» Contractul de concesiune al Autostrazii Comarnic-Brasov cuprinde penalitati ce vor fi aplicate concesionarului Vinci in cazul in care starea autostrazii e necorespunzatoare.
» Firma va plati aproximativ 400.000 de euro pe fiecare kilometru inchis de autostrada timp de o zi.
Viitorul concesionar al autostrazii Comarnic-Brasov, anume asocierea Vinci-Aktor, are cuprinse in contract doua tipuri de penalizari referitoare la starea autostrazii. Spre exemplu, daca concesionarul va inchide parti ale autostrazii, acesta va acumula asa-numite puncte de penalizare care ii vor diminua platile de disponibilitate pe care trebuie sa le incaseze de la stat. "Va dau un exemplu: daca concesionarul va inchide circulatiei o portiune de autostrada lunga de 3 kilometri, timp de 24 de ore, intr-o perioada de trafic maxim, cum e luna iunie, ambele benzi de stationare si o banda, oricare ar fi aceasta, de pe unul dintre sensuri, va acumula puncte de disponibilitate care ii vor diminua incasarile cu 1,2 milioane euro", spune Roxana Moise, director pentru concesiuni al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania.
In cazul gropilor, penalitatile vor fi aplicate sub forma unor "puncte de serviciu". "Daca o groapa nu va fi indepartata in 11 zile, concesionarul va acumula 55 de puncte, care inseamna o diminuare a platilor de disponibilitate incasate cu 110.000 de euro", adauga ea. In cazul in care in carosabil va aparea o groapa, concesionarul va fi obligat sa inchida portiunea in cauza pentru a o repara, timp in care va acumula puncte de disponibilitate. Daca reparatia nu va avea loc in perioada maxima permisa, atunci acesta va acumula si puncte de serviciu.
Statul le deconteaza cel mult trei sferturi din operare intretinere
Concesionarului nu i se vor deconta insa mai mult de 75% din cheltuielile sale de operare si intretinere, spune Roxana Moise. Cuantumul punctelor de disponibilitate acumulate va depinde de intervalul orar in care se inchide zona, de sezon, in functie de "un scenariu", spune Moise. Platile de disponibilitate incasate de Vinci-Aktor, din care se va deduce contravaloarea punctelor acumulate de disponibilitate si serviciu, reprezinta sumele platite de stat concesionarului pentru acoperirea diferentei dintre veniturile concesionarului, reprezentate de taxa de autostrada si chiriile spatiilor comerciale, si cheltuielile acestuia cu imprumutul luat de la banci, operarea, intretinerea si reparatiile capitale ale autostrazii.
BEI si BERD, principalii finantatori
Cat priveste sursa banilor necesari construirii autostrazii, aceasta va fi asigurata "in proportie majoritara" de catre Banca Europeana de Investitii si de Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare. Impreuna cu alte banci, cele doua institutii vor asigura finantarea necesara construirii, adica 1,2 miliarde euro. Cat priveste taxa de autostrada incepand cu cel de-al doilea an al concesiunii, pentru primul fiind stabilit un nivel maxim de 1.75 de euro pe osie si suta de kilometri, aceasta va fi stabilita in functie de trafic. "La incheierea primului an se va face un studiu de trafic. In functie de concluziile acestuia si de media zilnica anuala indicata, se va stabili o taxa. Oferta concesionarului include mai multe niveluri ale MZA, pentru fiecare existand un minim si un maxim al taxei. Nu va pot spune aceste niveluri deoarece ar fi afectate interesele comerciale ale concesionarului", spune directorul CNADNR.
Nivelul de trafic, dar si operatiunile concesionarului vor putea fi verificate de stat, care va avea acces la documente, la situatii contabile si va putea face audituri. In plus, partile, CNADNR si concesionarul, vor plati in parti egale un consultant care urmeaza sa fie angajat prin licitatie si care va arbitra eventualele diferendumuri si va urmari respectarea intelegerii.
Patru ani pentru construire
Lucrarile la tronsonul de autostrada vor incepe la finele acestui an, asocierea Vinci-Aktor avand un ragaz de sase luni pentru a incheia procedurile bancare necesare incheierii imprumutului bancar. Durata lucrarilor pentru cei 55 de kilometri va fi de patru ani, concesiunea desfasurandu-se pe 26 de ani. La finele acestei perioade, autostrada va intra in proprietatea statului roman, care va putea fie sa reinnoiasca contractul de concesiune cu Vinci-Aktor, fie sa concesioneze operarea si intretinerea altei firme. Autostrada va porni din zona localitatii Comarnic, in vecinatatea DN1, si se va rupe de acest drum national la Predeal, unde se va indrepta spre Rasnov, pe Valea Rasnoavei. Autostrada va avea noduri rutiere la Comarnic, Sinaia, Busteni, Predeal si Rasnov, aici urmand sa fie amplasate si statiile de taxare.
Suma totala estimativa pe care statul roman trebuie sa o ofere concesionarului se ridica la 4,8 miliarde euro, respectiv o plata medie anuala de 180 milioane euro. Suma cuprinde cheltuieli cu imprumutul principal de 3,1 miliarde euro, cheltuieli cu imprumutul subordonat de 670 milioane euro, cheltuieli de operare si intretinere de 323 milioane euro, taxele si impozite in valoare de 584 milioane euro, costuri cu inflatia de 146 milioane euro.