Break-urile rămân mai degrabă o raritate pe şoselele româneşti, în ciuda apetitului masiv al europenilor pentru acest gen de caroserie.
În Europa, 25% din volumul de vânzări pentru Opel Astra sunt break-uri, 55% fiind clienţi de flote, pentru care maşina de serviciu arată bine, oferă şi spaţiu pentru transportul consumabilelor de birou, auxiliarelor pentru vânzări, dar şi al întregii familii la un picnic în weekend. La noi în schimb, mai puţin de 9,5% din exemplarele de Opel Astra vândute în 2009 erau reprezentate de break-uri. Acest lucru se poate schimba o dată cu venirea noului Astra ST în gama Opel, o maşină care doreşte să pună accentul pe partea „Tourer” din numele său, elementul definitoriu fiind confortul.
Confort high-tech
Unul dintre punctele forte ale noului break este reprezentat de scaunele faţă ergonomice, premiate deja de ortopezi. Senzaţia atunci când te aşezi la volan este că cineva te îmbrăţişează şi îţi ia fiecare oscior la masat, astfel încât nici după ore bune de condus nu resimţi vreun pic de oboseală la nivelul spatelui. Din păcate, ele nu vin standard, ci vor costa circa 470 de euro, cu TVA inclusă, destul de scump.
Al doilea este şasiul mecatronic ,al cărui comportament rutier este de mare excepţie: puntea faţă adaptată de la Insignia amortizează perfect denivelările, în timp ce puntea spate cu braţ Watts – o inovaţie Opel – îţi permite să virezi în forţă cu maşina, fără a-ţi mai pune problema unui derapaj la viteze cu mult peste cele suportabile de o familie, un deliciu pentru şoferi.
Nu în cele din urmă, interiorul noului Astra ST preia toate atuurile hatchback-ului, dar oferă şi un spaţiu de bagaje mult mai mare şi modulabil: 500 de litri standard, 1.550 l maxim, lungime de încărcare de maximum 1.835 mm cu bancheta spate rabatată, precum şi nenumărate spaţii de stocare generoase în uşi, cotieră şi torpedou. Pentru maniacii bagajelor.
Nu pentru sportivi
Sistemul Flex-Ride permite şoferului să opteze prin apăsarea unui buton între trei moduri de condus, dar în realitate veţi rămâne doar în modul Sport, cu efecte atât asupra fermităţii suspensiilor, cât şi asupra răspunsului motor: funcţia overboost activată de modul Sport duce cuplul motorului 2.0 CDTI la 380 Nm, la 1.750 rpm, cu 10% mai mult decât cuplul standard, în timp ce suspensiile rămân suficient de confortabile pentru drumurile lungi.
Disponibil la începutul anului 2011 în România
Astra ST oferă motorizări puternice atât pe benzină, cât şi diesel, dar cu un raport slab între putere şi performanţe dinamice. Motorul de 2.0 litri CDTI din test oferea 160 CP, însă acceleraţia de la 0-100 km/h se face în abia 9,5 secunde, o valoare bună pentru o familie, dar prea molcomă pentru un motor de 160 de cai.
Toate celelalte motorizări au un raport similar între puterea dezvoltată şi acceleraţii, motiv pentru care maşina va fi doar pe placul celor calmi la volan. Consumul mediu de 5,1% compensează întrucâtva, dar nu suficient. Aş recomanda în schimb propulsorul de 1,7 litri CDTI 125 CP (11,7 s 0-100km/h, 4,5% consum mediu), mai ieftin şi mai potrivit cu stilul general al maşinii.
Stil general în care confortul de la interior nu este deranjat nici măcar de traficul halucinant dintr-o mare metropolă cum este Istanbulul, locul desfăşurării testului. Disponibil din primele zile ale lui 2011 şi în România, la preţuri de pornire de circa 16.650 euro sau la aproximativ 23.500 euro cât va costa acest model în echiparea completă testată, noul Astra ST va fi unul dintre cele mai scumpe, dar şi cele mai dotate şi avansate break-uri compacte de pe piaţă.
Date tehnice
OPEL ASTRA ST 2.0 CDTI COSMO
Cilindree: 1.956 cmc
Putere maximă: 160 CP/ 4.000 rpm
Cuplul maxim: 380 Nm /1.750 rpm
Cutie viteze: manuală, 6+1.
Lungime, lăţime, înălţime: 4.698/1.814/1.535 mm
Volum portbagaj: 500/1.550 litri
Volum rezervor: 56 litri
Ampatament: 2.685 mm
Masă autovehicul: 1.393 kg
Viteza maximă: 212 km/h
Acceleraţie 0-100 km/h: 9.5 sec
Consum urban/extraurban/mixt: 6,5, 4,2, 5,1 l/100km
Emisii: 134 g/km (max) EURO V
Preţ (estimare): 23.500 euro