzile trebuie să deţină, la rândul lor, autorizaţii pentru arme şi muniţie letală emise de către IGPR. Printre tronsoanele care care vor fi păzite în urma licitaţiei organizate de CNADNR se numără: tronsonul Lehliu-Cernavodă, valoarea contractului fiind de aproape 1,5 milioane euro, şi tronsoanele Cernavodă-Constanţa şi Ovidiu-Agigea, în valoare de 1,2 milioane euro.