Inginerie financiara de necrezut in municipiul Constanta. Autogarile Nord si Sud au fost vandute, in urma unor tranzactii care implica firme-fantoma si oameni ai fostei puteri, la pretul unui apartament, desi aveau in proprietate zeci de mii de metri patrati de teren, chiar in centrul orasului. Beneficiarii tranzactiilor ilegale sunt Babinciuc Cameliu Vasilica, cunoscut drept „Cami”, si tovarasii sai, unii cu inalte functii in Partdiul Social-Demorcat.
Comisarii Garzii Financiare Constanta au instrumentat mai bine de sase luni cazul respectiv. Suveica incepe in data de 30 noiembrie 2003, cand Grup Media Sud SA vinde 30 de microbuze tip Iveco Daily A40, folosite pentru transportul in comun, catre Neka Design Center SRL, o firma-fantoma. Plata bunurilor, in suma totala de 3.500.011.340 ROL inclusiv TVA, a fost facuta prin compensare. Presedintele GMS SA era Babinciuc Cameliu Vasilica, iar 50% din actiuni apartineau RAFO SA Onesti, rafinaria „de casa” a lui Corneliu Iacobov. La numai doua saptamani dupa aceasta tranzactie, pe 19 decembrie 2003, cele 30 de microbuze sunt vandute catre United Pinkas SA, cu suma de 15 miliarde de lei, care a ramas insa nechitata. Din actionariatul acestei societati fac parte consilierul judetean Dragomir Cristinel, Popa Liviu Dorel si Babinciuc Elena, mama lui Cameliu.
Pionul Dabija
De mentionat ca, in data de 22.03.2002, Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului (APAPS), fostul FPS Bucuresti, i-a vandut lui Dabija Eugen Adrian un numar de 128.350 de actiuni, in valoare totala de 3.208.750.000 ROL, in baza contractului de vanzare-cumparare actiuni, ajungand astfel actionar majoritar, cu 57,9%, la SC Tomis Car SA Constanta. Totodata, conform contractului de privatizare, Dabija Eugen Adrian s-a obligat sa efectueze in societate, pe o durata de cinci ani, investitii in suma de 57 de miliarde de lei, clauza ce nu a fost respectata. Din actionarii Tomis Car mai face parte SIF Transilvania.
O AGA suspecta
In data de 02.07.2004, Adunarea Generala a Actionarilor de la Tomis Car a hotarat majorarea capitalului social al societatii prin emiterea unui numar de 163.333 de actiuni, in valoare totala de 4.083.325.000 lei, care au fost subscrise de catre United Pinkas SA, societate la care a fost actionar Dabija Eugen Adrian. Aportul la capitalul social a fost in natura, reprezentat de 30 microbuze tip Iveco pe care United Pinkas le-a achizitionat de la Neka Desgin SRL, firma-fantoma careia i s-a intocmit sesizarea penala.
Incepe devalizarea
Tomis Car SA, bine garnisita de oameni cu aceleasi obiective financiare, incepe „executia”. In perioada 10 octombrie 2003-31 august 2004, societatea a vandut cele doua autogari din municipiul Constanta si autocoloana marfa la pretul unui apartament. Prima tranzactie, in ordine cronologica, a fost Autocoloana Marfa, cuprinsa din cladiri si un teren de 15.028 mp. Cumparator este CMC Duty Free SA, la care actionar este chiar Dabija Adrian, alaturi de Trofim Camelia Lenuta, care are aceeasi calitate si la Grup Media Sud SA, si de Sandru Raducu. Acesta din urma este si actionar in Perla Construct SRL, cu sediul in Slanic Moldova, judetul Bacau, firma care si-a adjudecat autocoloana prin licitatie, de la CMC Duty Free.
Director in ARR implicat in tranzactii
Urmatorul pas a fost facut pe data de 10 august 2004. Autogara Sud, situata pe strada Theodor Burada nr. 1, compusa din cladiri si un teren de 5.210 mp, este vanduta catre SC Herli Sof SRL, la pretul de numai 3.076.150.000 ROL. Surpriza din actionariatul acestei societati o reprezinta numele lui Butnaru Dragos Adrian, care ocupa, la acel moment, functia de director al Autoritatii Rutiere Romane Constanta, fiind in acelasi timp si administratorul firmei. Director la Herli Sof este Constantinescu Mircea, actionar si la… Tomis Car SA.
Donatie de la… mama
Pe 31 august 2004, suveica se apropie de sfarsit. Autogara Sud, de pe strada Soveja nr. 35, compusa din cladiri si teren de 6.702 mp, este vanduta cu 3.261.790.000 ROL, cumparator fiind Babinciuc Cameliu Vasilica, in calitate de persoana fizica. Din mainile lui Cami, autogara, cu toate cladirile si terenurile aferente, ajunge la… mama sa, Babinciuc Elena. Desi pare incredibil, pretul de vanzare a mai scazut cu 500 de milioane de lei, ajungand la numai 2,74 de miliarde. Urmeaza inca o mutare surprinzatoare: Babinciuc Elena incredinteaza autogara, cu titlu gratuit conform unui contract de comodat, catre Grup Media Sud Holding SRL, la care actionari sunt… Babinciuc Cameliu Vasilica si Babinciuc Elena! Aceasta societate a inchiriat autogara, pe baza unui contract, societatii care o detinuse, Tomis Car, cu suma de 6.310 euro pe luna.
Cercetarile continua
Dosarul a fost inaintat Parchetului de pe langa Tribunalul Constanta, in vederea continuarii cercetarilor. Cristian Radu, comisarul-sef al Garzii Financiare Constanta, spune ca „prejudiciul produs bugetului de stat prin vanzarea de active la preturi vadit subevaluate nu s-a putut determina, acesta urmand sa fie cuantificat in cadrul cercetarii penale”. Calculul este insa simplu: terenul, fara sa punem la socoteala cladirile, a fost cumparat cu aproximativ 15 dolari pe metru patrat, in conditiile in care pretul real era de cateva sute de ori mai mare. Seful Garzii a adaugat ca acest caz este un semnal de alarma pentru ca astfel de privatizari „de succes” sa nu mai aiba loc in viitor si a promis ca va demasca si altfel de inginerii financiare, care sunt, deocamdata, in curs de cercetare de catre comisari.