Contractul de concesiune a autostrazii Comarnic-Brasov, semnat in luna ianuarie de ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, cu asocierea franco-elena Vinci-Aktor, nu mai seamana cu oferta depusa de cele doua firme la licitatie. Prevederi favorabile statului din oferta au devenit clauze defavorabile statului in contract. Procentajul banilor care revine statului din incasarile suplimentare ale concesionarului Vinci-Aktor, anume 50% din acestea, element de baza al ofertei prin care cele doua firme au castigat licitatia, nu se mai regaseste in contractul de concesiune.
Acesta a fost inlocuit printr-o prevedere imprecisa cu efecte discutabile, spune unul dintre oficialii Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), insarcinat cu contrasemnarea contractului. Acesta i-a inaintat directorului general al CNADNR, Dorina Tiron, o lista continand cel putin 50 de prevederi ale contractului ce reprezinta modificari grosolane ale unor elemente din oferta initiala si prin care statul va fi prejudiciat pe durata concesiunii de 30 de ani.
"Spre exemplu, in oferta aparea ca firma Vinci poate invoca in favoarea sa doar o culpa directa a statului roman sau doar situatia in care statul dezvolta un proiect concurent. In forma semnata, pe langa aceste riscuri se adauga riscurile reprezentate de explozii, razboaie, greve, incendii, inundatii, riscuri geologice etc", spune un oficial al CNADNR, care a refuzat sa fie nominalizat.
Procentajul banilor care revin statului din incasarile suplimentare ale concesionarului Vinci-Aktor, anume 50%, element de baza al ofertei prin care cele doua firme au castigat licitatia, nu se mai regaseste in contractul de concesiune. Acesta a fost inlocuit printr-o prevedere imprecisa cu efecte discutabile, spune unul dintre oficialii Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), insarcinat cu contrasemnarea contractului. Acesta a inaintat directorului general al CNADNR, Dorina Tiron, o lista continand cel putin 50 de prevederi ale contractului, care reprezinta modificari grosolane ale unor elemente din oferta initiala si prin care statul va fi prejudiciat pe durata concesiunii de 30 de ani.
Contract de 4 miliarde euro trimis spre verificare intr-o ora
Reclamantul si-a pus el insusi semnatura pe contractul continand multiple discrepante si afirma ca le-a descoperit abia la o parcurgere amanuntita ulterioara. O verificare atenta a proiectului de contract inaintea semnarii sale nu a fost posibila, deoarece proiectul a fost dat spre verificare persoanelor care trebuiau sa-l contrasemneze cu doar o ora inainte de aprobarea sa de catre ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, si de sefii Vinci-Aktor. "Spre exemplu, in oferta aparea ca firma Vinci poate invoca in favoarea sa doar o culpa directa a statului roman sau doar situatia in care statul dezvolta un proiect concurent (de pilda, daca statul decide sa largeasca drumul national invecinat DN1 la patru benzi).
In forma semnata, pe langa aceste riscuri se adauga riscurile reprezentate de explozii, razboaie, greve, incendii, inundatii, riscuri geologice etc.", spune un alt oficial al CNADNR, care a refuzat sa fie citat. Daca se va confirma nerespectarea ofertei initiale la intocmirea contractului, acesta va fi un caz grav de incalcare a legislatiei achizitiilor publice, deoarece Vinci-Aktor a primit contractul de concesiune cu o valoare de peste 4 miliarde euro, suma platita in 26 de ani tocmai pe baza faptului ca oferta lor era mai avantajoasa decat cea a concurentilor austrieci de la Strabag.
CNADNR arunca pisica
Dorina Tiron, director general al CNADNR, recunoaste ca a primit o astfel de sesizare din partea "unui coleg" pe care nu vrea sa-l numeasca. "Este vorba de un coleg care nu a fost membru al comisiei de licitatie si care afirma ca modificarile (dintre oferta si contract) nu sunt doar de forma. Nu pot sa va spun numele lui. Modificarile nu mi s-au parut extraordinare", spune ea. Totusi, Dorina Tiron precizeaza ca le-a solicitat atat consultantului Credinvest International, cat si Directiei de Concesiuni a Ministerului Transporturilor opinia asupra modificarilor. Asumarea riscurilor de catre stat, si nu de catre Vinci, va avea un impact financiar important asupra bugetului de stat si a deficitului acestuia, de natura a determina un control asupra bugetului din partea Eurostat (organismul european de statistica insarcinat cu verificarea indicatorilor economici declarati de statele UE), reclama oficialul companiei in scrisoarea adresata directorului general CNADNR.
Surse din cadrul companiei afirma ca, pentru a se spala pe maini si pentru a scapa de raspundere, aceasta va incerca sa obtina acordul consultantului si pe cel al Ministerului Finantelor asupra modificarilor. O verificare comparativa a ofertei si a contractului nu poate fi efectuata in prezent, deoarece CNADNR si Ministerul Transporturilor refuza publicarea acestora pe motiv ca la acest moment ambele sunt secrete.
» Schimbari aparute pe nesimtite
» Ponderea platilor facute statului de catre Vinci-Aktor nu se mai stabileste pe baza unui procentaj fix din incasarile acestor firme;
» Riscurile asumate de stat s-au inmultit;
» Au aparut situatii de exonerare a concesionarului pentru cauze anterioare inceperii serviciului de concesiune;
» Modificari semnificative ale punctelor de serviciu (care stau la baza penalizarii concesionarului);
» Punctele de disponibilitate pe baza carora statul poate obtine daune-interese de la Vinci-Aktor se acorda mai greu.